۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
آب تنها راهکار رفع مشکلات تولید در استان سمنان نیست
کارشناس اقتصادی:

آب تنها راهکار رفع مشکلات تولید در استان سمنان نیست

سمنان- سلمانی، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تامین آب تنها راهکار برون رفت مشکلات تولیدی در استان سمنان نیست، گفت: مسئولان استانی تنها مشکل تولید را آب می‌دانند در صورتی که موانع دیگری نیز وجود دارد.

رضا سلمانی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه تأمین آب تنها راهکار برون رفت مشکلات تولیدی استان سمنان نیست، تاکید کرد: برخی مسئولان استان سمنان به گونه‌ای صحبت می‌کنند که انگار از فردای روز انتقال آب خزر به سمنان قرار است ۱۰ هزار شغل برای مردم ایجاد و یکباره ۵۰ کارخانه در سمنان احیا شوند و هزار کارخانه هم به ظرفیت ۱۰۰ درصدی تولیدی شأن باز گردند در صورتی که این‌طور نیست.

وی با بیان اینکه پنج سال اخیر فقط مشکل تولید استان سمنان آب اعلام شده است، ابراز کرد: مسئولان در باد همین بهانه خوابیده‌اند و اصلاً نمی‌بینند که مشکلات تولید تنها آب نیست و باید زیرساخت‌ها را نیز اصلاح و شرایط را برای ورود سرمایه گذار مهیا کرد و توقع معجزه را نداشت. 

توسعه بدون آب نمی‌شود اما برنامه‌ریزی هم می‌خواهد
این کارشناس اقتصادی افزود: همه ما اذعان داریم که توسعه در استان سمنان بدون آب رقم نمی‌خورد همه ما اعتقاد داریم که باید به فکر راهکارهای میان مدت شامل اجرای طرح‌های آبرسانی و بلندمدت شامل انتقال آب بین حوزه‌ای برای رفع مشکلات سمنان بود اما انصافاً اینکه تمام مشکلات تولیدی به آب گره می‌خورد اشتباه محض است که سبب می‌شود تا مسئولان واقعیت‌ها را نبینند.

پنج سال اخیر فقط مشکل تولید استان سمنان آب اعلام شده است

سلمانی که در زمینه تولید فعالیت دارد با بیان اینکه ما حتی در استان سمنان کارگر ماهر نداریم تا جایی که رئیس اتاق سمنان اعتراف می‌کند که یکی از سه مشکل بزرگ تولید استان فقدان نیروی کار است در صورتی که آمار بیکاری استان دو رقمی است، ابراز داشت: این فقر برنامه‌ریزی را نشان می‌دهد لذا یکی از مشکلات تولید همین مسئولان اقتصادی استان سمنان هستند که اصلاً نمی‌دانند برنامه‌ریزی چیست؟

وی با بیان اینکه آب اقیانوس آرام هم به سمنان بیاید شاهد ارتقای تولید نخواهیم بود چرا که اولاً همه مشکل آب نیست ثانیاً اصلاً ساختار اقتصادی ما تا امروز حامی تولید نبوده در نتیجه معجزه‌ای رخ نخواهد داد، ابراز داشت: مشکل تولید یکی دو تا نیست و در بسیاری رسته‌ها اصلاً مشکل تولید نیست! بلکه مشکل ما بازار برای فروش محصولات تولیدی استان است اما اینها نادیده گرفته می‌شود و بعضاً به گونه‌ای صحبت می‌شود که انگار فقط و فقط مشکل استان سمنان آب است.

مشکلات متعدد هستند
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه امروز مسئولان نمی‌گویند که یک سوم آب استان سمنان فقط به دلیل فرسودگی شبکه هدر می‌رود و باید میلیاردها تومان صرف تعمیر آن کرد اما در مقابل اعلام می کنند که باید ده ها هزار میلیارد تومان صرف انتقال آب خزر به سمنان کرد از سوی دیگر ۹۰ درصدآب با ارزش استان سمنان صرف کشاورزی کم بهره‌ای می‌شود که روز به روز بر مشکلاتش افزوده و به یک ساختار فربه، کند و کم خاصیت بدل شده است و حاضر هم نیست ۱۰ درصد سهم مصرفی آب خود را کاهش دهد. در همین بخش کشاورزی یک سوم آب از راه انتقال هدر می رود حداقل اگر قرار نیست سهم کشاورزی از آب استان کاهش یابد، می توان شرایط صرفه جویی را مهیا کرد. 

امروز مسئولان نمی‌گویند که یک سوم آب استان سمنان فقط به دلیل فرسودگی شبکه هدر می‌رود

سلمانی با بیان اینکه چرا کشاورزی ما چهار دهه است در مقابل کاهش سهم مصرف مقاومت می‌کند تا بار کم آبی به دوش مردم و صنعت باشد؟ بیان کرد: ما تا زمانی که مدیریت مصرف نداشته باشیم حتی اگر سمنان را بلند کرده با جرثقیل به میانه اقیانوس هم ببریم بازهم آباد نمی‌شود زیرا اصلا مشکلات استان سمنان تک قطبی و تک بعدی نیست که با رفع یک مانع همه آنها خود به خود حل شوند. استان سمنان نیازمند معجزه نیست بلکه مدیریت و برنامه می خواهد. 

وی با بیان اینکه فقدان نیروی کار، فقدان برنامه ریزی و آمایش منظم و مدون، عدم صرفه جویی، نداشتن آمایش درست سرزمینی، نداشتن افق، عدم کمک گرفتن از کارشناسان و نخبگان، مشکلات ارزی، فقدان توان صادراتی، عدم حمایت از تولید، مسائل بانکی، بدهی، تامین اجتماعی و مالیات و بروکراسی از مهمترین مشکلات تولیدی استان سمنان در نتیجه باید ابتدا اینها را حل کرد نه اینکه یک جمله که تولید استان سمنان به آب بستگی دارد را هر روز تکرار کرد آن هم بدون هیچ برنامه ریزی.

کد خبر: ۱۱۸٬۹۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha