ترکیه؛ کشوری با تکنولوژی های روز صنعت شیشه| سوریه مترصد گرفتن سهم ایران در بازار عراق است
فعال بخش تولید بطری در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

ترکیه؛ کشوری با تکنولوژی های روز صنعت شیشه| سوریه مترصد گرفتن سهم ایران در بازار عراق است

مقدم، مدیر صادراتی شرکت تولید بطری های نوشیدنی و بطری های آبمیوه گفت: ترکیه و سوریه سعی دارند جای ما را در بازار عراق بگیرند این درحالی است که محصولات ترکیه ۲۰درصد گرانتر و با کیفیت بالاتر است.

بازار؛ گروه کشاورزی: تولید بطری مورد نیاز برای بسته بندی و عرضه انواع آبمیوه ها و نوشیدنی ها از جمله چالش هایی است که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند که عمدتا به بحث تولید شیشه با کیفیت به عنوان اصلی ترین ماده اولیه این بخش محسوب می شود.

در راستای بررسی مسائل پیرامون تولید این بطری ها خبرنگار «بازار» گفتگویی با  «الهه مقدم» مدیر صادرات یک شرکت تولید بطری های نوشیدنی و بطری های مخصوص انواع آبمیوه انجام داده است که در ادامه می خوانید.

برای حفظ بازارهای صادراتی بایستی متعهد به قراردادها باشیم و به موقع هر میزان بطری که سفارش گرفته ایم را به مشتریان خارجی مان تحویل بدهیم

*با توجه به اینکه شما علاوه بر بازار داخلی بخشی از بازارهای خارجی را نیز تامین می کنید، در ابتدا کمی در خصوص راهکارهای باقی ماندن در هر دو بازار صحبت کنید.
در حال حاضر اگر بخواهیم بازار را حفظ کنیم باید سعی کنیم هرچه سریعتر نسب به رقبا فاز توسعه را راه اندازی کنیم، با بهترین کیفیت حرکت کنیم و بتوانیم مشتریان مان را با  قیمت هایی که قابل رقابت با کشورهای همسایه باشد نگه داریم. در کنار آن نیز باید مزیت های و جذابیت هایی داشته باشیم که دیگر شرکت ها به مشتریان ارائه نمی دهند تا بتوانیم مشتریان را از این طریق جذب کنیم.

از سوی دیگر باید بتوانیم متعهد باشیم و مشتری را برای مدت زمان طولانی نگه داریم و در قراردادهایی که نوشته می شود متعهد باشیم، به خصوص اینکه خوش قولی برای مشتریان صادراتی ما بسیار دارای اهمیت است.

*با این تفاسیر الان به کدام بازارهای خارجی توانسته اید نفوذ کنید و کالا ارسال کنید؟
در بحث فروش بطری های نوشیدنی و بطری های مخصوص آب میوه به کشورهای همسایه و CIS صادرات داریم و الان حجم عمده صادرات ما به بازار عراق و ارمنستان است. نکته جالب توجه در مورد بازار عراق این است که ظرفیت خوبی برای ما دارد به طوری که قادر به تامین کل شهرهای این کشور نیستیم و این موضوع ما را به این فکر انداخت که بتوانیم توسعه فاز داشته باشیم. لذا فاز جدید تاسیس کردیم و امسال سه خط تولید به بهره برداری رسیده است که یک خط آن شروع به فعالیت کرده و چند ماه آینده نیز دو خطر دیگر راه اندازی می شود، تا بتوانیم بازارهای بیشتری را از کشورهای هدف جذب کنیم.

در ایران سازنده دستگاه های تولید شیشه وجود ندارد؛ بنابراین برای گرفتن خدمات پس از فروش  و راه اندازی دستگاه ها باید به کشورهای فروشنده مثل چین متوسل شویم

*در حوزه کاری شما اغلب دستگاه ها و ماشین آلات وارداتی است. وارداتی بودن دستگاه ها عمدتا چه مسائلی را برای شما به وجود می آورد؟
برخی قطعات را می شود از داخل تامین  کنند اما در ایران سازنده دستگاه های تولید شیشه وجود ندارد. در حالی که اگر شرکتی در این زمینه فعالیت می کرد و کیفیت بالایی نیز تولیدات شان داشت قطعا خرید می کردیم و نیاز به واردات نداشتم تا از سوی دیگر بتوانیم در بحث گرفتن خدمات نیز راحت تر باشیم. با این وجود چنین شرایطی فراهم نیست و الان برای گرفتن خدمات پس از فروش و راه اندازی دستگاه ها باید به کشورهای فروشنده مثل چین متوسل شویم.

*در بخش صادرات با چه چالش ها مواجه هستید؟
 بازار عراق و ارمنستان معمولا هموار است اما در بازارهای CIS  و بازارهای کشورهای اروپایی ما مشکل نقل و انتقالات ارز را داریم. الان هم کشورهای اروپایی به دنبال این هستند که از طریق بانک کار کنند و کار با صرافی ها برای آنها تعریف نشده است و بایستی در ازای پولی که پرداخت می کنند بارنامه تحویل بگیرند. بنابراین دور زدن این قضیه معضل بزرگی در مسیر صادرات است.

در حوزه تولید بطری های نوشیدنی و آبمیوه، ترکیه، سوریه و عربستان رقبای ما در منطقه خاورمیانه محسوب می شوند

*در حوزه تولید بطری های نوشیدنی و مخصوص آبمیوه اصلی ترین رقبای شما در خاورمیانه کدام کشورها هستند؟
ترکیه رقیب ما است و کشور سوریه نیز به تازگی وارد این حوزه شده و تولیدات خوبی دارد و سعی دارد بازار عراق را از ما بگیرد. از سوی دیگر عربستان خوب کار می کند و سعی در کنار زدن ایران و نفوذ در بازار عراق دارد.

*ترکیه همیشه خوب کار کرده با این شرایط محصولات تولیدی شما از نظر قیمت چه تفاوتی با محصولاتی که این کشور در عراق عرضه می کند، دارد؟
با استعلام قیمت هایی که ما گرفته ایم مشحص شد که قیمت محصولات ترکیه در عراق بیشتر از قیمت محصولات ما در آنجا است به طوری که شاید بتوان گفت ۱۵ تا ۲۰ درصد گرانتر از تولیدات ما است اما در عوض کیفیت بالایی دارند. اگرچه در طی چند سال اخیر به طور خاص روی کیفیت تولیدات ایرانی کار شده است اما به هر حال ترکیه در صنعت شیشه جا افتاده است و قدمت این تکنولوژی در ترکیه بیش از ۳۰ سال است.

از سوی دیگر این کشور حجم تولید بالایی دارد و به عنوان مثال اگر منِ نوعی در سال بتوانم ۴۳ هزار تن شیشه تحویل بدهم تولیدکننده ترکیه ای تا ۴ برابر این میزان می تواند عرضه کند. این در حالی است که برای افرادی که در صنعت نوشیدنی کار می کنند ما مواد  اولیه آنها محسوب می شویم و لذا اگر ما نتوانیم به حجمی که نیاز دارند شیشه تحویل شان ندهیم لاجرم خط تولیدشان متوقف می شود. به همین دلیل باید خوش قول باشیم و  به موقع به میزان مشخص شده محصول تحویل آنها بدهیم.

کد خبر: ۱۱۸٬۹۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha