۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
سختگیری در احراز هویت، مشتریان را از بانک فراری می دهد| افتتاح حساب فقط برای بچه محل!
گزارش «بازار» از رویکرد جدید رفتار بانکها با مشتریان؛

سختگیری در احراز هویت، مشتریان را از بانک فراری می دهد| افتتاح حساب فقط برای بچه محل!

کارشناسان بانکی می گویند؛ بانک ها در جذب مشتریان برای افتتاح حساب باید مطابق ضوابط قانونی عمل کنند و اگر در احراز هویت سختگیری کنند علاوه بر روی گردانی مشتریان از سیستم بانکی به خود نیز ضربه می زنند.

بازار گروه بانک و بیمه: هرچند بانک ها برای اطمینان کامل از هویت افتتاح کننده حساب بانکی باید مقررات، اصول و ضوابط قانونی را رعایت کنند، اما سختگیری بیش از اندازه و ایجاد شروط خاص برای افتتاح کننده حساب بانکی باعث می شود مشتریان از بانک ها رویگردان شوند، چرا که افتتاح حساب معمولا برای پرداخت پول به سیستم بانکی به صورت امانت و یا بهره گیری از خدمات بانکی در قبال آن است که بانکها در این زمینه باید مسیر را برای جذب مشتریان هموار و در راستای تسهیل امور آنگونه که رضایت مشتریان جلب شود گام بردارند.

برخی بانک ها شرایط را برای افتتاح کننده حساب تا حدی سخت کرده اند این بانک ها علاوه بر درخواست کارت ملی و اصل شناسنامه خواهان مدارک بیشتری چون اصل سند ملک یا اجاره نامه خانه همچنین معرفی نامه از محل کار را نیز طلب می کنند. مطالبه ای که برای مشتریان دردسر ساز است و این موضوع موجب خواهد شد تا مشتریان بانکی را انتخاب کند که چنین  زحماتی نداشته باشد

سختگیری برخی بانک ها در افتتاح حساب مشتریان
طبق روال گذشته بانک ها همیشه برای افتتاح حساب از مشتری تقاضای کارت ملی و شناسنامه می کردند که برخی از بانک ها حتی با ارایه کارت ملی از سوی افتتاح کننده حساب، وی را همراهی می کردند اما اکنون برخی بانک ها شرایط را برای افتتاح کننده حساب تا حدی سخت کرده اند این بانک ها علاوه بر درخواست کارت ملی و اصل شناسنامه خواهان مدارک بیشتری چون اصل سند ملک یا اجاره نامه خانه همچنین معرفی نامه از محل کار با مهر و امضا را نیز طلب می کنند. مطالبه ای که برای مشتریان دردسر ساز است و این موضوع موجب خواهد شد تا مشتریان بانکی را انتخاب کند که چنین دردسر و زحماتی نداشته باشد.

بانک ها به جای اینکه شرایط را برای افتتاح حساب مشریان آسان کنند معلوم نیست چرا سختگیری می کنند و برای احراز هویت آنها، خواهان مدارکی بیشتر از کارت ملی و شناسنامه هستند

اصل کارت ملی و شناسنامه برای احراز هویت افتتاح کننده حساب بانکی کافی است
در این باره فرید ضیاءالملکی کارشناس بانکی و مدیرعامل سابق موسسه مالی و اعتباری توسعه در گفتگو با «بازار» درباره سخت شدن شرایط افتتاح حساب توسط برخی بانک ها گفت: بانک ها به جای اینکه شرایط را برای افتتاح حساب مشتریان آسان کنند معلوم نیست چرا سختگیری می کنند و برای احراز هویت آنها، خواهان مدارکی بیشتر از کارت ملی و شناسنامه هستند.

وی با بیان اینکه چنین بانک هایی گویا شرایط برای افتتاح حساب را با شرایط پرداخت وام و تسهیلات آنگونه که تضامین لازم را باید از متقاضی وام داشته باشند، اشتباه گرفته اند؛ گفت: بانک ها باید از افتتاح کنندگان حساب به خوبی استقبال کنند تا منابع مالی را جذب خود کنند نه اینکه شرایط را به گونه ای سخت کنند که افتتاح کننده حساب حاضر نشود در آن بانک سپرده گذاری کند.

این کارشناس بانکی خاطر نشان کرد: هر چند بانک ها باید به قانون پایبند باشند و مقررات قانونی تعریف شده برای افتتاح حساب یا گرفتن تضامین لازم را برای پرداخت وام وتسهیلات رعایت کنند اما نباید از ضوایط قانونی عدول کنند و مشتریان بانکی را با سخت کردن شرایط تحت فشار قرار دهند.

سخت گیری بیش از اندازه که برخی بانک ها برای احراز هویت مشتریان برای افتتاح حساب انجام می دهند باعث خواهد شد که برخی مشتریان بانکی بازارهای سودآور دیگری را برای فعالیت های اقتصادی و... انتخاب کنند که این رویکرد به زیان بانک ها و اقتصاد کشور تمام می شود

ورود پول به بازارهای موازی با سختگیری احراز هویت مشتریان بانکی
ضیاءالملکی تصریح کرد: سخت گیری بیش از اندازه که برخی بانک ها در احراز هویت مشتریان برای افتتاح حساب انجام می دهند باعث خواهد شد که برخی مشتریان بانکی بازارهای سودآور دیگری را برای فعالیت های اقتصادی و... انتخاب کنند که این رویکرد به زیان بانک ها و اقتصاد کشور تمام می شود.

بنا به این گزارش، اخیرا برخی بانک ها به خصوص بانک های دولتی مقررات جدیدی را برای افتتاح حساب وضع کرده‌اند و مشتریان باید مدارک بیشتری غیر از کارت ملی و شناسنامه را برای احراز هویت ارایه دهند، طوری که آنها به غیر از ارایه اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی، ارایه مدارکی از جمله اصل سند ملک یا اجاره و کپی آن و همچنین معرفی نامه از محل کار با مهر و امضا به تعداد مدارکی که افراد برای افتتاح حساب باید ارایه دهند، اضافه کرده اند و در پاسخ می گویند؛ افتتاح حساب باید در شعبه‌های محدوده‌های محل سکونت افراد انجام شود که این موضوع باعث ایجاد زحمت برای مشتریان بانکی شده است.

کد خبر: ۱۱۸٬۸۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha