۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
فعالیت مستقیم ۷۰۰ هزار نفر در کسب و کارهای اینترنتی
مقام مسئول وزارت صمت در پاسخ به «بازار» خبر داد

فعالیت مستقیم ۷۰۰ هزار نفر در کسب و کارهای اینترنتی

رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برآوردهای ما نشان می دهد که هم اکنون بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر در کسب و کارهای اینترنتی دارای مجوز، به صورت مستقیم مشغول کار هستند.

بازار؛ گروه صنعت: «علی رهبری» در نشست خبری یک سالگی رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی افزود: بررسی های ما حاکی است که بیش از ۱۰۴ هزار کسب و کار دارای مجوز رسمی در حوزه اینترنتی کشور در رشته های مختلف شغلی فعال هستند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: اگر برای هر کسب و کار اینترنتی پنج نفر مشغول کار باشند، با احتساب صاحب کسب و کار اینترنتی می توان برآورد کرد که بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر در کشور در این حوزه با اخذ مجوزهای رسمی مشغول به کار هستند، هرچند که آمارهای غیر رسمی نشان از فعالیت شرکت های زیادی در این حوزه در کشور است.

رهبری با بیان اینکه از زمان شیوع بیماری کرونا کسب و کارهای اینترنتی در کشور بیش از ۵۰ درصد رشد پیدا کرد، گفت: این مساله را می توان از افزایش استخدام در شرکت های اینترنتی به خوبی استنباط کرد که از اواخر سال ۹۸ استخدام در این شرکت ها بیشتر شد.

با بررسی نتایج ارزیابی ها هم اکنون در کشور ۹ کسب و کار اینترنتی دارای یک ستاره، ۶۲کسب و کار دارای ۲ ستاره، ۸۷ کسب و کار دارای ۳ ستاره، ۳۰ کسب و کار دارای ۴ ستاره و ۵ کسب و کار دارای ۵ ستاره است

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مزیت های رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی در کشور اظهار داشت: با بررسی نتایج ارزیابی ها هم اکنون در کشور ۹ کسب و کار اینترنتی دارای یک ستاره، ۶۲ کسب و کار دارای ۲ ستاره، ۸۷ کسب و کار دارای ۳ ستاره، ۳۰ کسب و کار دارای ۴ ستاره و ۵ کسب و کار دارای ۵ ستاره است.

وی بیان کرد: پروژه رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی با هدف ایجاد یک سیستم خود کنترل جهت بهبود مستمر عملکرد کسب‌ و کارها و افزایش رضایتمندی مشتریان بر مبنای معیارهای شفاف و قابل سنجش در قالب اعطای ستاره های اینماد (از ۲ تا ۵ ستاره) طراحی و پیاده سازی شده است.  

رهبری افزود: تاکنون بررسی های ما نشان می دهد که طراحی و عملکرد وبسایت، کیفیت عرضه کالا و خدمت از مهم ترین عوامل رضایتمندی کسب و کارهای اینترنتی است و زمان ارسال کالا، بسته بندی، پشتیبانی و هزینه ارسال بیشترین عوامل نارضایتی مردم از کسب و کارهای اینترنتی بوده است.

در بهمن ماه ۹۸ شاخص های رتبه بندی منتشر شد و پس از آن در خرداد ماه سال جاری سامانه آنلاین سنجش از طریق ارزیابی دقیق مشتریان آغاز شد و در آبان ۱۴۰۰ نیز عملیات اجرایی رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی با رتبه بندی یک تا ۵ ستاره عملی شد

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی از دی ماه ۹۸ آغاز شد گفت: در بهمن ماه ۹۸ شاخص های رتبه بندی منتشر شد و پس از آن در خرداد ماه سال جاری سامانه آنلاین سنجش از طریق ارزیابی دقیق مشتریان آغاز شد و در آبان ۱۴۰۰ نیز عملیات اجرایی رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی با رتبه بندی یک تا ۵ ستاره عملی شد. 

وی یادآور شد: بررسی وضعیت تجارت الکترونیکی در کشور نشان می دهد که ارزش مالی تجارت الکترونیکی در نیمه نخست امسال معادل ۵۶۰۷ هزار میلیارد ریال بوده است و تعداد معاملات تجارت الکترونیک در کشور در این مدت یک تریلیون و ۸۹۴ میلیارد و ۳۶ هزار و ۴۹۶ مورد بوده و تعداد اینماد اعطا شده نیز ۱۶ هزار و ۳۸۹ مورد بوده و هم اکنون تعداد کل نمادداران در کشور به ۱۰۴ هزار و ۷۳ مورد رسیده است.

کد خبر: ۱۱۸٬۸۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha