۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
پسته میانبری برای رسیدن به ثروت است | فرآوری حلقه مفقود در استان سمنان
کارشناس کشاورزی:

پسته میانبری برای رسیدن به ثروت است | فرآوری حلقه مفقود در استان سمنان

سمنان- رضوانی، کارشناس کشاورزی با بیان اینکه پسته در استان سمنان راه میان بر برای رسیدن به ثروت محسوب می‌شود چرا که دارای ارزش بسیار زیادی است، گفت: برنامه‌ریزی و فرآوری در این استان فراموش شده است.

حسن رضوانی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه استان سمنان دارای ظرفیت‌های خوبی برای صادرات است که یکی از آنها پسته محسوب می‌شود، بیان کرد: این محصول دارای ارزش بسیاری است که می‌تواند ثروت خوبی را نیز نصیب استان کند اما باید فرآوری در این زمینه فراموش نشود.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی و فرآوری در این استان فراموش شده است، افزود: در وهله نخست باید بتوانیم واحدهای فرآوری را در سطح استان گسترش دهیم چرا که می‌تواند به محصول پسته استان، ارزش افزوده بدهد.

نیازمند برنامه‌ریزی هستیم
این کارشناس با بیان اینکه اگر بتوانیم برای مثال یک کیلوگرم پسته را ۱۰۰ واحد پولی بفروشیم، در صورت فرآوری آن می‌توان ۱۲۰ واحد پسته شور، ۲۰ واحد پوست پسته برای کود باغی، ۲۰ واحد رنگ استحصال شده از پوست پسته، ۳۰ واحد خلال پسته، ۱۰ واحد نهال پسته و ده‌ها مورد دیگر را نیز به فروش داخلی و حتی صادرات خارجی برسانیم که ارزش پسته اصلی را چند برابر می‌کند.

در وهله نخست باید بتوانیم واحدهای فرآوری را در سطح استان گسترش دهیم چرا که می‌تواند به محصول پسته استان، ارزش افزوده بدهد

رضوانی با بیان اینکه پسته ظرفیت و راه میان‌بری برای رسیدن به ثروتی است که البته نیازمند برنامه‌ریزی در این زمینه هستیم، گفت: مشکل اینجا است که ما برای ترویج برنامه خوبی داشته‌ایم یعنی توانسته‌ایم پسته را به یک برند ملی بدل کنیم و شاهد برگزاری جشنواره‌های مختلفی باشیم از سوی دیگر سرمایه گذاران زیادی در این راه جذب شده اما نتوانسته‌ایم از این ظرفیت بهره خوبی ببریم چرا که به فرآوری توجه خوبی نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در راستای فرآوری و اقتصادی‌تر کردن پسته برنامه‌ای دیده نمی‌شود، گفت: برای مثال می‌توان پسته را به نماد و برند بورس بدل کنیم تا به نمونه‌ای برای دیگر محصولات استان شامل زیره و زعفران و … شود اما تلاش خوبی در این زمینه صورت نگرفته است که البته به فقدان برنامه‌ریزی باز می‌شود.

بازاریابی فعال
این کارشناس با بیان اینکه کشاورزی اقتصادی فقط به ترویج نیست بلکه باید در فروش هم برنامه داشت، تاکید کرد: می‌بایست شاهد ارائه برنامه‌های اقتصادی و کاربردی در راستای ترویج کشت پسته باشیم که در این راه استفاده از نخبگان، فعالان بازاریابی، جوانان مستعد در حوزه تبلیغات، سرمایه گذاری و … استفاده کرد.

پسته ظرفیت و راه میان‌بری برای رسیدن به ثروتی است که البته نیازمند برنامه‌ریزی در این زمینه هستیم

رضوانی را بیان اینکه دیگر اقدامی که باید صورت دهیم، توجه به صادرات است، گفت: مرز هوایی می‌تواند فرصتی برای صادرات تازه خوری پسته باشد که عایدی خوبی را نصیب استان می‌کند اما هر قدر بتوانیم فرآوری بیشتری را روی این محصول انجام دهیم، شاهد خواهیم بود که ارزش افزوده آن بیشتر می‌شود.

وی گفت: نکته‌ای که در استان سمنان به خصوص دامغان دیده می‌شود این است که تعامل با صادرکنندگان حرفه ای مانند شرکت‌های تجاری که به صورت حرفه ای کار صادرات را صورت می‌دهند، وجود ندارد یا کم رنگ است در نتیجه باید به این موضوع نیز توجه کرد و در برنامه‌ریزی بخش خوبی را برای این زمینه لحاظ کرد.

کد خبر: ۱۱۷٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha