۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
مهم‌ترین نکات تغذیه‌ای برای بیماران مبتلا به کرونا

مهم‌ترین نکات تغذیه‌ای برای بیماران مبتلا به کرونا

«کرونا گرفتیم چی بخوریم؟». این سوال رایجی است که این روزهای خیلی پرسیده می‌شود. اگر بخواهیم روراست بگوییم باید گفت که برای درمان کرونا رژیم غذایی جادویی وجود ندارد.

بازار; گروه صنعت: «کرونا گرفتیم چی بخوریم؟». این سوال رایجی است که این روزهای خیلی پرسیده می‌شود. اگر بخواهیم روراست بگوییم باید گفت که برای درمان کرونا رژیم غذایی جادویی وجود ندارد. مهم این است که غذاهایی را مصرف کنید که بتوانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند و مانع از تکثیر و رشد کرونا ویروس شوند. 

به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند تا تغذیه بیمار کرونایی محدود به چند غذای خاص نباشد. مهم این است که بتوانید تعادل را در رژیم غذایی را حفظ کنید تا بدن نیروی کافی برای مقابله با کووید ۱۹ را داشته باشد. 

چرا تغذیه بیمار مبتلا به کرونا مهم است؟

 زمانی که عامل بیماری‌زایی مانند ویروس کرونا به بدن حمله می‌کند، دستگاه ایمنی بدن اولین سیستمی است که با آن درگیر می‌شود همچنین زمانی که دوره بیماری تمام می‌شود، آخرین سیستمی که شروع به بازسازی خود می‌کند، دستگاه ایمنی بدن است. بنابراین اگر ضعفی در آن وجود داشته باشد، روند بهبودی بدن با مشکل مواجه خواهد شد. 

اگر علائم کووید ۱۹ را دارید و به فکر درخواست تست کرونا در منزل هستید، می‌توانید از خدمات مجموعه هومکا استفاده نمایید. این مجموعه با برخورداری از پرسنل مجرب و همکاری با مراکز معتبر، انواع تست کرونا را در منزل یا محل مورد نظر انجام خواهد داد. 

مهم‌ترین نکات تغذیه‌ای برای بیماران مبتلا به کرونا

برنامه تغذیه بیمار کرونایی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ 

تعادل و تنوع دو فاکتور اصلی هستند که باید در رژیم غذایی کرونا مورد توجه قرار بگیرند. تعادل یعنی اینکه از هر ماده خوراکی در برنامه غذایی به اندازه کافی استفاده شود و تنوع یعنی اینکه برنامه غذایی محدود به چند خوراک خاص نباشد. رژیم غذایی کرونایی باید مجموعه‌ایی از گروه‌های غذایی را شامل شود تا پروتئین،‌ویتامین، کربوهیدرات، املاح و چربی به اندازه کافی در اختیار بدن قرار گیرد. 

نکته مهم دیگری که در تغذیه بیماران کرونایی باید به توجه کرد، تعداد و حجم وعده‌های غذایی است. کرونا باعث می‌شود تا بیماران دچار بی‌اشتهایی شوند. به همین دلیل باید وعده‌های غذایی را بیشتر و در هر وعده، حجم غذا را کمتر کرد. همچنین دقت داشته باشید غذاهای سبک و مقوی را جایگزین غذاهای سنگین و دیر هضم کنید. 

برای اینکه بتوانید تنوع در رژیم غذایی را راحت تر اجرا کنید، بهتر است نگاهی به هرم غذایی بیاندازید. اگر با هرم غذایی آشنایی داشته باشید، متوجه می‌شوید که مواد خوراکی براساس ویژگی‌هایی که دارند به شش گروه اصلی تقسیم خواهند شد. اگر به هرم غذایی خوب توجه کنید متوجه قسمت‌های نامساوی آن خواهید شد. این تقسیم‌بندی به شما می‌گوید که از هر گروه چه مقدار باید در رژیم غذایی وجود داشته باشد. مثلا شیرینی در راس هرم است و کمترین سهم را به خود اختصاص داده است. یعنی مصرف آن نسبت به سایر مواد غذایی باید کمتر باشد. 

برای مقابله با کرونا آب بنوشید. 

قدرت آب و مایعات را برای مبارزه با کرونا دست کم نگیرید. البته بهتر است در طی بیماری آب ولرم مصرف کنید. همچنین به سراغ نوشیدنی و  آبمیوه‌های صنعتی نروید. مصرف این نوشیدنی‌ها در حالت عادی هم تهدیدی برای سلامتی است؛ چرا که مملوء از قند و مواد نگهدارنده هستند. مصرف آنها در زمان بیماری، نه تنها کمکی به شما نمی‌کند بلکه ممکن است شرایط را بدتر هم کنند. 

چای کم رنگ، آبمیوه‌های طبیعی و تازه، مخلوط آب ولرم با عسل و آبلیمو، آب گوشت، آب مرغ و… می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند. هر چقدر مایعات بیشتری بنوشید، به همان اندازه ویروس و سموم بیشتری از بدن دفع خواهند شد. 

در رژیم غذایی کرونا مصرف شیرینی را محدود یا قطع کنید. 

به طور کلی باید سعی کنید مصرف شیرینی در رژیم غذایی را محدود کنید، این موضوع در دوران کرونا از اهمیت بیشتری برخوردار است. مصرف بیش از حد شیرینی و شکر می‌تواند منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن و در نتیجه رشد و تکثیر ویروس شود. همچنین مصرف شیرینی منجر به کاهش اشتها خواهد شد. در این صورت دیگر مواد مغذی برای بدن تامین نمی‌شود و در نتیجه سیستم ایمنی تضعیف خواهد شد. 

اگر احساس می‌کنید علائم کرونا در شما تشدید شده است، تست کرونا آنلاین هومکا به شما پیشنهاد می‌شود.  به این ترتیب بدون خروج از خانه مراحل درمانی و آزمایشگاهی را با خیالی راحت در منزل طی خواهید کرد. این مجموعه خدمات خود را با کیفیتی مطلوب و قیمتی متعادل در اختیار شما قرار خواهد داد.   

مهم‌ترین نکات تغذیه‌ای برای بیماران مبتلا به کرونا

در رژیم غذایی بیماران کرونایی به پروتئین اهمیت دهید.

وجود پروتئین برای تقویت سیستم ایمنی بدن مهم است. زمانی که عامل بیماری‌زایی مانند کرونا ویروس به بدن حمله می‌کند، سیستم دفاعی دفاعی پروتئین هایی را برای مقابله با آن تولید خواهد کرد. حال اگر بدن با کمبود پروتئین مواجه باشد، عامل بیماری‌زا به راحتی می‌تواند در بدن رشد و تکثیر نماید، چرا که سیستم دفاعی قادر به مقابله با آن نیست. 

پروتئین را می‌توانید از منابع حیوانی و گیاهی دریافت نمایید. انواع حبوبات به عنوان منابع گیاهی پروتئین معرفی شده‌اند. مغزهایی مانند بادام، گردو پسته می‌توانند پروتئین و کالری مورد نیاز بدن را به خوبی تامین کنند. این مواد غذایی دارای مواد معدنی مانند آهن، سلنیوم و منیزیم نیز هستند. کلیه این مواد معدنی در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند.  

به یاد داشته باشید اگر می‌خواهید از منابع حیوانی پروتئین مانند گوشت و تخم مرغ استفاده کنید، حتما آنها را به طور کامل بپزید و سپس مصرف نمایید. از خوردن گوشت یا تخم مرغ نیم‌پز جدا خودداری کنید. 

با ویتامین A کرونا را شکست دهید. 

 ویتامین A از جمله ویتامین‌هایی است که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد. این ویتامین را می‌توانید در منابع حیوانی و گیاهی پیدا کنید. البته اگر می‌خواهید ویتامین A جذب بهتری در بدن داشته باشد، بهتر است به سراغ منابع حیوانی آن بروید. زرده تخم مرغ، شیر و جگر از جمله منابع حیوانی این ویتامین به‌شمار می‌روند. اگر قصد دارید از منابع گیاهی استفاده کنید می‌توانید به سراغ هویج، انواع مرکبات، موز، کدو حلوایی،‌ فلفل دلمه‌ایی، اسفناج و خرمالو بروید. به طور کلی میوه‌های زرد و نارنجی به عنوان منابع ویتامین آ معرفی می‌شوند.  در این رابطه می‌توانید از آب هویج تازه نیز استفاده نمایید. چرا که هم ویتامین آ بدن را تامین می‌کند و هم به عنوان مایعات در دفع سموم موثر خواهد بود. 

از ویتامین C را در رژیم غذایی بیماران کرونایی غافل نشوید. 

در بین ویتامین‌های تقویت کننده سیستم ایمنی، شاید ویتامین سی بیشتر با گوش آشنا باشد. این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان قوی است به همین دلیل در تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی دارد. البته فکر نکنید، هر چقدر بیشتر آن را مصرف کنید، بیشتر به سیستم دفاعی بدن کمک خواهید کرد. بدن به طور خودکار میزان لازم از ویتامین ث را برداشت کرده و اضافه آن از طریق ادرار دفع خواهد شد. بنابراین بهتر است در مصرف آن تعادل را نگه دارید. 

پیاز، سبزی خوردن، شلغم، سیب زمینی، گوجه فرنگی، مرکباتی مانند پرتقال و لیمو ترش منبعی خوبی از این ویتامین هستند. 

به طور کلی توصیه شده است در رژیم غذایی کرونا سه واحد سبزیجات و دو واحد میوه قرار داشته باشد تا ویتامین‌های مورد نیاز بدن از این طریق تامین شوند. هر واحد سبزی معادل یک پیش دستی است.

استفاده از سبزیجات و میوه‌های تازه به عنوان میان وعده می‌تواند برای بیماران کرونایی بسیار مفید باشد. 

دقت داشته باشد، ویتامین C نسبت به حرارت حساس است و خاصیت خود را از دست می‌دهد. اگر قصد دارید از سبزیجات پخته در تغذیه بیماران کرونایی استفاده کنید، آنها را زیاد نپزید، چرا خاصیت خود را از دست می دهند. 

مهم‌ترین نکات تغذیه‌ای برای بیماران مبتلا به کرونا

نکته مهم  در رژیم غذایی بیمار مبتلا به کرونا گوارشی و تنفسی

اگر احساس می‌کنید علائم تنفسی یا گوارشی کرونا در شما دیده می‌شود، بدون فوت وقت به مراکز درمانی مراجعه کنید. افرادی که دچار مشکلات گوارشی کرونا شده‌اند، بهتر است در رژیم غذایی خود ماست کم چرب پروبیوتیک و دوغ کم نمک را داشته باشند. این امر به باکتری‌های مفید روده کمک خواهد کرد. اگر مشکلات تنفسی دارید، بهتر است در مصرف شیر محتاط باشید. احتمال افزایش ترشحات ریوی با مصرف شیر وجود دارد. مصرف محصولات لبنیاتی کم چرب و کم نمک به این بیماران توصیه می‌شود.

تست کرونا، اولین قدم برای تشخیص بیماری!

این نکته را در نظر داشته باشید که به محض مشاهده علائم کرونا، برای جلوگیری از انتقال آن به دیگران،تست کرونا دهید. برای انجام تست کرونا می‌توانید به مراکز بهداشت و درمان و آزمایشگاه‌ها مراجعه کنید و یا در منزل بمانید و از خدمات تست کرونا در منزل استفاده کنید. این روزها شرکت‌ها و آزمایشگاه‌‎های زیادی هستند که خدمات آزمایش کرونا را در محل انجام می‌دهند. یکی از نام آشناترین این شرکت‌ها، شرکت هومکاست که اگر قبلا برای انجام تست کرونا و یا آزمایش در گوگل جست و جو کرده باشید، حتما به سایت این مجموعه برخورد کرده‌اید. شما می‌توانید با مراجعه به سایت هومکا به آدرس www.homeca.ir درخواست خود را ثبت نمایید و یا با شماره ۰۲۱۹۱۰۲۵۵۹۵ تماس بگیرید.

کد خبر: ۱۱۸٬۳۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha