۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷
چرایی اعتمادپذیری بیت کوین برای سرمایه گذاری| بازار همچنان صعودی خواهد بود
بازار گزارش می دهد؛

چرایی اعتمادپذیری بیت کوین برای سرمایه گذاری| بازار همچنان صعودی خواهد بود

علیرغم کاهش قیمت شدید بیت کوین طی روزهای اخیر، شواهدی دال بر این مهم وجود دارد که روند بازار همچنان صعودی خواهد بود.

وحید پورتجریشی؛ بازار: قیمت بیت کوین طی روزهای اخیر علیرغم انتظار بازار برای اوج گرفتن شیب صعودی این ارز دیجیتال در فصل جاری، با ریزشی شدید مواجه شد. همین امر منجر به ایجاد نگرانی های گسترده در میان دارندگان ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین شد که بخشی قابل توجهی از سرمایه آنها طی یک هفته گذشته کاهش یافته است.

اما سوال مهم اینجاست که دلیل این ریزش قابل توجه بازار، آن هم درست در اوج گرم بودن فضای معاملاتی آن چه بود؟

ملزم شدن کارگزاران ارزی دیجیتال به ارائه صورتحساب تراکنش ها به دولت آمریکا
به نظر می رسد بزرگترین عامل ریزش بازار، ابلاغ قانونی توسط «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در خصوص لزوم ارائه صورتحساب تراکنش ها از سوی صرافی ارزهای دیجیتال به IRS آمریکا بود که مسیر را برای دریافت مالیات از دارندگان دارایی های مالی دیجیتال توسط دولت هموار خواهد کرد.

موسسه مالی مستقل گرانت مدوکس، مستقر در کارولینای جنوبی، در خصوص این قانون جدید می‌گوید: «این لایحه به معنای پایان پنهان کردن بسیاری از سودها برای بسیاری از سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال است.

مدوکس معتقد است این به نوبه خود چالش‌های گزارش مالیاتی را برای بسیاری از سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کند. برای اما سرمایه‌گذارانی که از کیف پول کریپتو خود استفاده می‌کنند، اطلاعات گزارش شده به IRS در فرم ۱۰۹۹ مستعد عدم دقت خواهد بود، زیرا صرافی‌هایی که در مورد فعالیت معاملاتی گزارش می‌دهند دید محدودی نسبت به آنچه که این سرمایه‌گذاران برای کریپتو پرداخت کرده‌اند خواهند داشت و همچنین دارایی های ذخیره شده در کیف پول ها قابل رصد توسط نهادهای مالیاتی دولتی نیستند.

در این میان، تنها چالش ممکن پیش روی دارندگان ارزهای دیجیتال در آمریکا برای آن دسته از کسانی است که دارایی های خود را در صرافی های مجاز از سوی دولت آمریکا نگه داشته که اطلاعات حساب کاربری آنها بسیار ساده خواهد بود. همچنین اگر شرکت صادر کننده ارز نیز مجاز به فعالیت قانونی در این کشور باشد، باید اطلاعات مربوط به تراکنش های خریدار ارزهای آنها از طریق تراکنش های بانکی را در اختیار دولت قرار دهند.

نگران سرمایه های دیجیتال خود نباشید
افراد آشنا به بازار کریپتو یا همان ارزهای دیجیتال به خوبی می دانند که نوسان قیمت از جمله ویژگی های ذاتی این بازار بوده و حتی اصلاح یا ریزش های شدید بازار، به عنوان نقیصه ای جدی و دائمی برای این دست سرمایه ها محسوب نمی شوند. اساسا، سرمایه گذاران بزرگ در صنعت دارایی های دیجیتال، بر همین مبنا اقدام به خرید این ارزها و سرمایه گذاری های بلند مدت روی آنها می کنند تا اصلاح های کوتاه مدت قیمت آسیبی به سرمایه آنها نرساند.

اما در خصوص اصلاح قیمت اخیر باید گفت که جای نگرانی چندانی وجود ندارد. نخست اینکه اصلاح قیمت بیت کوین و ورود آن به محدوده ۵۸ هزار دلار همچنان از یک حمایت قوی برخوردار بوده و نمی توان اصطلاح ریزشی بودن بازار را به آن اتلاق کرد.

از این گذشته، اکانت توئیتری مشهور به نام Plan B که معمولا پیش بینی های آن در خصوص بازار رمز ارزها درست از آب در می آید، امروز با انتشار پیامی در صفحه خود بار دیگر تاکید کرد کرد که سناریو پیشین مد نظر وی، یعنی احتمال رسیدن بیت کوین به بالای محدوده ۹۰ هزار دلار تا پایان سال جاری همچنان به قوت خود باقی بوده و ابطال نشده است.

در خصوص این اکانت توئیتری که گفته می شود متعلق به فردی هلندی است، باید گفت که وی در فصل گذشته که بیت کوین پس از یک اصلاح عمیق بار دیگر توانست محدودی قیمتی ۴۷ هزار را لمس کند، Plan B پیش بینی کرده بود که این افزایش قیمت موقتی بوده و بیت کوین تا محدوده ۳۴ هزار دلار ریزش خواهد داشت؛ موضوعی که اندکی پس از پیش بینی وی رخ داد.

این اکانت توئیتری همچنین محدوده زمانی افزایش قیمت و رد شدن قیمت بیت کوین از سقف قیمتی فصل گذشته خود یعنی ۶۴ هزار دلار را برای سال جاری میلادی به درستی پیش بینی کرده بود و پس از آغاز روند صعودی قیمت ها، بار دیگر تاکید کرد که قیمت بیت کوین تا پایان سال جاری میلادی به بالای ۹۸ هزار دلار افزایش قیمت خواهد داشت.

البته Plan B در این راه تنها نبوده و «آنتونی اسکاراموچی» کارشناس ارشد مشهور امور مالی و از مشاورین دولت آمریکا در امور مالی نیز در مصاحبه با شبکه خبری یاهو نیوز تاکید کرده که اصلاح قیمت بیت کوین موقتی بوده و جای نگرانی وجود ندارد.

افزایش علاقمندی نهنگ های سازمانی به بیت کوین و کاهش قیمت ها
دلیل دیگر ریزش بازار ارزهای دیجیتال می تواند به علاقمندی نهنگ های سازمانی برای ورود به بازار کریپتو پس از عرضه سهام صندوق های بیت کوین در بورش آمریکا است که طی همان چند روز نخست، اقدام به خرید میلیون ها دلار بیت کوین کردند. بسیاری از این نهادها البته مشتریان دولتی بودند که از جمله می توان به نمونه هایی چون صندوق های بازنشستگی فرهنگیان کره جنوبی و آتشنشانی تگزاس اشاره کرد.

بدیهی است که با ورود نهنگ ها به بازار، علاقمندی آنها برای خرید ارز در قیمت های پایین مشاهده خواهد شد؛ یعنی دقیقا همین پدیده ای که طی چند روز گذشته شاهد آن بوده ایم. اما اندک زمانی پس از اتمام خریدهای بزرگ و میلون دلاری آنها، معمولا روند قیمت ها مجددا صعودی شده تا سود حاصل از خرید نهنگ ها در بازار تامین شود.

ارزهای دیجیتال، بی ثباتی در قیمت و اعتماد پذیری
همانطور که پیشتر نیز در ابتدای مطلب حاضر اشاره شد، فرار بودن و عدم ثبات قیمت و ارزش در بازار ارزهای دیجیتال امری طبیعی بوده و اساسا سودزایی آنها نیز به دلیل همین نوسانات شدید قیمتی است. اما همین عامل منجر به عدم ورود افراد محافظه کار به این بازار پر سود نیز می شود. چراکه این دسته از افراد ترجیح می دهند سرمایه های خود را هرچند با سود کم، به سمت بازارهای پر ثبات تری مانند فارکس یا طلا سوق دهند. البته که انتخاب زمینه سرمایه گذاری، امری شخصی است و افراد با توجه به نیازها و اهداف خود اقدام به سرمایه گذاری در بخش های مختلف می کنند.

اما یک نکته را در روند اعتماد پذیری ارزهای دیجیتال نباید فراموش کرد و آن ورود سرمایه گذاران سازمانی با سرمایه های کلان به این بازار است. علاوه بر موارد مذکور، شرکت های بزرگی چون سامسونگ الکترونیک کره جنوبی، تسلا و بسیاری از شرکت های به نام دیگر نیز طی سال های اخیر اعلام کرده اند که محصولات خود را استفاده از با بیت کوین نیز به فروش رسانده و حتما نیازی به پرداخت ارزهای فیات برای خرید از آنها نیست.

همین امر موجب افزایش میزان اعتماد سرمایه گذاران خرد در بازار ارزهای دیجیتال خواهد شد. آنچه مسلم است، ممکن است بسیاری از سرمایه گذاران خرد، با انگیزه های متفاوت مانند تهییج های روانی ناشی از افزایش قیمت در بازار یا محاسبات فردی خود اقدام به ورود به این بازار می کنند؛ اما در خصوص شرکت هایی چون سامسونگ که از مرکز تحقیقات بازار بزرگ و قدرتمندی برخوردار هستند، نمی توان مدعی شد که پذیرش ارزهای دیجیتال به عنوان راهی برای مبادله مالی، صرفا از سر هیجان زدگی یا برآمده از احساس بوده و قطعا محاسبات این دست شرکت ها، بر اساس مبانی دقیق علمی و با کمترین میزان ریسک پذیری انجام خواهند شد.

کد خبر: ۱۱۷٬۹۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha