۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
بیشترین و کمترین حمایت از چه نمادهایی بود؟
شاخص هم وزن در موقعیت برگشت

بیشترین و کمترین حمایت از چه نمادهایی بود؟

روند معاملات در یک هفته گذشته نشان داد بیشترین فروش حقیقی در نمادهای بزرگ رخ داده و بیشترین خرید حقیقی در نمادهای نسبتا کوچکتر بوده و این نشان می دهد که شاخص هم وزن در آستانه حمایت است.

بازار؛ گروه بورس: به طور قطع در شرایط کنونی که بازار سرمایه به دلیل عرضه اوراق و ... با افت همراه شده، حمایت حقوقی ها و خرید حقیقی ها که بر مبنای ارزندگی سهام است از اهمیت بالایی برخوردار است.

روند معاملات حکایت از این دارد که برخی نمادها در چند وقت اخیر حمایت شده اند، به طوی که نماد وسکرمان در ۶ روز معاملاتی حقوقی ۲۵۰ میلیون سهم خریده، تپکو بیش از ۲۰۰ میلیون سهم، وبملت ۱۷۶ میلیون سهم، شپنا ۱۲۰ میلیون سهم، فولاد ۱۲۰ میلیون سهم، شبندر ۱۲۰ میلیون وسکرشا ۱۰۵ میلیون سهم، وهور ۱۰۲ میلیون سهم، وپارس ۱۰۲ میلیون سهم و حقوقی فجهان ۱۰۰ میلیون سهم خریده اند.

بیشترین فروش حقوقی ها توسط برخی نمادهای بزرگ انجام شده که در چند وقت اخیر رشد خوبی داشته اند یا حداقل در بلندمدت اصلاح کامل نداشته اند برای نمونه نماد بورس که به تازگی با رشد ۵۰ درصدی قیمت سهام بازگشایی شده بود چند روز حقوقی در حال عرضه آبشاری سهام است

بیشترین فروش حقوقی ها
همچنین در این مدت بیشترین فروش حقوقی ها توسط برخی نمادهای بزرگ انجام شده که در چند وقت اخیر رشد خوبی داشته اند یا حداقل در بلندمدت اصلاح کامل نداشته اند. برای نمونه نماد بورس که به تازگی با رشد ۵۰ درصدی قیمت سهام بازگشایی شده بود چند روز حقوقی در حال عرضه آبشاری سهام است به طوری که در مدت شش روز بیش از ۷۵ میلیون سهم با قیمت میانگین ۱۴۵۰ تومان عرضه کرده و نماد شفن که افزایش سرمایه سنگینی دارد در قیمت حدود ۱۴۰۰ تومان بیش از ۹۰ میلیون سهم عرضه کرده و با توجه به اینکه این عرضه ها در اوج قیمت است پیش بینی می شود، همین روزها صف فروش این نماد از هم بپاشد.

همچنین حقوقی های دو نماد خگستر و وصنعت بیش از ۵۰ میلیون سهم در چند وقت اخیر فروخته اند هرچند این دو نماد در دو موقعیت متفاوت قرار دارند به طوری که وصنعت افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی دارد و در محدوده مقاومتی قرار دارد و خگستر در آستانه مصوبه افزایش قیمت خودرو قرار دارد که این مساله می تواند به افزایش تقاضا برای این نماد در روزهای آینده منجر شود. بنابراین در تابلوخوانی نمادهای بورسی باید به وضعیت تکنیکال و جو روانی بازار هم نگاه کرد تا بر مبنای آن بهترین تصمیم اتخاذ شود.

در یک هفته گذشته بیشترین خرید حقیقی ها از نمادهایی بوده که بیشترین فروش حقوقی را داشته اند و این مساله تحت تاثیر این عامل هم هست که کد به کد حقوقی به حقیقی هم در برخی از این نماد رخ داده و همین مساله می تواند روی حجم معاملات واقعی تاثیر داشته باشد

بیشترین خرید حقیقی ها
در یک هفته گذشته بیشترین خرید حقیقی ها بیشتر از نمادهایی بوده که بیشترین فروش حقوقی را داشته اند و این مساله تحت تاثیر این عامل هم هست که کد به کد حقوقی به حقیقی هم در برخی از این نماد رخ داده و همین مساله می تواند روی حجم معاملات واقعی تاثیر داشته باشد. برای نمونه در نماد بورس حقیقی ها با خرید بیش از ۱۴۰ میلیون سهام در صدر تقاضای حقیقی قرار داشتند. بعد از آن نماد شفن هم با عرضه حدود ۱۴۰ میلیون سهم کاملا در شاخص کل هم تاثیر گذار بودند و ثشاهد هم که امروز به عنوان لیدرگروه مسکنی ها عمل کرد در یک هفته اخیر بیش از ۹۰ میلیون سهام آن توسط بخش خصوصی خریداری شده و وصنعت و پاکشو هم دو نماد دیگری بودند که در یک هفته گذشته بیش از ۵۰ میلیون سهم به حقیقی ها فروخته اند و این مساله می تواند دو اثر متفاوت بر نماد داشته باشد.

به عبارت دیگر سهم هایی که بیشترین خرید حقیقی را داشته اند و از طرف دیگر در محدوده حمایتی هستند روند رشد آنها ادامه خواهد داشت و نمادهایی که در محدوده مقاومتی هستند حداقل در کوتاه مدت با افت ارزش روبرو می شوند در شرایط کنونی ثشاهد یکی از نمادهایی است که به دلیل اصلاح زیادی که داشته و از طرف دیگر ارز بالای دارایی ها می تواند روند صعودی خود را در کوتاه مدت ادامه دهد.

شاخص کل بورس امروز در محدوده حمایتی یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحدی قرار گرفته و باید روز یکشنبه نسبت به آن واکنش نشان دهد و اگر این اتفاق نیفتد احتمالا روند نزولی شاخص تا محدوده حمایتی بعد یعنی یک میلیون و ۳۳۰ تا ۳۲۰ هزار واحد ادامه خواهد داشت

آمارهای خرید و فروش یک هفته اخیر نشان می دهد که نمادهایی که در یک هفته گذشته بیشترین خرید حقوقی را داشته اند به نوعی بیشترین فروش حقیقی را هم ثبت کرده اند، به طوری که شپنا، وبملت، شستا و فولاد با فروش حقیقی بیش از ۱۸۰ میلیون سهم توسط حقیقی ها بیشترین خروج نقدینگی را داشته اند و بپاس و فجهان هم با فروش بیش از ۷۰ میلیون سهم توسط حقیقی ها در روند نزولی تثبیت شده اند.

نکته جالب توجه روند معاملات در یک هفته گذشته نشان می دهد که بیشترین فروش حقیقی در نمادهای بزرگ رخ داده و عمدتا بیشترین خرید حقیقی در نمادهای نسبتا کوچکتر بوده و این مساله می تواند نشان دهد که شاخص هم وزن از نظر حمایتی در شرایط بهتری قرار دارد، البته شاخص کل بورس امروز در محدوده حمایتی یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحدی قرار گرفته و باید روز یکشنبه نسبت به آن واکنش نشان دهد و اگر این اتفاق نیفتد احتمالا روند نزولی شاخص تا محدوده حمایتی بعد یعنی یک میلیون و ۳۳۰ تا ۳۲۰ هزار واحد ادامه خواهد داشت.

به طور قطع معاملات روز یک شنبه و دوشنبه می تواند بسیار حساس باشد زیرا شاخص کل در محدوده ای قرار دارد که اگر کف حمایتی را بشکند تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد هم افت کند، زیرا مساله اینجاست روز شنبه بیشترین افت در ۵۰ نماد شاخص ساز رخ داده و اگر امروز هم این نمادها با عضه یا صف فروش مواجه شوند بار دیگر فضای وحشت بر بازار حاکم می شود و در همین چند نماد کوچکی که صف خرید وجود داشت عرضه افزایش می یابد و این موضوع می تواند برای بازار بسیار خطرناک باشد.

کد خبر: ۱۱۸٬۴۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha