۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۲
بخش خصوصی راغب به سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی اردبیل نیست
رئیس اتاق بازرگانی اردبیل:

بخش خصوصی راغب به سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی اردبیل نیست

اردبیل- پیرموذن، رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل گفت: بخش خصوصی با قیمت مصوب واگذاری زمین و زیرساخت‌ها در منطقه ویژه اقتصادی اردبیل تمایلی به سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی واحدهای صنعتی ندارد.

حسین پیرمؤذن در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: بخش خصوصی با قیمت ۷۰۰ هزار تومان نرخ زمین و زیرساخت‌های واگذار شده در منطقه ویژه اقتصادی رغبت و انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری ندارد و باید تمامی زیرساخت‌ها و زمین در منطقه ویژه اقتصادی به صورت رایگان تأمین شود.

وی تصریح کرد: اگر گرجستان رتبه نهم را در بهبود فضای کسب و کار دارد به دلیل واگذاری رایگان زمین به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است که ما هنوز نتوانسته‌ایم بسترهای این کار را فراهم کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: تا زمانی که زمین رایگان و مشوق‌های سرمایه‌گذاری مناسب معقول و منطقی برای کارآفرینان داخلی و خارجی فراهم نیاید، وضعیت استان به همین منوال خواهد بود و ما قادر نخواهیم بود سرمایه‌گذاران خارجی را جذب استان کنیم.

واحدهای صنعتی قادر به پرداخت هزینه‌های گاز و برق نیستند
پیرمؤذن با انتقاد شدید از افزایش ۳۵۰ درصدی نرخ برق و گاز ارائه شده به واحدهای صنعتی افزود: در کجای دنیا به جای حمایت و ارائه مشوق‌های متنوع به سرمایه‌گذاران، سعی می کنند تا نرخ گاز تحویلی را بر اساس خوراک پتروشیمی محاسبه کرده و در محروم‌ترین استان کشور، اردبیل قیمت گاز و برق مصرفی تولیدکنندگان را به صورت تصاعدی محاسبه می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: واحدهای صنعتی در استان قادر به پرداخت هزینه‌های گاز و برق مصرفی با افزایش تصاعدی در ماه‌های اخیر نیستند و ما از مجلس و دولت در آستانه تدوین و ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۱ انتظار داریم تا برای واحدهای صنعتی و تولیدی مستقر در استان‌های محروم نرخ گاز و برق به شکل عادلانه و تعدیلی در نظر گرفته شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: اگر شاهد تعطیلی واحدهای تولیدی در سطح استان یکی پس از دیگری هستیم به دلیل عدم حمایت واقعی از بخش تولید و خدمات ارائه شده است و ما به هیچ وجه با قوانین سخت‌گیرانه مالیاتی، بانکی و دستگاه‌های خدمات‌رسان نمی توانیم به تولید سر و سامان دهیم.

وی به مشکل فاضلاب شهرک صنعتی شماره یک و ۲ اردبیل اشاره کرد و ادامه داد: این مشکل با توسل به قوه قهریه حل شدنی نیست بلکه ضروری است به تناسب توسعه واحدهای صنعتی توسعه تصفیه‌خانه مورد توجه قرار گیرد تا شرکت‌های خدماتی نیز بتوانند به تناسب این توسعه خدماتی را ارائه کنند.

۱۳ سال از مصوبه منطقه ویژه اقتصادی گذشته اما همچنان زیرساخت‌ها ابتر است
پیرمؤذن در ادامه سخنان خود اظهار کرد: واگذاری ها باید متناسب با انشعابات و طرح‌های توسعه‌ای انجام شود و بهتر است هم در شهرک صنعتی شماره یک و هم ۲ اردبیل شبکه توسعه فاضلاب مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد.

وی به طولانی شدن روند اجرایی منطقه ویژه اقتصادی اشاره کرد و گفت: ۱۳ سال است که منطقه ویژه اقتصادی مصوب شده اما همچنان زیرساخت‌ها در این مجموعه ناقص و ابتر است و انگیزه‌ای برای تشویق و ترغیب بخش خصوصی هدف سرمایه‌گذاری در این مجموعه وجود ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: باید در تشویق سرمایه‌گذاران برای حضور در این مناطق، معافیت‌های مالیاتی و سایر مشوق‌ها مورد توجه قرار گیرد تا بیش از این آسیب‌ها، دغدغه‌ها و نگرانی ها را در بحث توسعه استان شاهد نباشیم.
 

کد خبر: ۱۱۸٬۸۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha