فلج شدن تولید با کاسبی بانک حامی کشاورز|اولویت تسهیلات دهی در سال حمایت از تولید کدام است؟
تولید کننده قارچ خوراکی در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

فلج شدن تولید با کاسبی بانک حامی کشاورز|اولویت تسهیلات دهی در سال حمایت از تولید کدام است؟

افشار، تولیدکننده قارچ خوراکی گفت: سیستم بانکی مخصوصا بانک کشاورزی تولید را فلج کرده است چون ترجیح میدهد به جای اعطای تسهیلات با بهره ۱۴درصد به تولیدکنندگان، آن را به بخشهای دیگر با بهره بالا بدهد.

بازار؛ گروه کشاورزی: محمد حسن افشار، فعال صنعت قارچ خوراکی کشور به خبرنگار «بازار» گفت: در حال حاضر، واحدهای پرورش قارچ غالبا به دلیل مشکل نقدینگی از تمام ظرفیت شان استفاده نمی کنند.

افشار مدعی شد: در حقیقت بانک ها و مخصوصا بانک کشاورزی در حوزه اعطای انواع تسهیلات بسیار بد عمل می کنند؛ یعنی در حالی که یک زمان بانک کشاورزی بهترین بانک حامی کشاورزان بود الان روبروی تولید و تولیدکننده ایستاده است.

موانع ایجاد شده توسط بانک کشاورزی تولیدکننده را از گرفتن تسهیلات منصرف می سازد
به گفته او، متاسفانه بانک کشاورزی بقدری در مسیر دریافت تسهیلات برای تولید کننده مانع تراشی می کنند که تولیدکننده و کشاورز در نیمه راه به اصطلاح می بُرد و از خیر گرفتن تسهیلات می گذرد.

افشار با تاکید بر اینکه در حال حاضر اکثر واحدها مشکل نقدینگی دارند، گفت: اگر دولت شرایطی فراهم کند که به واحدها نقدینگی تزریق شود قطعا تولید بالا می رود و در حالی که شرایط صادرات نیز فراهم است، این صنعت پویاتر از گذشته کار می کند.

متاسفانه الان بانک کشاورزی با تولید کنندگان همراهی نمی کند و لذا مشکل بزرگ قارچ کاران، سیستم بانکی مخصوص بانک کشاورزی است. به طوری که حتی  ۵ درصد از متقاضیان نیز موفق به اخذ تسهیلات نشده اند

وی ادعا کرد: متاسفانه الان بانک کشاورزی با تولید کنندگان همراهی نمی کند و لذا مشکل بزرگ قارچ کاران، سیستم بانکی مخصوص بانک کشاورزی است. به طوری که حتی  ۵ درصد از متقاضیان نیز موفق به اخذ تسهیلات نشده اند.

بانک کشاورزی کاسب شده است و به دنبال بهره بالا  در ازای اعطای تسهیلات است
افشار تصریح کرد: همانطور که می دانید تسهیلات بانک کشاورزی به منِ تولید کننده با نرخ سود ۱۴ درصد داده می شود اما اگر همین تسهیلات را به بخش های دیگر همچون خدمات بدهند با بهره بالاتر و سود با درصد بیشتر  درافت می کنند. بنابراین بانک کشاورزی نیز همچون دیگران کاسب شده است و به فکر تولید نیست؛ بلکه به دنبال این است که پول را در جایی به کار بیندازند که با  درصد بالاتری بهره داشته باشد.

این فعال صنعت در پاسخ به این سوال که برای پُر کردن یک سالن استاندارد، پرورش دهنده قارچ چقدر بودجه نیاز دارد، گفت: به دلیل تورم موجود پر کردن یک سالن ۲۰ تنی، ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کامپوست، ۲۰ میلیون تومان هزینه خاک و بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه کارگری دارد و لذا با احتساب این اعداد و دیگر هزینه های موجود، می بینید که هزینه پر کردن یک سالن استاندارد حدود ۱۸۰ میلیون تومان است.

کد خبر: ۱۱۹٬۰۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علیرضا بخشی NL ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      5 0
      سلام، من خودم کارمند بانک کشاورزی هستم، این موضوع رو کلا رد میکنم، ولی همه تقصیر رو گردن بانک انداختن صحیح نیست، چه جوری وقتی منابع جهاد کشاورزی و سازمان‌های وابسته از جمله صندوق حمایت از بخش کشاورزی در سایربانکها هست توقع حمایت از بانک کشاورزی داریم، حتی همین مشتریان که تسهیلات دریافت داشته‌‌اند منابعشان در سایر بانک‌هاست و فقط توقع حمایت دارند. لطفا واقع نگر باشید
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      با ایجاد موانع و مشکل تراشی کاری ندارم ولی ۳۶ درصد رو باید ثابت کنی
    • امین IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      چرا دری وری میگه یارو گرفتن تسهیلات سخته تو مبالغ زیاد ولی کدوم فعالیت رو سراغ دارن که ۳۶ درصد ازش دربیاد تو شرایط فعلی
    • هادی IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      1 1
      من تا حالا ندیدم بانک کشاورزی تسهیلات ۳۶ درصدی بدهد
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      مدیر محترم سایت چرا نظرات غیرکارشناسی و کاملا دروغ و بی پایه و اساس هر شخصی رو روی سایت میذارین. این آقا خودش ثابت کنه که تسهیلات با بهره پایین رو که از بانک کشاورزی گرفته نبرده جای دیگه استفاده کنه اونوقت بیاد از بانک کشاورزی که واقعا حامی کشاورزان هست انتقاد بکنه
    • ناشناس IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 0
      بانک کشاورزی در این سال های سخت کشاورزی و دامداری کدوم وام کشاورزودامداررواستهمال کردچکارکرده برای این قشربخداهمش رباخوارودروغگوهستن