۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
سرمایه گذاری ضرورتی انکار ناپذیر برای توسعه آذربایجان شرقی
یادداشت؛

سرمایه گذاری ضرورتی انکار ناپذیر برای توسعه آذربایجان شرقی

تبریز- «یکی از راه های جذب سرمایه و تشویق سرمایه گذاران، ارتقای اعتماد سرمایه گذاران نسبت به سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی است» این جملات بخشی از یادداشت طاهر خیری فعال رسانه ای برای بازار است.

طاهر خیری؛ بازار: آذربایجان شرقی به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و اهمیت استراتژیک آن یکی از مناطق حساس و مهم کشور است. با توجه به قرار گرفتن این استان در مسیر جاده ابریشم و ترانزیت کالا از شرق آسیا به اروپا پتانسیل بسیار بالایی برای بوجود آمدن یک مرکز عمده تجاری بین المللی را دارا می باشد. این امر میسر نمی شود مگر با سرمایه گذاری در بخش های زیربنایی و اقتصادی این منطقه از شمال غرب ایران.

 به نظر می رسد جذب سرمایه های داخلی و خارجی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در اجرای پروژه های مهم عمرانی، صنعتی و گردشگری آذربایجان شرقی یکی از راهکارهای ضروری برای توسعه استان و شهر تبریز است.

واقعیت این است که در سالهای اخیر به علت نبود رویه واحد و رویکرد حمایتی مسئولان دولتی از جذب سرمایه، عدم حمایت حقیقی بانک های عامل از سرمایه گذارها و تسهیل نشدن ساز و کارهای اداری و مالیاتی برای حمایت از سرمایه گذاری های داخلی و خارجی از موانع اصلی سرمایه گذاری در استان بوده است.

دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی استان مقیم پایتخت و شهرهای دیگر و حتی آذری های ساکن در خارج از کشور برای آوردن سرمایه های خود به وطن اصلی شان می تواند راهکار موثری برای رونق بخشیدن به سرمایه گذاری در بخش های مختلف باشد. امری که متاسفانه طی سالهای گذشته از این ظرفیت غفلت شده است و اکنون از مدیران استانی دولت سیزدهم انتظار می رود نسبت به جذب این سرمایه ها اقدام کنند.

در همین حال دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری در استانداری تشکیل یافته است و ۲۴ وظیفه نیز در این راستا دارد. ضروری ست این دفتر برای تنویر افکار عمومی بیلان کاری خود را در زمینه جذب و راهبری سرمایه ها به استان در سال های گذشته و حال ارائه دهد تا روشن شود چقدر در انجام وظایفش موفق بوده است.

یکی از راه های جذب سرمایه و تشویق سرمایه گذاران، ایجاد فضای امن و ارتقای اعتماد سرمایه گذاران نسبت به سرمایه گذاری در استان آذربایجان شرقی می باشد. به همین منظور سه عامل عملکرد دولت، اطلاع رسانی و پاسخگویی به سرمایه گذاران به عنوان عواملی که می توانند بر اعتماد سرمایه گذاران موثر باشد تاکید می شود.

حمایت از سرمایه و سرمایه گذاران باید رویکرد اساسی مسئولان استان باشد. زیرا تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری و رونق بخشیدن به تولید و صنایع تولیدی سرمایه گذاری است. نقش سرمایه گذاری در توسعه و رونق اقتصادی و اشتغال بر کسی پوشیده نیست. با توجه به این مساله دغدغه مسئولان باید هموار کردن سرمایه ها و تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این منطقه باشد.

برای هموار کردن مسیر سرمایه گذاری در استان باید همه موانع پیش رو از جمله بروکراسی های زائد اداری حذف و پروسه جذب سرمایه گذار نیز کوتاه شود. دادن مشوق ها به سرمایه گذاران، می تواند انگیزه آنان را برای آوردن سرمایه هایشان به داخل استان ارتقا دهد.

در همین ارتباط حضرت آیت الله خامنه ای نیز با تأکید بر لزوم تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی، می فرمایند بخش خصوصی دارای امکانات فراوان و نقدینگی لازم است و باید از طریق برطرف کردن مشکلات مالیاتی و مجوزها و همچنین تسهیلات بانکی، بخش خصوصی را به سرمایه گذاری ترغیب کرد.

کد خبر: ۱۱۸٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha