۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸
جهان آماده جذب بشکه های نفت ایران| چقدر طلای سیاه صادر می کنیم؟ | زیان آمریکا از تحریم ایران
متوسط قیمت نفت ایران در اکتبر؛۸۲ دلار

جهان آماده جذب بشکه های نفت ایران| چقدر طلای سیاه صادر می کنیم؟ | زیان آمریکا از تحریم ایران

اظهارات مسئولین دولت سیزدهم ازبهبود وضعت تولید و صادرات نفت ایران خبر میدهد.برخی از کارشناسان بر این باورند که خود آمریکا هم از تحریم های نفتی ایران تحت فشار بوده و همین مساله موجب فروش بیشتر شده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: اوضاع صادرات نفت ایران خوب  شده است. این را از لابلای گفته های ابراهیم رییسی، رییس دولت سیزدهم به خوبی می توان فهمید. او به تازگی اعلام کرده که فروش نفت در شرایط مساعدی قرار دارد و رشد درآمدهای نفتی با موفقیت انجام شده و منابع ارزی و ریالی در حال افزایش است. از آن طرف جواد اوجی ژنرال نفتی دولت سیزدهم هم گفته که گشایش هایی در مساله فروش نفت ایران ایجاد شده است.  این گفته ها در شرایطی مطرح می شود که قیمتها در ماه اکتبر که بازار به بهبود سریع تقاضا پس از رفع قرنطینه‌های کرونایی و افزایش تدریجی عرضه اوپک پلاس متمرکز شده بود، به بالاترین رکورد هفت سال اخیر صعود کرده بودند.  امروز بهای هرچند که در روزهای گذشته بهای طلای سیاه روند کاهشی به خود گرفته و بهای هر بشکه نفت به حدود ۷۹ دلار رسیده اما بازهم سطح قیمت در مقایسه با سال های گذشته خیلی بهتر است. جالب است که بدانید متوسط قیمت هر بشکه نفت در سال ۲۰۱۹ برابر با ۶۱.۴ دلار و در سال ۲۰۲۰ برابر با ۴۱.۳ دلار بود. این ارقام بخوبی نشان می‌دهد که اکنون بازار نفت چقدر برای جذب بشکه‌های نفت ایران آماده است. همچنین آمارهای اعلامی نشان می دهد که متوسط قیمت فروش نفت ایران از ۴۰.۸ دلار در سال ۲۰۲۰ به حدود ۸۲ دلار  در اکتبر رسیده است. این آمارها به خوبی نشان می دهد که گفته های مسئولین دولت سیزدهم خیلی هم بیراه نبوده و اوضاع فروش نفت روبه بهبود است.

 به زعم فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس، رشد قیمت ها و کمبود انرژی در ماه های گذشته به افزایش فشارها برای کاهش تحریم ها منجر شده است. او به بازار می گوید: در حال حاضر دنیا با بحران شدید انرژی مواجه بوده، قیمت گاز به بالاترین مقدار خود رسیده و بسیاری از کشورها به سمت استفاده از سوخت های آلایندگی بالا همچون زغال سنگ حرکت کرده اند.

او با بیان اینکه آمریکا برای کنترل قیمت نفت دست به دامن چین شده است، ادامه داد: در حال حاضر خود منابع مالی آمریکا به دلیل افزایش قیمت انرژی تحت فشار است. جدای از این کشورهای دیگر هم خواهان  کاهش فشارهای تحریمی ایران هستند.  

جهان آماده جذب بشکه های نفت ایران| چقدر طلای سیاه صادر می کنیم؟ | زیان آمریکا از تحریم ایران

ادامه رشد قیمت ها در سال ۲۰۲۲
اما پیش بینی ها از ادامه بهبود وضعیت تقاضای نفت  و به تبع آن رشد قیمت ها در سال آینده حکایت می کند. اویل پرایس  به تازگی  به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده که  متوسط قیمت نفت در سال آینده  ۷۹.۴  دلار خواهد بود. این آژانس قبلاً متوسط قیمت نفت خام برنت در سال جاری میلادی را ۷۱.۵  دلار در هر بشکه اعلام کرده بود.

محمد علی خطیبی دیگر کارشناس انرژی هم با اشاره به پیش بینی های صورت گرفته از سوی مجامع بین المللی به بازار می گوید: به نظر می رسد که قیمت نفت در سال ۲۰۲۲ هم در محدوده ۸۰ دلار در نوسان باشد. ضمن اینکه اگر اقتصاد جهانی با سرعت بالاتری به سمت احیای خود حرکت کند، ممکن است قیمت ها از این مقدار هم فراتر رود. او همچنین با اشاره به احتمال افزایش تقاضای ناشی از بازیابی رشد اقتصادی جهان، گفت: ایران از ظرفیت بالایی برای صادرات برخوردار بوده و می تواند سطح عرضه را تا ۳ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. این حجم از عرضه بدون شک مانع رشد غیر منطقی قیمت ها می شود.

ایران چقدر نفت تولید می کند؟
اما تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک  ایران در ماه اکتبر ۲۰۲۱ (مهر-آبان) ۲ میلیون و ۵۰۲ هزار بشکه در روز  نفت تولید کرده است  که نسبت به میانگین سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر است. البته برخی دیگر از منابع خبری میزان  تولید نفت کشور بیش از این ها برآورد می کنند  و از صادرات یک میلیون بشکه ای نفت ایران خبرمی دهند.

جهان آماده جذب بشکه های نفت ایران| چقدر طلای سیاه صادر می کنیم؟ | زیان آمریکا از تحریم ایران

از بازار چه خبر؟
قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی در واکنش به تصمیم چین برای برداشت از ذخایر، به پایین‌ترین رکورد شش هفته اخیر نزول کرد. بهای معاملات نفت برنت ۴۱ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۷۹ دلار و ۸۷ سنت در هر بشکه رسید، در حالی که اوایل معاملات تا مرز ۷۹ دلار و ۶۰ سنت عقب نشینی کرده بود. بهای معاملات نفت آمریکا ۷۰ سنت معادل ۰.۹ درصد کاهش یافت و به ۷۷ دلار و ۶۶ سنت در هر بشکه رسید. در این میان  اوپک  انتظار دارد متوسط تقاضای جهانی نفت در ۲۰۲۲ از سطح قبل‌از بحران کرونا فراتر رود. اوپک پیش‌بینی می‌کند کل تقاضای نفت در سال آینده میلادی به ۱۰۰.۶ میلیون بشکه در روز برسد یعنی حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سطح سال ۲۰۱۹.

اما شاید این سوال پیش آید  اگر بازار نفت بازهم روی پیش بینی ناپذیری خود را رو کند و قیمت ها در مسیر کاهش قرار گیرند، بازهم به بهبود وضعیت صادرات نفت ایران می توان امیدوار بود؟

کد خبر: ۱۱۸٬۱۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha