۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳
نهضت شناسایی اراضی دولتی بلااستفاده در قزوین شکل می گیرد
استاندار قزوین:

نهضت شناسایی اراضی دولتی بلااستفاده در قزوین شکل می گیرد

قزوین- استاندار قزوین گفت: نهضت شناسایی اراضی دولتی بلااستفاده به منظور مدیریت اموال دولتی راکد در قزوین شکل می گیرد.

به گزارش خبرنگار بازار، محمد مهدی اعلایی بعد از ظهر چهارشنبه در جلسه شورای تامین مسکن استان قزوین که با حضور مسئولین استانی و شهرستانی در محل استانداری برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل تغییر نقش مسکن از شکل کالای مصرفی به سرمایه گذاری و پس انداز کشور دچار مشکل در تامین مسکن مورد نیاز برای مردم بوده است که از این رو در طی یک دهه گذشته با اجرای طرح های حمایتی بزرگ نظیر مسکن مهر و اکنون مسکن ملی تلاش کرده است تا با مداخله بتواند بازار مسکن ایران را مدیریت کند.

وی بیان کرد: استان قزوین نیز در اجرای طرح مسکن مهر سابقه خوبی از خود به یادگار گذاشته است و میتوان از تجربیات موفق این استان برای اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن استفاده کرد، اما مسئله قابل توجه در شرایط کنونی تامین زمین مناسب برای اجرای این طرح هاست.

استاندار قزوین گفت: در شرایط کنونی در برخی از مناطق استان قزوین نظیر مهرگان مشکل تامین زمین وجود ندارد اما به همواره مسئله تامین زمین به عنوان یک چالش اساسی از سوی مدیران استانی برای جانمایی پروژه های ملی گسترده وجود داشته است.

اعلایی اظهار داشت: این در شرایطی است که بافت فرسوده، حاشیه نشینی و معضلات نواحی منفصل شهری نیز همواره از دغدغه های اصلی مدیران استان هاست از این رو به نظر می رسد میتوان با مدیریت شرایط و استفاده از همین اراضی بافت فرسوده و حاشیه نشین برای ساخت پروژه های مسکن میتوان هم به مدیریت این مناطق پرداخت هم هزینه های زیرساختی نظیر تامین انرژی، آب و برق و گاز برای این مناطق به حداقل خواهد رسید.

وی افزود: در این زمینه نیاز است تا با راه اندازی یک نهضت سراسری در استان قزوین زمین های دولتی بلااستفاده مشخص شود، تا برای استفاده از پرژه های حوزه مسکن و مواردی که نیاز به زمین وجود دارد به کار گیری شود.

استاندار قزوین گفت:  در شرایط کنونی صنعت ساختمان تنها به عنوان ساخت مسکن و تامین نیاز در حوزه مسکن برای کشور مطرح نیست بلکه اشتغال، اقتصاد و زایش درآمد برای بخش های مختلف کشور که در پی این صنعت وجود دارد حائز اهمیت است.

۲۰ درصد از اراضی قزوین موقوفه است
معاون عمرانی استانداری قزوین نیز در این جلسه گفت: بیش از ۲۰ درصد از اراضی استان قزوین را اراضی موقوفه تشکیل داده است که میتوان در جهت اجرای پروژه های ملی از این ظرفیت بهره برد.

علی فرخزاد اظهار داشت: خوشبختانه واقفین گرانقدری در استان قزوین در طول تاریخ می زیسته اند که بخشی از اراضی خود را به عنوان موقوفات برای خیرات و مبرات و خدمات عام المنفعه به عنوان وقف از خود به یادگار گذاشته اند.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی که برای تامین زیرساخت ها و نیازهای رفاهی مردم برای زندگی در برخی از شهرها دچار کمبود زمین هستیم میتوانیم با توافق با اوقاف و بررسی شرایط همکاری بخشی از این ظرفیت عظیم در استان قزوین در حوزه مسکن و تامین زیرساخت های اساسی مردم به کار گیری شود.

معاون عمرانی استانداری قزوین گفت: در حال حاضر در شهری نظیر رزجرد که با کمبود اراضی برای ساخت مسکن مواجه هستیم بیش از ۵۰۰ هکتار اراضی موقوفه وجود دارد که در صورت ایجاد شرایط لازم برای ساخت مسکن میتواند نیاز مردم این شهر را در این حوزه تامین کند.

فرخزاد افزود: در برخی از مناطق شهری برای تامین زیرساخت ها و نیازهای اساسی مردم با مشکلات اعتباری مواجه هستیم که پیشنهاد ما برای مدیریت این شرایط استفاده از زمین های بلااستفاده دولتی است به طوری که این اراضی مازاد میتواند به عنوان آورده در اختیار پیمانکاران قرار گیرد.

وی بیان کرد: به طور مثال در مهرگان که نیاز جدی به وجود تصفیه خانه و ایجاد پست برق وجود دارد میتوانیم با الحاق بخشی از این اراضی به ناحیه شهری مهرگان و ارائه آن به عنوان آورده اولیه به پیمانکاران نسبت به رفع نیازهای مردم اقدام کنیم.

معاون عمرانی استاندار قزوین در ادامه اظهار داشت: به این منظور در گام نخست نیازمند معرفی کامل این اراضی بلااستفاده در استان قزوین و تعیین و تکلیف آن هستیم که در این خصوص باید با فرمانداران و مسئولین شهرستانی نیز جلسات متعدد برگزار شود .

کد خبر: ۱۱۸٬۰۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha