۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
دولت آمریکا و سیاست های تخریبی برای فرش ایران| لبخند اروپا به محصولات و تولیدات ایرانی
تولیدکننده فرش در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

دولت آمریکا و سیاست های تخریبی برای فرش ایران| لبخند اروپا به محصولات و تولیدات ایرانی

منزوی زاده، تولیدکننده فرش با اشاره به خود تحریمی های داخلی، گفت: خواسته ما از دولت این است که کاری به کار ما نداشته باشند و دست از سر تولیدکنندگان بردارند، سایر مشکلات را خودمان حل می کنیم.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: «دولت دست از سر تولیدکنندگان بردارد، کافی است سایر مشکلات را خودمان به نوعی حل می کنیم.»  این بخشی از گفته های سعید منزوی زاده  تولید کننده و صادرکننده  فرش است که معتقد است بروکراسی های اداری و قوانین دست و پاگیر داخلی در برخی موارد بیش از تحریم های خارجی چالش آفرین می شود. او که به گفته خودش به ۳۵ کشور جهان فرش صادر می کند، در بخش دیگری از سخنانش می گوید: در سال های قبل از تحریم حتی حجم زیادی از این هنر صنعت ایران را به بازار آمریکا صادر می کردیم. اما دولت آمریکا با سیاست هایی که مقابل ایران وضع کرده موجب محرومیت شهروندان آمریکایی از این هنر ایرانی و زیان بخش خصوصی ایران شده است. به گفته او، صنعت فرش ماشینی ما ارتقای قابل توجهی پیدا کرده و به لحاظ کیفیت می‌تواند در هر بازار رقابتی توفیق پیدا کند. آنچه که همه صنایع از جمله صنعت فرش به عنوان مشکل با آن مواجه است؛ اینکه مسائل داخلی کشور مثل پیش‌بینی‌ناپذیرآینده صنعت، قیمت‌گذاری کالا، تامین مواد اولیه با مشکلات زیاد و... است.

متن کامل گفتگوی «بازار» با «سعید منزوی زاده» تولید کننده و صادرکننده  فرش را در ادامه می خوانید:

*آنگونه که آمارها نشان می دهد اوضاع صادرات فرش چنگی به دل نمی‌زند. آنگونه که آمارها نشان می دهد در سه ماهه نخست امسال براساس آمار گمرک ارزش صادرات فرش دستباف ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار بوده است. دلیل اصلی افت شدید صادرات فرش ایرانی به بازارهای جهانی در چیست؟
یکی از دلایل اصلی افت صادرات فرش ماشینی در دو سال گذشته پاندمی کرونا و رکود ناشی از آن است. اما مشکل دیگر ما تحریم هاست. در سال های گذشته نه تنها بهبودی در وضعیت تحریم ها ایجاد نشده بلکه هر روز شاهد بدتر و سخت تر شدن آنها هم بودیم. جدای از این ناآرامی های ایجاد شده در بازار کشورهای همسایه همچون عراق  و افغانستان که یکی از مقاصد اصلی فرش ایران است، دچار چالش شده اند.

*وضعیت تولید و صادرات در بزرگترین رقیب فرش ماشینی ایران یعنی ترکیه چطور است؟
رکود ناشی از پاندمی کرونا یک مشکل همه گیر بوده و همه تولیدکننده های فرش با آن مواجه بودند. اما از آنجاییکه ترک ها مشمول تحریم نیستند هیچ مشکلی از جهت صادرات فرش به بازارهای جهانی ندارند. نباید فراموش کرد که ایرانی ها برای دور زدن تحریم ها ناچارند هزینه بیشتری برای صدور محصولات خود کنند و همین مساله قیمت تمام شده فرش ما را بالا برده است. جدای از این دولت این کشور مشوق های مناسبی را صادرات آنها ایجاد کرده و همواره به دنبال تسهیل و تسریع روند فعالیت فعالین اقتصادی خود است.

*با این اوصاف فرش ایرانی در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن ندارد؟
صنعت فرش ماشینی ما ارتقای قابل توجهی پیدا کرده و به لحاظ کیفیت می‌تواند در هر بازار رقابتی توفیق پیدا کند. آنچه که همه صنایع از جمله صنعت فرش به عنوان مشکل با آن مواجه است؛ اینکه مسائل داخلی کشور مثل پیش‌بینی‌ناپذیرآینده صنعت، قیمت‌گذاری کالا، تامین مواد اولیه با مشکلات زیاد و... است. ضمن اینکه فرش های ایرانی به لحاظ کیفیت و ظرافت و زیبایی در جهان زبان زد هستند. اما به دلیل چالش هایی که ایجاد شده قیمت  تمام شده تولیدات ما بالا رفته است. اگر موانع برداشته شود و تامین مواد اولیه صنعت فرش بتواند به سادگی انجام شود، ما قدرت رقابت را در کلیه بازارهاهای جهانی داریم.

*با توجه به مشکلات ناشی از تحریم ها خود شما به عنوان یک تولیدکننده آیا موفق به صادرات فرش می شوید؟
جزء برندهایی هستیم که صادرات خود را حفظ کرده و حتی آن را افزایش دهیم. ما در بازارهای بین المللی با یک راهکار دیگری رفتار کردیم. از بازارهای ثانویه محصولات خود را صادر می کنیم. مشتریان خود را جذب نمایشگاه های خارجی کردیم تا بدون مشکل تحریم  بتوانند محصولات مورد نیاز خود را از این نمایشگاه ها خریداری کنند.  

هم اکنون به ۳۵ کشور جهان فرش صادر می کنیم. تا قبل از تحریم ها حتی آمریکا هم یکی از بازارهای صادراتی ما بود. اما سیاست های دولت این کشور موجب محرومیت مردمان آمریکایی از هنر صنعت ایرانی شده است

*به کدام کشورها فرش صادر می کنید؟
تقریبا ما به ۳۵ کشور فرش صادر می کنیم اما عمده صادرات ما مربوط به کشورهای آسیای میانه، منطقه خلیج فارس، آسیای دور و حتی اندونزی است. همچنین در سال های گذشته توانسته ایم بازار جدیدی را در اروپا ایجاد کرده و به چند کشور در اروپا فرش صادر می کنیم. امیدواریم که مسائل تحریم حل شود که بتوانیم صادرات خود را توسعه دهیم.

*آیا صادراتی به آمریکا صورت می گیرد؟
تا قبل از تحریم ها حجم مناسبی فرش به آمریکا صادر می شد چرا که این هنر ایرانی در این کشور طرفداران زیادی داشت. ولی متاسفانه مسائل تحریمی باعث شده که صادرات ما به این کشور متوقف و مردمان این کشور از هنر صنعت ایرانی محروم شوند. ضمن اینکه زیان قابل توجهی را به بخش خصوصی ایران وارد کرده است.

اگر همین امروز تولیدکننده ای تصمیم بگیرد که یک ماده اولیه را خریداری و وارد کند، پروسه تخصیص  ارز آن دست کم دو ماه زمان می برد. در حالیکه تولیدکننده ترک ظرف مدت ۲ روز می تواند این کار را انجام دهد

*اوضاع تامین مواد اولیه به خصوص وارداتی ها چطور است؟
مشکل ما مربوط به خرید و واردات مواد نیست؛ مشکل ما تامین ارز مواد اولیه وارداتی است. اگر همین امروز تولیدکننده ای تصمیم بگیرد که یک ماده اولیه را خریداری و وارد کند، پروسه تخصیص و تامین  ارز آن دست کم دو ماه زمان می برد. در حالیکه تولیدکننده های ترک ظرف مدت ۲ روز می تواند این کار را انجام دهند. همه این دست اندازها وقتی در کنار هم قرار می گیرند به نوعی قدرت رقابت پذیری ما را در مقابل رقبایمان را کاهش می دهد.  

*در حال حاضر کشور با تورم بالایی دست و پنجه نرم می کنند. این تورم بالا چقدر به تولید فرش آسیب زده و قیمت تمام شده تولید را در یک سال گذشته چقدر افزایش داده است؟
یکی از ناپایداری که در صنعت فرش وجود دارد، نوسانات نرخ ارز است. بهای دلار در کشور ما روزانه تغییر می کند. این مساله جدای از بار تورمی که به همراه دارد، موجب بی ثباتی قیمت های ما شده است.

خواسته ما به عنوان یک کارآفرین از دولت این است که کاری به کار ما نداشته باشند  و دست از سر تولیدکنندگان بردارند. سایر مشکلات را ما به روش خودمان حل می کنیم

*دولت سیزدهم ماه های نخست فعالیت خود را سپری می کند. اگر خواسته ای از وزیر و مسئولین این دولت دارید که فکر می کنید می تواند به بهبود شرایط فعالین اقتصادی کمک کند، بفرمایید؟
فعالین اقتصادی در حال حاضر با مشکلات زیادی مواجه هستند اما در حال حاضر خواسته ما به عنوان یک کارآفرین از دولت این است که کاری به کار ما نداشته باشند  و دست از سر تولیدکنندگان بردارند. سایر مشکلات را ما به روشی خودمان حل می کنیم. جالب است که بدانید بروکراسی های اداری  و قوانین دست و پاگیر و غیر ضرور در برخی موارد دردسرش بیش از تحریم های خارجی است.

کد خبر: ۱۱۸٬۵۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha