۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱
مردم به دلیل گرانی برخی داروهای نسخه پزشک را نمی خرند| افزایش تقلب در داروهای خارجی!
رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی مطرح کرد

مردم به دلیل گرانی برخی داروهای نسخه پزشک را نمی خرند| افزایش تقلب در داروهای خارجی!

اختراعی، ‌ رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی گفت: با حذف ارز دولتی از صنعت دارو مردم کمتر برای درمان مراجعه می کنند و این کار به افزایش بیماری‌ها و هزینه های دولت منتهی می شود.

بازار؛ گروه صنعت: نشست خبری سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی با حضور فرامز اختراعی، سید رضا موسوی و میثم کریمی به ترتیب با عناوین رئیس، عضو هیات مدیره و دبیر سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی  به همراه حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست، نقش صنعت دارو در توسعه نظام سلامت کشور و رویکرد دولت سیزدهم برای ساماندهی در ساختارهای ارزی و مدیریت حوزه دارویی کشور به همراه موضوع ضرورت ادامه تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به این صنعت مورد بررسی قرار گرفت.

فرامرز اختراعی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی در پاسخ به این سوال که آیا ادامه تخصیص ارز ترجیحی برای صنعت داروی کشور مناسب است یا خیر؟ گفت: اگر برای پاسخ به این سوال منافع بنگاه های تولیدی و تجاری را مورد توجه قرار دهیم، اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی همچون سم برای این مجموعه ها است. با این حال نمی شود در کشور همه چیز با قیمت ارز آزاد باشد و فقط تعدادی از بنگاه ها از تخفیف و ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برخودار شوند.

وی اضافه کرد: تا سال ۱۳۶۹ و دو سال بعد از پایان جنگ تحمیلی که بهای ارز بیش از یک هزار تومان بود، دولت وقت ارز دارو را روی هفت تومان حفظ کرده بود و بر خلاف تئوری ای که شرکت های داروسازی دارند بسیاری از توسعه ها هم در همان زمان رخ داد. شرکت های بزرگ خصوصی و دولتی با همان ارز ۷ تومان تاسیس می شدند و هرچند منابع کم بود اما مدیریت مناسب بود.

اختراعی با اشاره به وجود دست های پشت پرده برای دریافت سود بیشتر برخی از شرکت ها از آزاد سازی ارز دارو تاکید کرد: وقتی صحبت از پول های بزرگی باشد متاسفانه توجه گروه های بسیاری به آن جلب می شود و آن ها تمام تلاش شان را می کنند تا شرایط را برهم زنند. این درحالی است که همانطور که اشاره کردم بزرگترین توسعه را زمانی داشتیم که مردم حمایت های یارانه ای می شدند و در اوج شرایط جنگی بودیم و نظام سلامت ما بهترین رشد ها را داشت.

این کارشناس صنعت دارو کشور ادامه داد: در آن زمان تمام خانه های بهداشت احداث شد و تمام داروهای خاص به اقصی نقاط کشور رسید و پروتکل های درمانی اصلاح شد. بنابراین اینکه بدون آماده سازی زیر ساخت های حمایت از مردم قیمت ارز را  بالا ببرند بسیار خطرناک است.

اختراعی افزود: با افزایش نرخ ارز مردم نمی توانند دارو را خریداری کنند و ‌برای مثال وقتی مبتلایان به بیماری فشار خون دارو مورد نیازشان را مصرف نکنند آمار سکته مغزی و قلبی افزایش می یابد. همچنین کلیه های این افراد از کار خواهد افتاد و هزینه های بیشتری از جمله دیالیز و نگهداری معلول و غیره بر جامعه تحمیل خواهد شد.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی با اشاره به اینکه در تمام دنیا برای همه روشن است که نباید مردم از جهت نان، ‌حمل و نقل و دارو تحت فشار قرار بگیرند، اظهار داشت: متاسفانه مردم به جهت نان و حمل و نقل زیر فشار قرار دارند و دیگر ظرفیتی برای دارو باقی نمانده است.

وی تاکید کرد: همین الان نرخ دارو هزار تومانی به ۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است. دارو گران شده و سازمان غذا و دارو به تولیدکنندگان فشار آورده و نمی گذارد آن ها هم قیمتشان واقعی شود. بنابراین هم تولید کننده و هم مردم متضرر شده اند. چرا؟ چون طی مراجعه به داروخانه بخشی از داروهایشان را تحویل نمی گیرند. یعنی در آینده هزینه های درمانی سنگین تری به دولت و تامین  اجتماعی تحمیل می شود.

حذف ارز ترجیحی به ضرر منافع ملی
اختراعی با اشاره به برنامه حذف ارز ترجیحی ادامه داد: در حال حاضر چنین تصمیمی درست نیست و باید ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای صنعت داروی کشور حفظ شود. دولت بیاید پیش زمینه اجتماعی و دیگر را اصلاح کند و بعد دست به تک نرخی کردن ارز بزند.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی اضافه کرد: هر یک ریالی که در صنعت دارو اضافه می شود به مردم ۴ و نیم ریال هزینه تحمیل می شود. بنابراین دولت باید نرخ ارز را کاهش دهد. اما در نهایت ارز دو نرخی برای بنگاه های تولیدی و وارداتی سم است و قبول دارم اما الان بحث مهم تری در این شرایط حساس وجود دارد که آن هم مردم است. لذا ارز را نباید برای دارو دست کاری کرد و افزایش داد.

اختراعی گفت: باید  ارز را به موقع به حلقه های پایین تر  اختصاص دهند اما متاسفانه در این زمینه برعکس عمل می شود. 

در بین داروهای خارجی احتمال تقلبی بودن وجود دارد. توصیه می کنیم دارو را با دقت خریداری کنید. چون پیش آمده دارویی که برچسب هم داشته تقلبی بوده است. نه اینکه داروی خارجی بد باشد اما ممکن است در مرحله تبادل کالا از خارج نحوه واردات به درستی رعایت نشود، ‌همچنین دارو تقلبی باشد اما داروی داخلی در نظام نامه ای حرکت می کند که امکان تقلبی آن وجود ندارد

احتمال بالای عرضه داروی خارجی تقلبی!
رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی بیان کرد: در مورد کیفیت هم باید بگوییم دارویی که به دست مردم می رسد با داروهای دیگر خارجی به لحاظ کیفی تفاوتی ندارد و مورد تست های کیفی دقیقی قرار می گیرد؛ چرا که ماده موثره دارو بسیار خطرناک است و اگر کمی بالا و پایین شود خطر مرگ یا بی اثر بودن دارو را به دنبال دارد. بنابراین یک ذره انحراف دارو را تبدیل به سم، ‌سرطان و موارد این چنینی می کند.

وی اضافه کرد: نه در ایران و نه در هیچ جای دنیا دو دارو از یک جنس و با یک دوز که در یک داروخانه عرضه می شود امکان ندارد با هم تفاوت داشته باشند. بنابراین در حوزه کیفی دارو نمی تواند بی کیفیت باشد وگرنه نمی تواند از نظام رگولیشن عبور کند. اتفاقا در بین داروهای خارجی احتمال تقلبی بودن، وجود دارد. توصیه می کنیم دارو را با دقت خریداری کنید. چون پیش آمده دارویی که برچسب هم داشته تقلبی بوده است. نه اینکه داروی خارجی بد باشد اما ممکن است در مرحله تبادل کالا از خارج نحوه واردات به درستی رعایت نشود، ‌همچنین دارو تقلبی باشد اما داروی داخلی در نظام نامه ای حرکت می کند که امکان تقلبی آن وجود ندارد.

اختراعی ادامه داد: در دوره قاضی زاده، وزیر اسبق بهداشت در یک جلسه بررسی شد که از ۳۲ دارو جمع آوری شده ۱۶ قلم خارجی و ۱۶ قلم آن ایرانی بوده است. با توجه به اینکه تنها ۲ درصد داروهای ما خارجی و ۹۸ درصد ایرانی است می توان دریافت که حجم بسیار کمی از داروها نیاز به جمع آوری داشته و این رقم در حد کشور آلمان است. یعنی کیفیت داروی ایران ۸۰ تا ۹۰ درصد مطمئن تر از داروهای وارداتی است.

کد خبر: ۱۱۸٬۸۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 10
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      2 1
      اگه مبلغی که بابت بیمه تکمیلی میدهیم صرف ساخت بیمارستان می‌شد با کمبود بیمارستان مواجه نمیشدیم با تشکر
    • سیدرضی IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      8 1
      دارو تومملکت نباید گران بشه عین نان شب میمونه انصاف نیست ی بیماری خاص درمان میخواد پول نیست
    • فرهاد IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      2 1
      نظرات شما کاملا غیرکارشناسی وبرای اینه چند روزی رای جمع کنی وگرنه بعضی داروهای دم دستی ارزون رو همه جای دنیا با کلی حساب وکتاب دست مردم میدن که مصرف بی رویه که باعث کبد چرب شده رو کم کردن برخلافش شماها دارین با جون مردم بازی میکنین
    • مسعود IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      1 1
      بازنشسته کشوری هستم بابت بیمه سلامت ماهانه نهصد هزارتومان از حقوق ناچیز بازنشستگی بابت بیمه سلامت کم میکنند جدیدا بدون اطلاع قبلی دفتر را حذف نمودن و سر گردان در این زمان بحرانی نه دکتر ها بیمه را قبول دارند و نه دارو خانه ها خواهش میکنم بپرسید از صندوق بازنشستگی کشوری دفتر چه که نیست دکتر هم جواب نمیدهند پس ۹۰۰ هزار تومان کسری بابت بیمه الکی چیه تورا بخدا از این مرفه های بی‌درد بپرسید خدا خیرتون بده
    • داریوش سنگ سفیدی IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      4 1
      باسلام واقعاًبعضی ازداروهای ایرانی بی کیفیت هستندآیامیشوددارویی بنام آپوفلورازپامِ کانادایی رابرای بیماران عصبی بافلورازپام ایرانی مقایسه کرد؟آیاواقعاًمیتوان قرص هاوآمپول های تقویتی آلمان،انگلستان واتحادیه ی اروپارا بامکمل های بی خاصیت داخلی یکی دانست؟!!!!
    • داریوش سنگ سفیدی IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      2 3
      به خداهمه ازهم حقه بازترید...چرانظرات انتقادی نسبت به بی کیفیت بودن داروهای ایرانی راحذف می کنید؟اگرتهمت ناروا میزنیم چگونه ازچاپ نظرات میترسید..ازخداشرم کنید
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      8 1
      مردم بیچاره کردن اخه تا کی
    • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 1
      شمانگران ماهستیدمانگران ارز۴۲۰۰شماها که آجرشده چه تفاهمی
    • بازنشسته (کارمند دوران جوانی دولتها) IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      1 0
      از کسی ۹۰۰ هزار تومان بیمه سلامت کسر نمی کند حتما ریال است ۹۰ هزار تومان
    • IR ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 1
      چقدر بدبختیم‌ ما