۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
مواد پلیمری در بورس گرانی| هزینه تولید مشتری‌ها را فراری می‌دهد
تشریح مشکلات تولیدکنندگان در گفت‌وگو با بازار؛

مواد پلیمری در بورس گرانی| هزینه تولید مشتری‌ها را فراری می‌دهد

مشهد- بی‌ثباتی در قیمت مواد اولیه و گرانی ناشی از افزایش هزینه‌ها موجب افزایش قیمت محصول نهایی تولید شده است و لذا همین عامل در ریزش مشتریان و کاهش فروش نقش اساسی بازی می‌کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: در سالی که به تولید، پشتیبانی‌ها و مانع ردایی‌ها نام‌گذاری شده است به‌نوعی می‌توان گفت صنایع خط مقدم تحقق شعار سال به شمار می‌آیند اما بروکراسی‌های اداری و بی‌ثباتی در بازار خود به مانع بزرگی برای تولیدکنندگان تبدیل‌شده است.

بنا بر گفته فعلان حوزه تولید در صنعت پلیمری، صادرات مواد خام توسط شرکت‌ها پتروشیمی به کشورهای خارجی و مشکلات و موانع تولید و هم‌چنین صادرات توسط کارخانه‌های داخلی موجب شده تا دست تولیدکنندگان ایرانی نسبت به گذشته از بازارهای جهانی کوتاه‌تر شود.

به‌منظور آشنایی با مشکلات این تولیدکنندگان با زهرا دانشور مدیرعامل شرکت «صنعت سازی پلیمر هما» که در رشته مهندسی صنایع تحصیل‌کرده و عضویت در کمیسیون اقتصاد اشتغال و کانون زنان بازرگان مشهد  نیز را دارد به گفت‌وگو نشستیم.

* چه محصولی را در کارخانه پلیمر سازی تولید می‌کنید؟
واحد ما انواع سبد جعبه، پالت، مخازن ،بشکه و نایلون نایلکس و سبدهای مورداستفاده در حمل انواع میوه و لبنیات و هم چنین پالت برای جابه‌جایی محصولات سنگین مانند آب‌معدنی و نوشابه تولید می کند.

* مشتریان شمارا بیشتر چه صنفی تشکیل می‌دهد؟
عمده‌فروش ما به کارخانه‌های صنایع غذایی و کشاورزان  است.

مواد پلیمری در بورس گرانی | هزینه تولید مشتری‌ها را فراری می‌دهد

* برای چند نفر در این کارخانه اشتغال‌زایی کردید؟
این واحد تولیدی در کارخانه و دفتر مرکزی برای حداقل ۲۴ نفر به‌صورت مستقیم و ده‌ها نفر به‌طور غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

* وضعیت کسب‌وکار واحد تولیدی شما در حال حاضر چگونه است؟
تحریم‌ها اثرات بسیار مخربی در کار ما داشته است از جمله افزایش قیمت مواد اولیه که باعث شده تا قیمت تمام‌شده محصولات به‌شدت افزایش پیدا کند. متاسفانه این افزایش قیمت‌ها و نوسان در بازار بر نرخ تولیدات تأثیر مستقیم داشته و لذا موجب کاهش مشتری و فروش شده است.

*با چه مشکلاتی در مسیر تولید روبرو هستید؟
مشکلات در مسیر تولید بسیار زیاد  است و ای‌کاش نشستی میان تولیدکنندگان ومسئولان وجود داشت تا مشکلات بیان و سپس حل می‌شد تا واحدهای تولیدی می‌توانستند روی پای خود بایستند چراکه اکثر تولیدکنندگان با بسیاری از ادارات و قوانینی که دائماً در حال تغیر است، مشکل‌دارند.

متاسفانه شرایط به گونه‌ای است که یک کارآفرین به جای اینکه درگیر بازار فروش محصولات و تولید خود باشد درگیر رفع موانعی که توسط مدیران ایجاد شده است!

* چقدر تاکنون از حمایت‌های دولتی برخوردار بودید؟
تاکنون حمایتی از سوی دولت برای محصولات تولیدی ما نبوده است و هیچ قراردادی با ارگان‌های دولتی نداریم. صفرتا صد کار را ما خودمان انجام می‌دهیم و بازار کارمان را پیداکرده و محصولات را به فروش می‌رسانیم.

مشکلات اقتصادی و برخی قوانین دست و پاگیر برای تولیدکنندگان مشکل ساز شده و این مشکلات اشتغال را نیز تحت تاثیر قرار داده و مشکل اشتغال هم معیشت مردم را به شدت مختل کرده است.

* به چه کشورهایی صادرات دارید؟
در خصوص صادرات، محصولات ما به کشورهای چین،عراق، ترکمنستان و تاجیکستان صادر می‌شود.

* تحریم‌ها چه تأثیری بر روی کسب‌وکار شما داشته است؟
تحریم‌ها اثرات بسیار مخربی در کار ما داشته است ازجمله افزایش قیمت مواد اولیه که باعث می‌شود ،قیمت تمام‌شده محصول افزایش پیدا کند و درنتیجه این افزایش قیمت‌ها باعث کاهش مشتری و فروش نیز می‌شود.

مشکل دیگری که وجود دارد، بحث واردات است که ما به‌سختی واردات انجام می‌دهیم  که این موضوع هم به دلیل تحریم و مشکل برای انتقال ارز مشکلات خاص خودش را دارد، به‌طورکلی می‌توان گفت، تحریم‌ها کمر تولید را شکسته است.

* برای تهیه مواد اولیه با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنید؟
مواد اولیه‌ای که ما تولید می‌کنیم و مورداستفاده قرار می‌دهیم از پتروشیمی‌ها است.برای تأمین این مواد اولیه مورداستفاده متأسفانه همکاری لازم انجام نمی‌شود و مشکلات فراوانی بر سر راه ما در اداره و سازمان‌های صنایع قرار دارد.

مواد پلیمری در بورس گرانی | هزینه تولید مشتری‌ها را فراری می‌دهد

ما برای خرید مواد اولیه باید در بورس شرکت کنیم و این در حالی است که این  مواد باقیمت‌های بسیار سنگین  وارد بورس شده و خریدوفروش می‌شوند و لذا ما بایستی از دست نفر دوم یا واسطه مواد را خریداری کنیم.

این موضوع سبب می‌شود که قیمت تمام‌شده بسیار بالا برود و جنس تولیدشده باقیمت بسیار سنگینی برای تولیدکننده آب بخورد لذا طبیعی است که دیگر خریدار تمایلی برای خرید ندارد.

* برای حل مشکلات تولیدکنندگان چه باید کرد؟
برای حل مشکل تولیدکنندگان باید ستادهای رفع موانع  و مسئولان جدی‌تر موضوعات را پیگیری و برای حمایت از تولید و صادرات گام بردارند.

اکثر تولیدکنندگان با بسیاری از ادارات به دلیل قوانینی که دائماً در حال تغیر است مشکل‌دارند و لذا امید می‌رود در دولت جدید رویه جدیدی هم برای رفع موانع در دستور کار قرار گیرد.

* چه توقعی از مسئولان و دولتمردان در این رابطه دارید؟
ازنظر من راهکاری که برای موانع زدایی و حل کردن مشکل تولیدکنندگان می‌تواند، وجود داشته باشد، این است که اگر در هر سازمانی یک نفر مسئول دلسوز جواب‌گو مردم برای رفع موانع  بر سر راه تولید باشد به‌طور حتم مشکلات حل می‌شود.

حمایت از تولیدکننده‌ای که روی پا ایستاده و با چنگ و دندان واحد تولیدی خود را نگاه‌ داشته است امروز باید در اولویت باشد اما مشاهده می‌شود که در برخی سازمان‌ها و ادارات نه‌تنها مشکلی از تولیدکننده حل نمی‌شود بلکه یک مشکل جدید هم گاها به آن اضافه می‌شود.

 بیشتر تولیدکنندگان در سازمان‌های صنایع گمرک ،دارایی و بیمه مشکل‌دارند و لذا اگر یک نفر مسئول و پیگیر برای حل مشکلات تولیدکنندگان در این سازمان‌ها وجود داشته باشد ،به‌طورقطع درصد زیادی از مشکلات حل می‌شد.

کد خبر: ۱۱۸٬۸۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha