باخت تولیدکنندگان محصولات چرمی به خام فروشان
هنر ایرانی در معرض نابودی؛

باخت تولیدکنندگان محصولات چرمی به خام فروشان

پوست گاو و گوسفند ایرانی زبان‌زد نقاط مختلف دنیا است اما متاسفانه به دلیل اینکه ایران، تکنولوژی روز دنیا در صنعت چرم را ندارد، شاهد خام‌فروشی این محصول گرانبها به کشورهای دیگر دنیا هستیم.

احمدرضا صباغی؛ بازار: صنعت چرم همواره از جمله صنایع مهم و پرزحمت ایران بوده که در سال‌های اخیر با موانع متعددی برای رشد و توسعه روبرو بوده است. بسیاری از محصولات چرمی ایرانیان در بازارها و نمایشگاه‌های خارجی به وضوح مشخص است، اما در سال‌های گذشته شاهد رونق کمتر این محصولات بوده‌ایم که بیشتر به معضلاتی مربوط می‌شود که در مسیر تولید داخلی وجود دارد. تنوع محصولات چرمی ایرانی در بازارهای داخلی و خارجی بر هیچ کس پوشیده نیست. نبود امکانات جدید و عدم برخورداری از فناوری و تکنولوژی روز در صنعت چرم ایران موجب شده است تا این صنعت برای تولید با مشکلات مختلفی روبرو باشد. ترویج خام‌فروشی سبب شده تا هنرمندان و صنعتگران ایرانی انگیزه لازم برای تولید محصولات دست اول چرمی را نداشته باشند و بیکاری این قشر از تولیدکنندگان کشور را فرا بگیرد. صنعتگران و سرمایه‌گذاران صنعت چرم ایران بر این موضوع مهم اعتقاد دارند که تمام مشکلات این صنعت با همت و حمایت،  حل‌شدنی است به شرطی که یک برنامه‌ریزی جامع برای آموزش و ایجاد اشتغال در صنعت چرم کشور انجام گیرد. نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که پوست گاو و گوسفند ایرانی زبان‌زد نقاط مختلف دنیا است اما متاسفانه به دلیل اینکه ایران، تکنولوژی روز دنیا در صنعت چرم را ندارد، شاهد خام‌فروشی این محصول گرانبها به کشورهای دیگر دنیا هستیم.

برای بررسی مشکلات صنعت چرم در کشور با فعالان و مسئولان این حوزه گفت‌وگو کرده‌ایم تا به راهکارهای عملیاتی برای بازگشت این صنعت به روزهای اوج پی ببریم.

تجهیز صنعت چرم به فناوری‌های جدید و به‌روز از مهمترین درخواست فعالان صنعت چرم در کل ایران است

ذوب ذوق هنرمندان ایرانی در کوره خام فروشی

 یداالله مالمیر، نایب رئیس خانه صنعت، معدن تجارت استان البرز با اشاره به اینکه متاسفانه میزان قابل توجه‌ای از چرم کشور به دلیل نبود ماشین‌آلات و تکنولوژی روز به کشورهای عربی و اروپایی صادر می‌شود، گفت: حمایت دولت سیزدهم از فعالان صنعت چرم می‌تواند موجب ورود نوآوری و تکنولوژی روز به کشور شود که تحقق این اتفاق اگر با ذوق هنرمندان ایرانی همراه شود به‌ طورقطع می‌توان قله‌های صنعت چرم در دنیا را فتح کرد.

‌ مالمیر از چرم گاوی و گوسفندی به عنوان مهمترین محصولات چرمی کشور نام برد و افزود: برای مبارزه با خام فروشی ورود ماشین‌آلات به‌روز دنیا در صنعت چرم اهمیت ویژه‌ای که باید در رئوس برنامه‌های دولت قرار بگیرد.

وی تصریح‌کرد: صنعت تجهیزچرم به فناوری‌های جدید و به‌روز از مهمترین درخواست فعالان صنعت چرم در کل ایران است و خام‌فروشی مهمترین معضل این صنعت است که نیازمند اتخاذ قوانین جدید و اجرای درست آنها به شیوه‌ای است تا مسیرهای مختلف برای خام فروشی در صنعت چرم و تمام صنایع وابسته در کشور مسدود شود.

تسهیلات تشویقی برای صنعت چرم کشور باید در نظر گرفته شود تا سرمایه‌گذار با آسودگی خاطر وارد این صنعت شود

فناوری و تکنولوژی حلقه‌مفقوده توسعه صنعت چرم ایران

 سعید حیاتی، رئیس اتحادیه کفش و چرم طبیعی و مصنوعی تهران با  اشاره به اینکه رکود در سال‌های گذشته صنعت چرم کشور را با چالش‌های متعددی روبرو کرده است، گفت: متاسفانه تولیدکنندگان چرم کشور در کشور به لحاظ از جانب‌های مختلف در تنگنا هستند و دولت برای حل مشکلات آنها اهتمام لازم را داشته باشد.

وی افزود: به دلیل شرایط نامطلوب بازار چرم بسیاری از تولیدکنندگان با فروش محصولات خود به کشورهای اروپایی به صورت خام، مجبور به خرید کالاهای فناوری شده توسط همین کشورها به قیمت‌ها چند برابر بودند.

حیاتی با ابیان اینکه هزینه‌های مالیات و بیمه همراه با افزایش حقوق کارگران فعالان صنعت چرم کشور را با معضلات متعددی روبرو کرده است، افزود: بسیاری از کشورها، چرم طبیعی را با قیمت ارزان از ایرانی‌ها و آن را با چرم مصنوعی مخلوط کرده و سپس محصول نهایی را با قیمت گزاف در بازارهای جهانی به فروش می‌رسانند.

رئیس اتحادیه کفش و چرم طبیعی و مصنوعی تهران تصریح‌کرد: تا زمانی که از روند خام فروشی در صنعت چرم کشور جلوگیری نشود نمی‌توان به آینده این صنعت امیدوار بود.

وی با بیان اینکه عقب‌ماندگی از مدل‌های روز دنیا در صنعت چرم عوامل متعددی دارد، گفت:  عدم ورود فناوری و تکنولوژی به کشور طی سال‌های گذشته موجب شده تا صنعت چرم به نوعی نتواند روزهای روشن خود را تجربه کند. اگر از کپی‌برداری از مدل‌های روز دنیا در صنعت چرم ایران رخ ندهد و از طرف دیگر بتوان کارگاه‌های فعال در صنعت چرم کشور را با هم ادغام و تبدیل به یک هلدینگ کرد، می‌توان برای این صنعت در ایران، چشم‌انداز روشنی را متصور شد.

حیاتی افزود: فعالان صنعت چرم کشور در ۴ سال گذشته روزهای ناخوشی را سپری کردند، به طوری‌که برخی از آنها اقدام به تعطیلی کارگاره‌های خود کرده و یا در پرداخت اقساط وام به بانک‌ها با مشکلات متعددی روبرو شدند که در نهایت تصمیم به خروج از این صنعت گرفتند.

رئیس اتحادیه کفش و چرم طبیعی و مصنوعی تهران اضافه‌کرد: تسهیلات تشویقی برای صنعت چرم کشور باید در نظر گرفته شود تا سرمایه‌گذار با آسودگی خاطر قدم در مسیر این صنعت بگذارد. متاسفانه بسیاری از پول‌های موجود در کشور  به بخش‌های غیرمولد تزریق شده است که وقع این اتفاق صنایع مختلف از جمله صنعت چرم را با رکود نسبی و به نوعی ورشکستگی روبرو کرده است. قیمت تمام شده محصولات در صنعت چرم نسبت به درآمدهای مردم، هزینه بالایی پیدا کرده است و برای آن هم باید راهکاری اساسی در نظر گرفته شود که نیازمند اتخاذ قوانین جامع و اجرای درست آن در مقاطع زمانی گوناگون است.

کد خبر: ۱۱۹٬۲۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha