۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
مدیران بانکی لیست ابربدهکاران را منتشر می کنند؟| پایان تبانی دریافت تسهیلات بانکی!
گزارش «بازار» از حرکت وزارت اقتصاد در مسیر شفافیت

مدیران بانکی لیست ابربدهکاران را منتشر می کنند؟| پایان تبانی دریافت تسهیلات بانکی!

وزیر اقتصاد درحالی بانک ها را ملزم به معرفی ابر بدهکاران کرده است که نمایندگان مجلس تاکید دارند؛ مدیران بانکی که در این زمینه اهمال کاری می کنند باید عزل و مورد بازخواست قرار گیرند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: تاکید وزیر اقتصاد در شفاف سازی امور و عملکرد سازمانها، موسسات، و دستگاههای زیربط در دولت سیزدهم از جایی شروع شد که سید احسان خاندوزی اوایل فعالیت خود در ساختمان باب همایون دستور داد؛ صورت های مالی بانک ها، بیمه ها و شرکت ها تابع باید به صراحت منتشر شود، این اقدام وزیر اقتصاد موجب شد تا دست بانک ها و بیمه ها در چگونگی نحوه کارکردشان رو و فعالیت آنها برای همه آشکار شود.

اکنون نیز وی در اقدامی جدید بانک‌ها را مکلف به معرفی ابربدهکاران کرده و دستور داده است تا هر سه ماه فهرست بدهکاران کلان را منتشر کنند.

کارشناسان بارها موضوع جلوگیری از خروج بی حساب و کتاب منابع بانکی به افراد با نفوذ توسط سیستم بانکی را به مدیران و مسئولان گوشزده کرده اند و معتقدند؛ معوقات سنگین بانکی چنانچه به بانک ها برگردد و آنها همین منابع را به متقاضیان واقعی به صورت وام خرد اختصاص دهند، شاهد صف های طولانی نیازمندان به وام خرد در شعب بانکی نخواهیم بود

پایان زد و بندها برای دریافت تسهیلات کلان بانکی با معرفی لیست ابر بدهکاران
اقدام قابل تحسینی که موجب می شود تا مانع از زد و بند و ساخت و پاخت برخی مدیران بانکی در پرداخت تسهیلات کلان به افراد با نفوذ و یا غیره شود. البته کارشناسان بارها موضوع جلوگیری از خروج بی حساب و کتاب منابع بانکی به افراد با نفوذ توسط سیستم بانکی را به مدیران و مسئولان گوشزده کرده اند و معتقدند؛ معوقات سنگین بانکی چنانچه به بانک ها برگردد و آنها همین منابع را به متقاضیان واقعی به صورت وام خرد اختصاص دهند، شاهد صف های طولانی نیازمندان به وام خرد در شعب بانکی نخواهیم بود. طوری که کامران ندری معاون سابق پژوهشی بانک مرکزی اخیرا در گفتگوی اخیر خود با «بازار» برموضوع معرفی بدهکاران کلان ازسوی بانک ها تاکید کردند.

حال طبق اعلام وزیر امور اقتصادی و دارایی، بانک‌ها باید هر سه ماه فهرست ابربدهکاران را منتشر کنند. وی اعلام کرده است؛ در نامه رسمی به بانک مرکزی خواستم که بانک‌ها هر سه ماه فهرست ابربدهکاران را در سایت خود منتشر کنند تا به جای اشخاص معدود، دسترسی به تسهیلات برای طیف وسیع‌تری از تولیدکنندگان و مردم فراهم شود.

بخش قابل توجهی از منابع بانکها اکنون معوق شده است و خیلی از وام و تسهیلات بگیران کلان در بازپرداخت اقساط کوتاهی می کنند این بی توجهی ها نشان می دهد که دریافت کنندگان چنین تسهیلاتی بی تردید با مدیران بانکی زد و بند داشته اند با این وجود بانک ها در معرفی آنها تعلل می کنند

کوتاهی تسهیلات بگیران کلان در پرداخت اقساط بانکی
در این باره، محمد علیپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با «بازار» به موضوع بحث شفافیت عملکرد سازمانها و دستگاهها و مؤسسات که وزیر اقتصاد بر آن تاکید دارد اشاره کرد و افزود: رویکرد وزیر اقتصاد درشفاف سازی امور حوزه زیر مجموعه خود و همه بخش های اقتصادی رویکردی درست و قابل توجه است چرا که اکنون انتشار صورت های مالی بانک ها و بیمه ها اگرچه شاید به زیان آنها باشد اما منتشر می شود، این در حالی است که قبلا این طور نبود.

وی به موضوع تکلیف بانک ها در انتشار نام بدهکاران کلان بانکی که مورد تاکید وزیر اقتصاد است اشاره کرد و افزود: بخش قابل توجهی از منابع بانکها اکنون معوق شده است و خیلی از وام و تسهیلات بگیران کلان در بازپرداخت اقساط کوتاهی می کنند این بی توجهی ها نشان می دهد که دریافت کنندگان چنین تسهیلاتی بی تردید با مدیران بانکی زد و بند داشته اند با این وجود بانک ها در معرفی آنها تعلل می کنند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: اگر مدیران بانکی ریگی در کفش ندارند باید تسهیلات بگیران کلان را بدون مماشات به مراجع قضایی معرفی کنند و به طور شفاف اعلام نمایند که کدام مشتریان بانکی اقساط خود را نمی پردازند، درچنین شرایطی است که مشخص می شود خودداری بانکها در معرفی بدهکاران کلان دارای ابهام است.

علیپور اضافه کرد: اگر لیست بدهکاران بانکی منتشر شود نه فردی جرأت دریافت تسهیلات کلان بدون توجیه را که توان بازپرداخت آن را ندارد، خواهد داشت و نه اینکه به نیت انحراف منابعی که در قالب وام می خواهد از بانک دریافت کند و آن را در بازارهای سودآور بکار گیرد، اقدام به اخذ وام خواهد کرد. از طرفی نیز مدیران بانکی هم به خود اجازه نمی دهند وام و تسهیلات را بدون تضامین سفت و سخت به متقاضیان پرداخت کنند.

انتشار اسامی بدهکاران کلان بانکی به نوعی پایان تبانی برخی مدیران بانکی با فعالان اقتصادی و ... در پرداخت و دریافت وام های سنگین است و از طرفی به شفافیت عملکرد بانک ها کمک می کند تا منابع مالی بدون حساب و کتاب از سیستم بانکی خارج نشود

شفافیت عملکرد بانک ها در انتشار لیست بدهکاران کلان بانکی و صورت های مالی
وی افزود: انتشار اسامی بدهکاران کلان بانکی به نوعی پایان تبانی برخی مدیران بانکی با فعالان اقتصادی و ... در پرداخت و دریافت وام های سنگین است و از طرفی به شفافیت عملکرد بانک ها کمک می کند تا منابع مالی بدون حساب و کتاب از سیستم بانکی خارج نشود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: مجلس نیز موافق ایده و اقدام وزیر اقتصاد در انتشار لیست بدهکاران کلان بانکی است و به نظر می رسد هر مدیری که در معرفی بدهکاران کلان بانکی کوتاهی کند باید ضمن بازخواست، از فعالیت خود عزل شود و جای خود را به مدیران پاک دست بدهد.

به گزارش بازار، اگرچه هر از چندگاهی صحبت از انتشار اسامی بدهکاران کلان بانکی به گوش می رسد اما هنوز نام همه تسهیلات بگیران کلان در هیچ رسانه ای منتشر نشده است. البته لیست چند نفر از بدهکاران کلان بانکی در مناظره انتخاباتی دوره سیزدهم ریاست جمهوری، توسط عبدالناصر همتی رئیس کل وقت بانک مرکزی به سید ابراهیم رئیسی که آن زمان در مقام رئیس دستگاه قضا بود ارایه شد. حال با توجه به تاکید وزیر اقتصاد و امور دارایی بر حرکت حوزه زیر مجموعه خود در مسیر شفافیت امور بی تردید بانکها نیز مسیر شفافیت را در این زمینه خواهند پیمود.

کد خبر: ۱۱۷٬۶۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha