۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۸
بایدن نمی تواند تضمین مناسبی به ایران بدهد| دموکراتها هم مخالف لغو تحریم ایران هستند
مشاور پادشاه پیشین عربستان در گفتگو با بازار:

بایدن نمی تواند تضمین مناسبی به ایران بدهد| دموکراتها هم مخالف لغو تحریم ایران هستند

پروفسور «حسین عسکری» معتقد است بایدن نمی تواند تضمینی درباره برجام بدهد و حتی هم حزبی های وی نیز خواهان لغو تحریمهای ایران نیستند.

بازار؛ گروه بین الملل: علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران اخیرا اعلام کرد: در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در وین مورد موافقت قرار گرفت.

در این راستا حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه اخیرا در توئیتی اعلام کرد: ما به‌دقت رفتار آقای بایدن را می‌سنجیم. هدف «مذاکره» حرف زدن محض نیست؛ بلکه توافق ملموس و احترام به منافع متقابل است.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: ۱+۴ برای مذاکره مبتنی بر رعایت منافع و حقوق متقابل آماده باشد.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار مصاحبه ای با پروفسور «حسین عسکری» مشاور بانک جهانی و استاد دانشگاه جورج واشنگتن انجام داده که در ادامه آمده است.

حسین عسکری مشاور وزیر دارایی (۱۹۷۸ میلادی) بوده و از او به عنوان معمار اقتصاد عربستان نیز یاد می کنند. عسکری استاد تجارت بین الملل و امور بین الملل دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا و رئیس موسسه تحقیقات و مدیریت جهانی و رئیس پیشین دپارتمان تجارت بین الملل دانشگاه جورج واشنگتن بوده است. زمینه تخصصی و بحث های او در دانشگاه جورج واشنگتن بر اقتصاد، توسعه سیاسی و انسانی در خاورمیانه، اختلافات و جنگ ها در خاورمیانه، اقتصاد سیاسی نفت و اقتصاد اسلامی متمرکز است.

*«علی باقری کنی» معاون وزیر خارجه ایران اعلام کرد که روز ۸ آذرماه گفتگوها در وین با هدف لغو تحریمهای غیر قانونی شروع خواهد شد. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟ایران گزینه زیادی ندارد و مذاکره راه حل قابل قبولی است.

*ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران اعلام کرده است که ما میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد و خواهان مذاکره نتیجه محور هستیم تا تحریمهای امریکا لغو شود. آیا تصور می کنید نتیجه مد نظر ایران در مذاکرات وین به مطالبات دولت امریکا نزدیک می شود؟
نه، بایدن از نظر سیاسی نمی تواند به ایران امتیاز بدهد. کنگره ایالات متحده و لابی اسرائیل با امتیازاتی که دولت بایدن بخواهد به ایران بدهد همراهی نخواهند کرد. همچنین مهم نیست که بایدن چه می گوید، زیرا رئیس جمهور بعدی ایالات متحده احتمالاً برجام را لغو خواهد کرد. تنها گزینه مناسب ممکن است این باشد که یا از حمایت کامل چین برای خنثی کردن تحریم‌های ایالات متحده آمریکا یا افزایش برنامه هسته‌ای آن برخوردار شود.

*«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمانهای بین المللی اعلام کرده است که همه طرفها در مذاکرات وین به دنبال مذاکره نتیجه محور هستند. او گفته است به طورت محتاطانه به نتایج دور بعدی مذاکرات خوشبین است. به نظر می رسد صحبتهای وی واکنشی به سخنان ابراهیم رئیسی باشد که گفته بود ایران به دنبال مذاکرات نتیجه محور است. ارزیابی شما از سخنان وی چیست؟
سخنان او چیزی دیپلماتیک نیست. روسیه به دنبال منافع خود است. دوست دارد ایران ضد آمریکا باشد. اما ایران با قابلیت هسته ای نمی خواهد! ایران هم نمی تواند به روسیه اعتماد کند.

*جمهوری خواهان کنگره امریکا اعلام کرده اند اگر اکثریت کنگره را به دست آورند توافق بین بایدن و ایران را لغو خواهند کرد. آنها اعلام کرده اند که پیام صریح ما این است که بایدن هر توافقی در جهت لغو تحریمها انجام دهد را از بین خواهند برد. بر این اساس بایدن چگونه می خواهد به ایران برای رفع تحریمها ضمانت بدهد؟
هیچ راهی وجود ندارد که بایدن بتواند این موضوع را تضمین کند. همچنین در درون حزب او، آنها خواهان لغو تحریم ها نیستند.

*با توجه به تحولات اخیر، پیش بینی شما از آینده برجام چیست؟
نمی توان پیش بینی امیدوارکننده ای داشت.

کد خبر: ۱۱۸٬۲۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha