۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
ضرورت اصلاح قیمت خرید تضمینی برق| پتانسیل تابش خورشید در ایران ۲ برابر متوسط جهانی
رییس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد

ضرورت اصلاح قیمت خرید تضمینی برق| پتانسیل تابش خورشید در ایران ۲ برابر متوسط جهانی

سلاجقه، رییس سازمان محیط زیست با تاکید بر ضرورت اصلاح قیمت خرید تضمینی برق، گفت: در حالیکه ۳۳ درصد برق دنیا از تجدید پذیرها تامین می شود سهم انرژی های نو از تولید برق در ایران کمتر از یک درصد است.

بازار؛ گروه آب و انرژی:  بازهم فصل سرما رسید و داستان آلودگی هوای کلان شهرهای کشور در حال تکرار شدن است. آسمان تهران در حالی این روزها دوباره تیره و تار شده که رییس سازمان محیط زیست مدعی است که حدود دو سوم گازهای گلخانه ای موجود در هوا ناشی از احتراق سوخت های فسیلی در بخش انرژی است.

علی سلاجقه در ششمین نمایشگاه و کنفرانس بین المللی و سومین جایزه ملی انرژی‌های تجدید پذیر گفت: همین آمار به تنهایی ضرورت توسعه نیروگاه های تجدید پذیر را به رخ می کشد.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت های خدادادی ایران گفت: ایران با داشتن ۳۰۰ روز آفتابی در زمره کشورهای با بالاترین ظرفیت انرژی خورشیدی قرار دارند.

او پتانسیل تابش خورشید در کشور را معادل ۴.۵ کیلووات در هر متر مربع دانست و گفت: در برخی نقاط این میزان به ۷.۵ کیلووات در هر متر مربع می رسد در حالی که متوسط آن در دنیا ۳.۵ کیلووات در هر متر مربع است.

سلاجقه همچنین ظرفیت انرژی زیست توده را ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تن در سال ذکر و اظهار کرد: ما پتانسیل استحصال ۱۸ گیگابایت برق را از انرژی بادی در کشور داریم.

به گفته او، در دنیا ۱۱ درصد از کل انرژی مصرفی و ۳۳ درصد از برق دنیا از محل تجدید پذیرها  تامین می شود در حالیکه سهم انرژی های نو از تولید برق در کشور ما کمتر از یک درصد است.

مشاور رییس جمهور ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه قرار بود که تا پایان امسال سهم تجدید پذیرها از کل انرژی برق تولیدی به ۵ درصد برسد اما ظرفیت امروز ما حدود ۹۰۰ کیلو وات است.

رییس سازمان محیط زیست همچنین  روز ۲۶ آبان را سالگرد ابلاغ سیاست‌های ۱۵ گانه مقام معظم رهبری دانست و گفت: یکی از سرفصل‌های آن مربوط به انرژی‌های تجدید پذیر می‌شود که تاکنون گام‌های بزرگی برای تحقق آن برداشته نشده است.

او یکی از ارکان پایداری انرژی را استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر عنوان و اظهار کرد: کاهش انتشار کربن و آلایندگی از مزایای این نوع نیروگاه‌ها است.

سلاجقه با بیان اینکه دو سوم انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی است، گفت: افزایش سالیانه مصرف سوخت و تولید دی اکسید کربن، گرم شدن زمین و تغییرات گسترده آب و هوایی از  چالش‌های مصرف سوخت‌های فسیلی است و این چالش‌ها ما را مجاب می کند که به سمت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر حرکت کنیم.

او چالش اصلی توسعه تجدید پذیرها را هزینه بالای سرمایه گذاری در این صنعت اعلام کرد و افزود: برای حل این مشکل باید به سراغ اصلاح قیمت خرید تضمینی برق رفت.

به گفته رییس سازمان محیط زیست به دلیل توزیع سوخت یارانه ای در بین نیروگاه های فسیلی، گفت: بسیار گمان می کنند تولید برق در نیروگاه های تجدید پذیر صرفه اقتصادی ندارد. در حالیکه اگر قیمت سوخت تحویلی را هم در قیمت تمام شده نیروگاه های فسلی محاسبه کنیم، متوجه می شویم که توجیه نیروگاه های تجدید پذیر حتی بیشتر از فسیلی ها است.

کد خبر: ۱۱۸٬۴۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha