۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
نبود «صنایع فرآوری» معادن کلسیت و خاک صنعتی خراسان شمالی را تعطیل کرد
معاون امور صنایع و معادن خراسان شمالی:

نبود «صنایع فرآوری» معادن کلسیت و خاک صنعتی خراسان شمالی را تعطیل کرد

بجنورد- معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: نبود صنایع فرآوری، باعث تعطیلی معادن کلسیت و خاک صنعتی و نیمه فعال شدن برخی از معادن در استان شد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی، علی‌اصغر رضازاده بابیان اینکه نبود صنایع فرآوری، باعث تعطیلی معادن کلسیت و خاک صنعتی استان شد اظهار داشت: علاوه بر تعطیلی معادن کلسیت و خاک صنعتی، تعدادی از معادن سنگ تزئینی و هماتیت (سنگ‌آهن) هم غیرفعال هستند یا با ظرفیت بسیار پایینی کار می‌کنند.

وی افزود: ازآنجایی‌که حمل مواد معدنی برای فراوری به دیگر استان‌ها، صرفه اقتصادی ندارد این معادن اکنون تعطیل هستند.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در حال حاضر معادن هماتیت، تولیداتشان را تنها برای مصرف کارخانه سیمان ارسال می‌کنند درحالی‌که اگر واحد فراوری باشد علاوه بر ارزش‌افزوده، اشتغال‌زایی هم ایجاد می‌شود.

عدم ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذار
رضازاده ادامه داد: برای ایجاد صنایع فرآوری نیاز به مشوق‌هایی ازجمله پرداخت تسهیلات کم‌بهره و فراهم شدن زیرساخت‌هاست که تاکنون در این زمینه مشوقی نبوده که باعث جذب سرمایه‌گذار شود.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی اظهار داشت: به هر سرمایه‌گذاری که وارد استان می‌شود، ایجاد واحدهای فراوری صنایع معدنی را پیشنهاد می‌دهیم اما چون انگیزه و مشوق سرمایه‌گذاری نیست، استقبال نمی‌کنند.

رضازاده بابیان این‌که بیشترین فرآوری در حوزه شن و ماسه است خاطرنشان کرد: تا قبل از این‌که کارخانه آلومینای جاجرم ایجاد شود، بوکسید در آن منطقه ارزشی نداشت اما اکنون این ماده معدنی ارزش بالایی دارد و برای حدود دو هزار نفر اشتغال‌زایی شده است.

وی  اضافه کرد: برای فراوری سنگ‌های باریت و کلسیت به کارخانه پودر میکرونیزه و برای خاک صنعتی هم به یک کارخانه مجهز در استان نیاز داریم. 

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تصریح کرد: با ایجاد این صنایع فرآوری، ارزش‌افزوده و اشتغال‌زایی زیادی در استان ایجاد خواهد شد.

به گفته رضازاده وقتی واحد فرآوری در استان ایجاد شود، معادن غیرفعال، فعال و معادن نیمه فعال هم با ظرفیت کامل تولید خواهند کرد که تأثیر مستقیم در ایجاد اشتغال و افزایش ارزش‌افزوده دارد.

کد خبر: ۱۱۸٬۷۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha