۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
دلار به کانال ۲۷ هزار تومان بازگشت| فعالان بازار: ارز هیجانی و بی منطق افزایش یافته بود
گزارش میدانی «بازار» از میدان فردوسی؛

دلار به کانال ۲۷ هزار تومان بازگشت| فعالان بازار: ارز هیجانی و بی منطق افزایش یافته بود

روند نزولی قیمت ها در بازار ارز در حالی ادامه دار شده است که کارشناسان تاکید دارند سیاست گذاران ارزی برای ثبات قیمتی و ساماندهی بازار باید وارد عمل شوند تا قیمت ها دچار افت و خیز بی منطق نشود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: اگر چه قیمت ارز طی ۲ هفته اخیر در بازار بر مدار رشد قرار گرفت و بهای دلار برای ورود به کانال ۲۹ هزار تومان خیز برداشته بود اما نرخ این کالا در چند روز اخیر روندی نزولی به خود گرفته تا جایی که قیمت دلار امروز در بازار بیش از ۵۰۰ تومان کاهش یافت و به کانال ۲۷ هزار تومان بازگشت.

میدان فردوسی و خیابانهای حوالی آن در تهران امروز حال و هوایی دیگری دارد چرا که با کاهش قیمت انواع ارز، تابلو صرافی ها واحدهای فروش این کالا در حال تغییر است و صف فروشندگان ارز به نسبت روزهای گذشته از ترس افت بیشتر قیمتها شلوغتر به چشم می خورد.

رسیدن قیمت دلار به حدود ۲۹ هزار تومانی که در اوایل هفته جاری اتفاق افتاد، هیجانی و بی منطق بود چرا که اتفاق خاصی در بازار و یا سیاست گذاری و تصمیم گیریهای سیاسی و اقتصادی اتخاذ نشد که بر قیمت ارز تاثیر گذار شود

صف فروش ارز در بازار تشکیل شد| خریدار آنچنانی نیست
از طرفی با وجود کاهش قیمت ها در بازار ارز اما خریدار آنچنانی در بازار دیده نمی شود. دلالان نیز با وسواس اقدام به خرید انواع ارز کرده و نرخ هایی پائینی را به فروشندگان پیشنهاد می کنند.

یکی از فعالان ارز در میدان فردوسی در گفتگو با «بازار» گفت: چند روزی است که قیمت ها در این بازار نزولی شده است. البته رسیدن قیمت دلار به حدود ۲۹ هزار تومانی که در اوایل هفته جاری اتفاق افتاد، هیجانی و بی منطق بود چرا که اتفاق خاصی در بازار و یا سیاست گذاری و تصمیم گیریهای سیاسی و اقتصادی اتخاذ نشد که قیمت ها متاثر از آن شود.

وی ادامه داد: فعالان بازار ارز و دلالان نیز به خوبی می دانستند که افزایش قیمت ارز مقطعی است. به هر حال سخنان مسئولان بخصوص رئیس کل بانک مرکزی بر تعدیل نرخ ارز در بازر و تداوم عرضه ارز حاصل از صادرات و نظارت بر آن نیز بر کاهش قیمت ارز در بازار تاثیر گذاشت تا قیمت آن دربازار ریزشی شود.

هم اکنون در بازار ارز قیمت دلار ۲۷ هزار و ۹۷۸  تومان، یورو ۳۱ هزار و ۸۳۱ تومان، پوند انگلیس ۳۷ هزار و ۷۸۹ تومان و تومان اعلام شده است. این در حالی است که  دیروز قیمت دلار ۲۸ هزار و ۵۲۳  تومان، یورو ۳۲ هزار و ۶۴۴  تومان و پوند انگلیس ۳۸ هزار و ۴۰۴ تومان بود.

بانک مرکزی دیروز قیمت فروش دلار در صرافی ها را ۲۷ هزار و ۱۲۰ تومان اعلام کرد، اما امروز قیمت آن را برای فروش به ۲۶ هزار و ۹۵۰ تومان رساند، چنین اقدامی از سوی بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز موجب می شود بازار آزاد نیز به تبع قیمت گذاری ارز صرافی ها نرخ ها را در بازار بالا و پایین کند

ورود غیر مستقیم بانک مرکزی به بازار ارز قیمت ها را کاهشی کرد
یکی دیگر از فعالان بازار ارز در گفتگو با «بازار» علل کاهش نرخ ارز طی دو سه روز اخیر را ورود غیر مستقیم بانک مرکزی به بازار عنوان کرد و گفت: بانک مرکزی دیروز قیمت فروش دلار در صرافی ها را ۲۷ هزار و ۱۲۰ تومان اعلام کرد، اما امروز قیمت آن را برای فروش به ۲۶ هزار و ۹۵۰ تومان رساند. چنین اقدامی از سوی بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز موجب می شود بازار آزاد نیز به تبع قیمت گذاری ارز صرافی ها نرخ ها را در بازار بالا و پایین کند. با این وجود نتیجه می گیریم افت و خیر قیمت دلار و انواع ارز بر گرفته از سیاست گذاری غیر مستقیم بانک مرکزی در نرخ گذاری ارز و ابلاغ آن به صرافی های مجاز است.

بنا به این گزارش، با نگاهی به قیمت ارز در صرافی های مجاز، مشخص شد که صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار را برای امروز ۲۶ هزار و ۹۵۹ تومان و قیمت خرید دلار از مردم را  ۲۶ هزار و ۴۲۶ تومان تعیین کرده اند. همچنین قیمت فروش یورو نیز معادل ۳۱ هزار و ۴۶۳ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۳۰ هزار و ۸۴۰ تومان اعلام شده است.

این در حالی است که دیروز ۲۴ آبانماه صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار را ۲۷ هزار و ۱۱۹ تومان و قیمت خرید دلار از مردم را ۲۶ هزار و ۵۶۷ تومان تعیین کرده و قیمت فروش یورو نیز معادل ۳۱ هزار و ۴۶۳ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۳۰ هزار و ۸۲۹ تومان بوده است.

قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک میلیون و۲۵۴ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۲ میلیون  و ۳۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است

افت قیمت ارز سکه و طلا را ارزان کرد
افت قیمت ها در بازار ارز طی روز جاری تاثیر خود را بر روی قیمت طلا و سکه نیز بجای گذاشت تا جایی که امروز در بازار آزاد طلای ۱۸ عیار هر گرم یک میلیون و۲۵۴ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان و سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۲ میلیون  و ۳۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین و به فروش می‌رسد.

علاوه بر این قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک میلیون و ۶۶۸ هزار تومان و هر مثقال طلا، ۵ میلیون و ۴۳۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. این در حالی که دیروز قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک میلیون و۲۶۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۲ میلیون  و ۴۰۰ تومان بود.

هنوز تصمیم درست و کارشناسی شده ای برای ساماندهی بازار ارز و ثبات قیمتی آن گرفته نشده است. در چنین شرایطی قیمت ها در بازار ارز به دنبال نرخ گذاری هایی که از سوی صرافی های مجاز اعلام می شود در بازار آزاد دچار تغییر می شوند

نوسان نرخ ارز در بازار تا تصمیم گیری نهایی برای تثبیت نرخ ارز ادامه دارد
اسفندیار شاه منصوری، کارشناس بازار در گفتگو با «بازار» درباره علل نوسان نرخ ارز در بازار گفت: این نوسات ادامه دارد چرا که هنوز تصمیمی درست و کارشناسی شده ای برای ساماندهی بازار ارز و ثبات قیمتی آن گرفته نشده است. در چنین شرایطی قیمت ها در بازار ارز به دنبال نرخ گذاری هایی که از سوی صرافی های مجاز اعلام می شود در بازار آزاد دچار تغییر می شوند.

وی با بیان اینکه البته دولت با کسری بودجه مواجه است و از محل فروش دلار با قیمت بالا کسب درآمد می کند افزود: زمانی که اقتصاد کشور رونق بگیرد و درآمدهای ارزی افزایش یابد بی تردید دولت نیز نرخ ارز را با قیمت نسبتا پایین تری البته با حفظ همه شاخص های اقتصادی به بازار اعلام می کند و قیمت ها تاحدی کاهشی می شود اما نه اینکه قیمت دلار به ۲۴ یا ۲۵ هزار تومان برسد.

این کارشناس بازار در ادامه افزود: دولت هنوز جهت گیری خاصی برای تعدیل نرخ ارز و ساماندهی این بازار مهم اقتصادی ندارد و در عمل اقدام قابل توجهی  در این زمینه انجام نداده است، این در حالی است که مهمترین کار دولت تثبیت نرخ ارز و تعیین قیمت دلار در یک محدوده قیمتی است تا فعالان اقتصادی مسیر خود را برای فعالیت ها مشخص شده بدانند.

بنا به این گزارش، قیمت ها در بازار ارز همچنان در نوسان و البته با شیب روبه پایین است اما معلوم نیست سرنوشت قیمت ارز در روزهای آینده چگونه شود.

کد خبر: ۱۱۷٬۸۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha