۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۵
ریزش ۱۵ درصدی لیر ترکیه؛ مخالف سرسخت اردوغان وضعیت را فاجعه بار خواند
متعاقب سیاستهای جدید اردوغان رخ داد؛

ریزش ۱۵ درصدی لیر ترکیه؛ مخالف سرسخت اردوغان وضعیت را فاجعه بار خواند

با سقوط ۱۵ درصدی ارزش لیر ترکیه در برابر دلار تنها ظرف مدت ۲۴ ساعت گذشته، بسیاری از مخالفین دولت اردوغان از جمله رهبران اپوزیسیون نسبت به سقوط هر روزه ارزش پول ملی این کشور واکنش نشان دادند.

به گزارش بازار؛ با سقوط ۱۵ درصدی ارزش لیر ترکیه در برار دلار تنها ظرف مدت ۲۴ ساعت گذشته، بسیاری از مخالفین دولت و سیاست های اردوغان از جمله رهبران اپوزیسیون نسبت به سقوط هر روزه ارزش پول ملی این کشور واکنش نشان دادند. 

بر اساس این گزارش، رهبر حزب اصلی اپوزیسیون و مخالف سرسخت اردوغان گفت که این کشور سیاه‌ترین "فاجعه" خود را تجربه می‌کند، چراکه ارزش لیر تنها در روز سه‌شنبه در برابر دلار، سقوط  ۱۵ درصدی را تجربه کرده است.

«کمال قلیچداراوغلو»، رهبر حزب اپوزیسیون جمهوری خواه خلق، گفت: «چنین فاجعه ای در تاریخ جمهوری ترکیه وجود خارجی نداشته است.

گفته می شود، سقوط روز سه‌شنبه به دنبال هفته‌ها کاهش شدید لیر رخ می‌دهد که طی این فرآیند، قیمت‌ کالاها در ترکیه تا حد کم سابقه ای افزایش یافته و بسیاری از شهروندان این کشور را مجبور به تجدیدنظر در برنامه‌های زندگی و هزینه های خود کرده است.

قلیچداراوغلو خطاب به اردوغان گفت: در وضعیت فعلی، شما یک مشکل اساسی برای امنیت ملی جمهوری ترکیه محسوب می شوید.

لازم به ذکر است، اردوغان بانک مرکزی را تحت فشار قرار داده است تا نرخ بهره را کاهش دهد؛ اقدامی که به گفته وی نرخ صادرات، سرمایه گذاری و اشتغال را افزایش خواهد داد. اما منتقدان می گویند این اقدام رئیس جمهور ترکیه منجر به افزایش تورم دو رقمی شده و اززش لیر را کاهش خواهد داد.

کد خبر: ۱۱۹٬۱۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha