۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
بعید است ایران پیشنهاد توافق موقت آمریکا را بپذیرد
استاد دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا در گفتگو با بازار:

بعید است ایران پیشنهاد توافق موقت آمریکا را بپذیرد

«رابرت اسمیت» معتقد است که یک توافق موقت ممکن است به پیشبرد امور و به ایران کمک کند.

بازار؛ گروه بین الملل: سه منبع آمریکایی و اسراییلی به خبرنگار آکسیوس گفته اند که جِیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در گفتگو با همتای اسراییلی خود این ایده را پیش کشیده که یک توافق موقت با ایران بدست آید تا زمان لازم برای گفتگوهای هسته ای فراهم شود.

به نوشته آکسیوس این هنوز یک ایده ناپخته و خام است و دولت بایدن همچنان پافشاری دارد که توافق هسته ای ۲۰۱۵، بطور کامل احیا شود اما با توجه به برنامه از سرگیری گفتگوهای هسته ای در ۲۹ نوامبر، این پیشنهاد دست کم فرصتی فراهم می کند تا در درون دولت آمریکا روی آن کار شود. در پشت صحنه و در چند هفته اخیر، جِیک سولیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در گفتگویی با ایال هولاتا همتای اسراییلی خود، این ایده را پیش کشیده که توافق موقتی با ایران بدست آید.  دو منبع آمریکایی می گویند که این دو در حال انجام یک «طوفان ذهنی» بودند که سولیوان این ایده را که یکی از متحدان اروپایی آمریکا مطرح کرده، پیش کشید.

بر اساس این گزارش منطق چنین توافق موقتی این است که پیشرفت های دراماتیک هسته ای ایران، غنی سازی این کشور را بسیار به سطح مورد نیاز برای سلاح هسته ای نزدیک کرده است. به گفته منابع آمریکایی، منظور از چنین ایده ای آن است که در برابر توقف غنی سازی شصت درصدی ایران، آمریکا و متحدانش برخی از منابع مالی مسدود شده ایران را آزاد سازند تا معافیت های تحریمی برای کالاهای بشردوستانه فراهم شود.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «رابرت اسمیت» استاد دانشگاه سانفرانسیسکو امریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*سایت آکسیوس اعلام کرده است آمریکا به دنبال یک توافق موقت با ایران است تا زمان لازم برای گفتگو بر سر یک توافق بهتر را بدست آورد. ارزیابی شما از این راهکار چیست؟
به نظر من یک توافق موقت ممکن است به پیشبرد امور و به ایران کمک کند. چنین پیشنهادی ممکن است مورد پذیرش طرفین قرار نگیرد. امیدوارم رونده مذاکرات پیش رو هموار و سازنده باشد.

*به گفته منابع آمریکایی، منظور از چنین ایده ای آن است که در برابر توقف غنی سازی شصت درصدی ایران، آمریکا و متحدانش برخی از منابع مالی مسدود شده ایران را آزاد سازند تا معافیت های تحریمی برای کالاهای بشردوستانه فراهم شود. با توجه به اینکه پیشرفت هسته ای ابزار چانه زنی ایران برای رفع همه تحریمهاست آیا ایران این پیشنهاد را می پذیرد؟
به طور دقیق مشخص نیست که آیا ایران پیشنهاد موقت را می پذیرد یا خیر  اما به نظر من بعید است ایران چنین پیشنهادی را بپذیرد. از طرفی دولت آمریکا هم هنوز ایده فوق را نپذیرفته و این ایده فعلا در حد پیشنهاد است.  

*این هنوز یک ایده نارس است و دولت بایدن همچنان پافشاری دارد که توافق هسته ای ۲۰۱۵، بطور کامل احیا شود اما با توجه به برنامه از سرگیری گفتگوهای هسته ای در ۲۹ نوامبر، این پیشنهاد دست کم فرصتی فراهم می کند تا در درون دولت آمریکا روی آن کار شود. نفع این توافق موقت برای آمریکا چیست و آیا متحدان این کشور را هم راضی می سازد؟
همانطور که در پاسخ به سوال قبل گفتم ایده توافق موقت اخیرا بیان شده و توسط هیچ نهاد یا کشوری به طور جدی مورد توجه قرار نگرفته است. بنابراین من از نفع آن برای آمریکا مطلع نیستم و نمی دانم متحدان واشنگتن در مقابل آن چه واکنشی نشان خواهند داد.

*ارزیابی شما از گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران درست قبل از آغاز مذاکرات هسته ای چیست؟
آژانس بین المللی انرژی اتمی وظیفه خود مبنی بر نظارت و بازرسی سایت های ایران را انجام داده و گزارش های خود را ارسال می کند. هدف آژانس ادامه مذاکرات و هموار شدن مسیر توافق هسته ای ایران است و گزارش اخیر آن تفاوت چندانی با گزارش های قبلی ندارد.

کد خبر: ۱۱۹٬۳۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha