۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
زمین گیر شدن صنعت گردشگری| نفس هتلداران خراسان جنوبی به شمارش افتاده است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

زمین گیر شدن صنعت گردشگری| نفس هتلداران خراسان جنوبی به شمارش افتاده است

بیرجند- شیوع ویروس کرونا، هزاران نفر از شاغلان صنعت گردشگری را در معرض بیکاری یا ورشکستگی قرار داد؛ که در این میان هتلدارن با مشکلات بیشماری روبه‌رو شده اند و چشم انتظار حمایت شایسته از دولت هستند.

بازار، گروه استان‌ها: هتلداری از جمله صنعت‌هایی بود که در دوران کرونا با آسیب‌های جبران‌ناپذیر زیادی مواجه شده است. در همان ابتدای ظهور بیماری کووید -۱۹ ورود مسافران چه از داخل کشور و چه خارج کشور با ممنوعیت مواجه شد که علاوه بر تعطیلی هتل‌ها توسط ستاد کرونا این بسته بودن مرزها و مسیرها نیز باعث رکود فعالیت هتل‌ها شد.

رکود هتل‌ها در استان‌های کوچکی مانند خراسان جنوبی بیشتر تأثیر خود را گذاشته است، چرا که علاوه بر کرونا مسافت طولانی نیز باعث عدم استقبال مسافران و گردشگران شده است و سفرهای کاری نیز به استان کاهش داشت. در همین راستا این جامعه درخواست حمایتی شایسته از این بخش را دارند که در زمان رونق ویترین استان بودند و اکنون از آنها حمایت شایسته ای نشده است.

تیر خلاص کرونا به هتلداران خراسان جنوبی
در همین راستا رئیس جامعه هتلداران خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در زمینه خسارت کرونا به این بخش گفت: تمام کسب و کارها دچار تلاطم و مشکل شدند ولی در بخش گردشگری بیشترین ضربه را داشت چرا که مسافرت‌ها به شدت کاهش داشت و حتی سفرهای ضروری نیز حذف شد.

سیدمحمد آذرکار با بیان اینکه هتل‌ها برای مدت ۱۸ ماه تعطیل بودند، اظهار کرد: از سال ۹۷ هم با سیاست‌های انجام شده به دلیل مسائل اقتصادی رکود وجود داشت و مراجعه به هتل‌ها کم شده بود و کرونا تیر خلاص را وارد کرد.

 وی با اشاره به اینکه خسارت‌های وارد شده بخشی مادی و بخشی فرهنگی بود و نسبت به هر هتل متفاوت است، تصریح کرد: در بخش خسارت‌های مادی هر هتل ماهیانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان عدم نفع و درآمد داشت و در خراسان جنوبی ۱۰ هتل داریم که حدود ۲ تا ۳ میلیارد به صورت مجموع در ماه خسارت دیدند.

به گفتۀ وی تأثیر دیگر کرونا بر هتل‌ها تعدیل نیرو بود که کارمندان آموزش دیده به دلیل نبود درآمد به سمت شغل‌های دیگری رفته‌اند و بعد از بازگشایی نیاز به نیروی کارآزموده وجود دارد.

آذرکار افزود: بعد از کرونا هتل‌ها لازم است هزینه‌هایی برای آموزش دوباره نیروهای جدید، داشته باشند که زمان و هزینه می‌طلبد.

زمین گیر شدن صنعت گردشگری| نفس هتلداران خراسان جنوبی به شمارش افتاده است

زمین‌گیر شدن صنعت گردشگری
رئیس جامعه هتلداران خراسان جنوبی درباره حمایت‌ها نیز عنوان کرد: حمایت‌های زبانی و لفظی خوب بوده ولی حمایت‌های سریع و اثربخش نزدیک به صفر بوده است.

آذرکار با اشاره به وامی که به مشاغل آسیب دیده پرداخت شد، بیان کرد: طبق قانون فرد نباید چک برگشتی داشته باشد و وثیقه نیز مورد نیاز بود و از آنجایی که هنوز واحدهایی مانند هتل‌ها تعطیل و دچار مشکل هستند، در صورت دریافت هم با مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌شدند.

وی در زمینه امهال وام‌ها نیز گفت: گفته شد جریمه نمی‌خورد ولی با سود آن به پایان اقساط اضافه می‌شود که باز هم تأثیرگذار نبود.

به گفتۀ وی صنعت گردشگری زمین‌گیر شده است و به چالاکی و سرعت قبل نیست و لازم است که حمایت شود تا باری دیگر سرپا بایستد.

حمایت های سریع و اثربخش
رئیس جامعه هتلداران خراسان جنوبی با بیان اینکه سخت گیری‌های مسئولان و حمایت‌های محدود، درد مشترک بین تمام استان‌ها است، گفت: حمایت‌هایی انجام شد اما  در این حوزه نیازمند حمایت ها سریع و اثربخش باشد.

آذرکار بیان کرد: هتل‌ها پذیرای مهمان‌هایی بودند که جزو مسئولان و سرمایه‌گذاران هستند و همواره بهترین خدمات را ارائه کرده‌ و کار خود را  درست انجام داده‌اند و اکنون که با مشکلات مواجه اند، شایسته حمایت کارآمدتری هستند.

زمان ساخت و مجوز و راه‌اندازی هتل، حدود ۱۱ دستگاه نظارت می‌کنند ولی زمانی که نیاز به حمایت است از هیچ کدام این دستگاه‌ها خبری نیست

به گفتۀ وی هتل‌ها مغازه‌های کوچکی نیستند که سریع نیروی خود را جمع و فقط مواد اولیه تهیه کنند، بلکه نیروی کارآزموده، مسائل مالیات و دارایی و حامل‌های انرژی و موارد بسیار دیگری دارند که توجه ویژه را می‌طلبد.

وی اضافه کرد: در این زمینه دولت می‌تواند کمک‌هایی به هتل‌ها داشته باشد تا بتوانند از این دوران عبور کنند.

مجبور به تغییر شغل می‌شویم
رئیس جامعه هتلداران خراسان جنوبی اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی این رکود ادامه‌دار خواهد بود چرا که شاهد افزایش بیمه، حقوق کارگر، مواد اولیه و موارد دیگر هستیم که در نبود حمایت‌ها همین مقدار هم که دوام آورده‌اند، مجبور به تغییر شغل می‌شوند.

آذرکار با بیان اینکه برای راه‌اندازی یک هتل حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: کل درآمد ماهانه آن ۲۰۰ میلیون تومان است که بعد از ده سال هزینه راه‌اندازی آن هم در نمی‌آید.

وی تأکید کرد: مسافران و گردشگران اولین محکی که مردمان آن شهر را خواهند زد از رهگذر ویترین هتل‌ها و مراکز اقامتی است بنابراین باید نگاه ویژه‌ای به این مهم وجود داشته باشد.

به گفتۀ وی بخشی از مشکلات استانی نیست و نیاز به توجه ملی دارد و لازم است که دستورات ستاد کرونا تسهیل شود چرا که برای تالارها و متروها و موارد مشابه سخت‌گیری‌ها مانند هتل‌ها نیست.

زمین گیر شدن صنعت گردشگری| نفس هتلداران خراسان جنوبی به شمارش افتاده است

از ظرفیت‌های استان استفاده شود
رئیس جامعه هتلداران خراسان جنوبی بیان کرد: در بخش گردشگری مسئولان باید تمهیداتی بیندیشند تا گردشگر به راحتی وارد کشور و استان شود.

آذرکار ادامه داد: همچنین در بخش تسهیلات و وام‌ها تغییراتی ایجاد شود و با سود کمتر و تنفس بالاتر باشد.

به گفتۀ وی زمان ساخت و مجوز و راه‌اندازی هتل، حدود ۱۱ دستگاه نظارت می‌کنند ولی زمانی که نیاز به حمایت است از هیچ کدام این دستگاه‌ها خبری نیست.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان مانند برداشت زرشک و زعفران و موارد دیگری که برای گردشگر جذابیت دارد، گفت: مسئولان با تبلیغات درست از این ظرفیت‌ها می‌توانند استفاده کنند تا در آینده شاهد رونق این صنعت باشیم.

آذرکار  با بیان اینکه هتل‌ها سرمایه‌های یک شهر هستند، تصریح کرد: بخش گردشگری و به تبع آن هتل‌ها به یک جسم بی‌جان تبدیل شده است که اگر از ظرفیت‌ها برای توسعه استفاده نشود از بین می‌رود و امکان دارد دیگر نتوان به این شرایط بازگشت.

کد خبر: ۱۱۹٬۳۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha