۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
سنگ پیش پای واحدهای لبنی خراسان‌جنوبی| از مشکلات حقوقی تا کمبود سرمایه در گردش
بازار گزارش می‌دهد؛

سنگ پیش پای واحدهای لبنی خراسان‌جنوبی| از مشکلات حقوقی تا کمبود سرمایه در گردش

بیرجند- موانع حقوقی برای اعطای تسهیلات سرمایه در گردش یکی از مهمترین مشکلات واحدهای لبنی نیمه فعال خراسان جنوبی است که بعد از گذشت پنج ماه از برگزاری جلسات موانع این کارخانه ها برداشته نشده است.

 بازار، گروه استان‌ها: وجود دامداری‌های متعدد در خراسان‌جنوبی فرصتی است تا با ایجاد کارخانه‌های صنایع لبنی و جذب شیر و فرآوری آن زمینه‌ای برای اشتغال‌زایی در این صنعت مهم به وجود آید، اما متأسفانه بسیاری از صنایع لبنی خراسان‌جنوبی به علت مشکلات عدیده نیمه فعال هستند.

محمدعلی رمضانی رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند در جلسه کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند با موضوع اختصاص تسهیلات به ۶ واحد لبنی خراسان‌جنوبی، اظهارکرد: در مسئله فرآورده‌های لبنی و خام فروشی و مسائل دامداران خراسان‌جنوبی رسانه‌ها مدتی است بسیار خوب ورود پیدا کرده است.

مصوبات مطلوب شورای گفت و گو برای صنایع لبنی
رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند بیان‌کرد: در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی برای ۶ واحد لبنی خراسان جنوبی مصوبات بسیار خوبی داشتیم تا با اعطای تسهیلات بتوانند در جذب شیر خام سهیم باشند.

رمضانی ادامه داد: در هر حال مبنا و تصمیم بر این است که مشکل این ۶ واحد لبنی خراسان‌جنوبی در هر صورت حل شود.

وی در مورد وثیقه برای دریافت تسهیلات نیز گفت: پیشنهاد ما به بانک‌ها این است که اولویت برای وثیقه محل اجرای طرح باشد و در صورت نیاز به مازاد از خارج از طرح وثیقه مطالبه کنند که این نکته بسیار ارزشمند است.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند اظهارکرد: ما در سال ۸۹-۹۰  از حدود ۹۰ تن شیر تولیدی در خراسان جنوبی ۷۰ تن فرآوری و ۲۰ تن خارج می‌شد که این ۲۰ تن باعث نگرانی شد ولی اتفاقی در این زمینه صورت نگرفت.

رمضانی بیان کرد: در حال حاضر از ۱۲۰ تن شیر تولیدی در واحدهای دامداری خراسان‌جنوبی تنها ۲۵ تن شیر فرآوری می‌شود.

وی افزود: برای ما بسیار سخت است که کامیون‌های متعدد شیر خام از استان خارج شود و از این جهت تا حل مشکلات واحدهای لبنی  و صنایع تبدیلی و تکمیلی در این حوزه از پای نخواهم نشست و مسئله را حتما پیگیر خواهم بود.

در حال حاضر از ۱۲۰ تن شیر تولیدی در واحدهای دامداری خراسان‌جنوبی تنها ۲۵ تن شیر فرآوری می‌شود

محمد فرجامی، مدیر امور سرمایه‌گذاری جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به جلسه ۲۸ مهرماه سال جاری جهاد با متولیان صنایع لبنی خراسان‌جنوبی و پیگیری‌های بعد از آن گفت: در مورد واحد تولیدی هجرت طبس مقرر شد که از محل صندوق کارآفرینی امید دو میلیارد تومان سرمایه به آنان داده شود که در حال تشکیل پرونده هستند.

سنگ پیش پای واحدهای لبنی خراسان‌جنوبی| از مشکلات حقوقی تا کمبود سرمایه در گردش

وضعیت اعطای تسهیلات به ۶ واحد لبنی
وی بیان‌کرد: در مورد واحد لبنی مربوط به آقای سنگ تراش در نهبندان نیز مقرر شد که در ابتدا نسبت به تسویه بدهی خود به بانک کشاورزی اقدام کنند و بعد از آن از محل اعتبار  اشتغال پایدار روستایی به آنان تسهیلات داده شود ولی با گذشت ۲۶ روز هنوز مراجعه‌ای نداشته‌اند.

مدیر امور سرمایه‌گذاری جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در مورد واحد تولیدی ستره نیز رایزنی شده از محل تفاهم اداره کل تعاون با صندوق کارآفرینی امید به آنان تسهیلات داده شود و گرنه ما از محل بند الف تبصره ۱۸ به آنان  تسهیلات بدهیم، گفت: واحد لبنی آنا نیز اگر مسائل خود را با بانک حل کند از محل بند الف تبصره ۱۸ به این واحد تسهیلات می‌دهیم.

فرجامی ادامه‌داد: در مورد واحد لبنی آلبان  نیز مشکلی از جهت صورت مالی شرکت برای پرداخت تسهیلات به وجود آمده اما بانک گفته حاضریم از محل منابع داخلی تسهیلات بدهیم و ما نیز آمادگی داریم چه برای توسعه واحد و چه برای سرمایه در گردش این واحد را در اولویت قرار بدهیم.

۹۶ میلیارد تومان اعتبار برای خراسان جنوبی از محل بند الف تبصره ۱۸
وی گفت: شیوه نامه تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ ابلاغ شده است اما خود آن هنوز ابلاغ نشده و از این محل نیز ۹۶ میلیارد تومان اعتبار برای خراسان جنوبی در نظر گرفته شده که اولویت طرح های  نیمه تمام است.  

مدیر امور سرمایه گذاری جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: ما از بخش خصوصی حمایت می کنیم و به بانک ها نیز برای دریافت تسهیلات معرفی می کنیم ولی نمی توانیم مشکلات حقوقی و صورت مالی واحدهای تولیدی را حل کنیم.

محمد رضا دهقان مدیر عامل کارخانه لبنی قهستان نیز در این جلسه با گلایه از اینکه بانک ها تنها به سود خود فکر می کنند و کمک های دولتی تنها از سمت بانک ها صورت می گیرد، گفت: ما تاکنون به هیچ بانکی بدهکاری نداشته ایم ولی به واسطه مسائلی چون نپذیرفتن وثیقه خارج از طرح و موضوع رده اعتباری به ما تسهیلات نمی دهند.

وی ادامه داد: در مورد وثیقه خارج از طرح، بانک کشاورزی به صراحت گفته ما نمی‌توانیم بخشنامه‌های بانکی و بخشنامه از مرکز را مد نظر قرار ندهیم و به مصوبات شورای گفت و گو عمل کنیم.

سنگ پیش پای واحدهای لبنی خراسان‌جنوبی| از مشکلات حقوقی تا کمبود سرمایه در گردش

تسهیلات نمی‌دهند چون واحد زیان ده هستیم
مدیر عامل کارخانه لبنی قهستان گفت: از طرف دیگر مطرح می‌کنند که چون کارخانه زیان ده هست به چنین مجموعه نمی‌توانیم تسهیلات بدهیم و از این جهت تاکنون تسهیلات سرمایه در گردش و ... به مجموعه ما داده نشده است.

دهقان یادآور شد: اگر کارخانه‌ای سود ده، بوده و از نظر مادی مشکلی نداشته باشد نیازی به کمک بانک وجود نخواهد داشت.

فرهاد افشاری نماینده دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان‌جنوبی و معاون پشتیبانی بانک ملی نیز در این جلسه اظهارکرد: نمی‌توان گفت چون واحد تولیدی محل اجرای طرح را به عنوان وثیقه پیشنهاد داده‌اند باید حتما بانک آن را بپذیرد.

وی افزود: باید این اقدام را براساس اعتبار سنجی و و نظام رتبه سنجی مشتری صورت گیرد و بعد درباره پذیرش محل اجرای طرح به عنوان وثیقه تصمیم نهایی گرفته شود.

نماینده دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان‌جنوبی گفت: وقتی یک واحد تولیدی زیان ده باشد چگونه می‌تواند سود تسهیلات بانک را پرداخت کند و از این نظر بر اساس قوانین و مقررات ما باید دقت نظرهایی داشته باشیم.

یک راهکار برای حل مشکل واحدهای زیان ده
افشاری اظهارکرد: پیشنهاد من این است که این قبیل واحدهای تولیدی زیان ده جلسه فوق العاده‌ای بگیرند و سرمایه ثبتی خود را افزایش دهند تا از این طریق مشکل آنان حل شود.

حمید امینی از بازرسی کل خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه گفت: در پنج ماه گذشته جلسات متعددی برای حل مشکل واحدهای لبنی خراسان‌جنوبی برگزار شده و شاید موردی به نتایجی رسیده باشیم ولی به هدف نهایی نرسیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه مسائل و مشکلات واحدهای لبنی باید به صورت دقیق و ویژه آسیب شناسی شود، اظهارکرد: ما باید بررسی دقیقی از منظر آسیب‌شناسی صورت می‌دادیم که کدام واحد قابلیت دریافت تسهیلات را دارند و می‌تواند با تسهیلات، مشکل خود را حل کنند.

در پنج ماه گذشته جلسات متعددی برای حل مشکل واحدهای لبنی خراسان‌جنوبی برگزار شده و شاید موردی به نتایجی رسیده باشیم ولی به هدف نهایی نرسیده‌ایم

امینی یادآور شد: باید قبل از رسانه‌ای شدن موضوع  نظر بانک‌ها را هم می‌گرفتیم و می‌پرسیدیم که کدام واحدها مشکلی برای دریافت تسهیلات ندارند تا دقیق‌تر در موضوع ورود پیدا می‌کردیم.

غنچه معاون اعتباری بانک کشاورزی در خراسان جنوبی نیز در این جلسه بیان کرد: در مورد واحد لبنی آقای سنگ تراش نهبندان چاره ای جز پرداخت بدهی به بانک کشاورزی وجود ندارد چون در این زمینه دستگاه نظارتی ورود پیدا کرده است.

شرایط اعطای تسهیلات
وی ادامه داد: در مورد واحدهای تولیدی زیان ده نیز ما مقررات تبصره ۱۴۱ را داریم که برای ما محدودیتی در اعطای تسهیلات به این قبیل واحدها به وجود آورده است ولی ما نیز دقت نظری بیشتری خواهیم کرد.

احمدی نماینده استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه حل مشکلات واحدهای تولیدی در واقع حمایت از تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری است، بیان کرد:برخی از مشکلات واحدهای لبنی بین بخشی است.

وی با تأکید بر اینکه مسائل بین بخشی چون مشکل با معاونت غذا و دارو را باید با جلسات و رایزنی های مستمر حل کنیم، گفت: البته تصمیم گیری برای واحدهای تولیدی که دارای مشکل حقوقی برای دریافت تسهیلات هستند بسیار سخت است.

با بررسی های بوجود آمده در این جلسه مشخص شد از ۶ واحد معرفی شده به شورا از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان ( دو واحد در کوتاه مدت ۳ ماه  افزایش دریافت شیر خام و دو واحد بعلت احداث کارخانه و خرید تجهیزات و اخذ مجوزهای لازم در دراز مدت حدود دو سال به بالا و دو واحد باقی به علت بدهی به بانک و مسائل حقوقی فعلا در حال حاضر امیدی به راه اندازی آنها نیست. )

گفتنی است در این جلسه تعدادی از مدیران واحدهای صنایع لبنی خراسان جنوبی نیز مسائل و گلایه های خود را از بانک ها و ... مطرح کردند.

کد خبر: ۱۱۸٬۶۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha