۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
همکاری‌های بین دستگاهی برای تاب‌آوری شهرها در مقابله با بحران تقویت می‌شود
برنامه‌های مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی در سال جهش تولید، تشریح شد

همکاری‌های بین دستگاهی برای تاب‌آوری شهرها در مقابله با بحران تقویت می‌شود

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بخشی از برنامه های مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سال ۹۹ را برشمرد و گفت: امید است تا همکاری‌های بین کشورها در سال جدید برای فعالیت‌های پژوهشی تقویت شود.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیات برنامه‌های مرکز را در سال جدید، اعلام کرد.

شکرچی‌زاده ضمن تاکید بر این مطلب که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مسئولت مهم پشتیبانی فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی را  در عرصه‌های متفاوت حمل و نقل، راهسازی، معماری و شهرسازی و ساختمان و مسکن و همچنین سازه برعهده دارد، گفت: پژوهش‌هایی که در مرکز انجام می‌شود، پشتوانه تصمیم‌گیری‌هایی است که در مجموعه وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تهیه پیش‌نویس نحوه همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با دستگاه های مختلف برای افزایش تاب آوری و مدیریت بحران های مختلف بر اساس قانون جدید مدیریت بحران که در دی ۹۸ به مرکز ابلاغ شد خبر  داد و تصریح کرد: این پیش نویس برای نخستین بار با رویکرد پیشگیرانه تهیه و تدوین شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران توضیح داد: پیش نویس تهیه و ارایه شده به سازمان برنامه و بودجه، نحوه همکاری مرکز را با سایر دستگاه‌ها از جمله وزارتخانه‌های کشور، نفت، ارتباطات، و سازمان‌هایی از جمله زمین شناسی، نقشه برداری، پژوهشگاه بین المللی زلزله، سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان مدیریت بحران شهرداری، مشخص کرده است و بر ضرورت همکاری بین دستگاهی تاکید دارد.

شکرچی زاده خاطرنشان کرد: پیش نویس مقدماتی با هماهنگی معاونت برنامه ریزی وزارتخانه و معاونت حمل و نقل تهیه شده است و با تایید وزیر راه و شهرسازی، جزو برنامه ها و دستور کارهای آتی وزارتخانه در سال جدید است.

وی قانون جدید مدیریت بحران را فصل جدیدی برای فعالیت های مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برشمرد و اظهار امیدواری کرد تا با تامین منابع مالی، بتوان وظایف مهم مصرح در قانون مدیریت بحران را عملیاتی و اجرایی کرد. شکرچی زاده تهیه دستورالعمل های مناسب را لازمه تحقق اهداف کلان قانون جدید مدیریت بحران عنوان کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران، بهره‌مندی از ظرفیت‌های متعدد مرکز، همچون مطالعات مرکز در خصوص مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر آتش، و تعمیم آن به مدهای مختلف حمل و نقل را ضروری دانست و اظهار امیدواری کرد تا این مهم با همراهی معاونت های مختلف حمل و نقل، اجرایی و عملیاتی شود.

راه اندازی آزمایشگاه آتش استاندارد در سال جاری

وی یادآور شد: با توجه به منابع مالی مناسبی که برای راه اندازی آزمایشگاه آتش در اختیار مرکز تحقیقات قرار گرفته است تلاش می شود، این کوره در اسرع وقت راه اندازی شود تا نیاز کشور به انجام آزمایشات مصالح ساختمانی و دیگر مصالح برای توسعه، تامین شود. راه اندازی این کوره، می‌تواند کمک موثری برای صنعت کشور در رابطه با موضوعات کاهش خطرپذیری در برابر آتش سوزی باشد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، از تهیه دستورالعمل ارزیابی ساختمانهای موجود در برابر آتش و زلزله در ماه‌های پایانی سال ۹۸ خبر داد و گفت: حوادث سال‌های گذشته از جمله زلزله و آتش‌سوزی‌هایی از جمله آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو نشان داد که بسیاری از ساختمان های موجود مقاومت کافی را در برابر حوادث ندارند. به همین منظور، دستورالعمل ارزیابی ساختمان های موجود در برابر زلزله و آتش و روش های مقاومت ساختمان ها در برابر این حوادث تدوین و نهایی شده است.

شکرچی زاده از انعقاد قراردادهای مناسب با برخی سازمان ها و مجموعه های وزارت راه و شهرسازی از جمله سازمان بنادر در خصوص بنادر کوچک، سازمان راهداری در موضوع مرتبط با PMS سامانه مدیریت و نگهداری راه ها و لغزندگی جاده ها، با شرکت ساخت و زیربناهای حمل و نقل در مورد رویه های بتنی و همچنین با معاونت معماری و شهرسازی در خصوص طرح ویژه بندر کنگ و همچنین تعیین موقعیت گسل ها در برخی از کلانشهرها، خبر داد.

همکاری ایران و ژاپن برای مقاوم سازی بیمارستان های موجود در ایران

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پیگیری مقاوم سازی بیمارستان ها را از دیگر موضوعات مورد همکاری مرکز با سازمان مجری ساختمان ها و تاسیسات عمومی و دولتی برشمرد و گفت: دستورالعمل مقاوم سازی بیمارستان ها در برابر آتش، با همکاری سازمان مجری نهایی و به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است که امیدواریم این دستورالعمل تصویب و منتشر شود.

وی ادامه داد: برای ساختمان های بیمارستانی موجود نیز مرکز تحقیقات فعالیتی مشترک را با دفتر اسکان بشر از سال گذشته با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با کمک های مالی دولت ژاپن انجام داده است که امید است تا نتایج آن منتشر شده و مورد استفاده عموم قرار بگیرد.  

شکرچی زاده همچنین از همکاری کارشناسان ژاپنی و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای تدوین مبحث دهم مقررات ملی و کنترل ساختمان که مربوط به ساختمان های فولادی است خبر داد و افزود: امید است تا همکاری‌های بین الملی در سال جدید گسترش یابد.

وی یادآور شد: ۱۱۰۰ دستگاه شتاب نگار در کشور مربوط به دهه های گذشته هستند که با شرکت های دانش بنیان در حال به روز کردن آنها هستیم. همچنین در سال گذشته با حمایت ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه ۵۰۰ دستگاه شتاب نگار نسل جدید خریداری شد که ۲۰۰ دستگاه در سال گذشته نصب شد و نصب ۳۰۰  دستگاه در سال جدید در برنامه قرار دارد.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد: امید است در سال ۱۴۰۰ شبکه گسترده‌ای از دستگاه های شتاب نگار در کشور متشکل از دستگاه های شتاب نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، دستگاه‌های شتاب نگار شهرداری تهران، شرکت ملی گاز و وزارت نیرو راه اندازی شود تا بتوانند به کشور در کاهش خطرپذیری یاری برسانند.

کد خبر: ۱۱٬۸۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha