۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
توسعه اراضی مستعد زراعت چوب با استفاده از آب نامتعارف

توسعه اراضی مستعد زراعت چوب با استفاده از آب نامتعارف

مجری طرح توسعه زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از توسعه اراضی مستعد زراعت چوب با استفاده از آب نامتعارف در ۱۰ شهر بزرگ خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، جواد میرعرب رضی مجری طرح توسعه زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از توسعه اراضی مستعد زراعت چوب با استفاده از آب نامتعارف در حاشیه کلان‌شهرها خبر داد و گفت: پتانسیل توسعه اراضی مستعد زراعت چوب با استفاده از آب نامتعارف در ۱۰ شهر بزرگ وجود دارد و هماهنگی لازم درباره این موضوع از طریق استانداری استان­‌های مرتبط در حال انجام است.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز آبی، گونه مناسب زراعت چوب در اقلیم منطقه مطالعه و با توجه به میزان آب نامتعارف در دسترس، سطح قابل‌کشت گونه­‌های زراعت چوب در این مناطق بالغ‌بر ۶۲ هزار و ۸۹۲ هکتار است و می­‌تواند روند توسعه طرح را با شتاب بیشتری محقق کند.

میرعرب یادآور شد: طرح ملی توسعه زراعت چوب کشور تدوین‌شده است؛ در این طرح تمام ابعاد توسعه پایدار طرح لحاظ و تلاش شده از نظرات کارشناسی مؤسسات تحقیقاتی، پژوهشی، بخش خصوص و سازمان برنامه‌وبودجه استفاده شود.

وی با تأکید بر اینکه در این طرح علاوه بر موارد فنی، اجرایی، منابع مالی مورد نیاز طرح نیز پیش‌بینی‌شده است، افزود: در حال حاضر منابع مالی مورد نیاز در حال پیگیری جهت اخذ مصوبه شورای عالی اقتصاد مراحل اداری را طی می‌کند.

مجری طرح توسعه زراعت چوب افزود:  ساماندهی نهالستان‌­های طرح ملی توسعه زراعت چوب و راهنمای اجرای طرح ملی توسعه زراعت چوب تدوین‌شده است.

وی ادامه داد: در ساماندهی نهالستان­‌های طرح ملی توسعه زراعت چوب ضمن هم­‌اندیشی در خصوص نحوه مشارکت بخش خصوص و صاحبان صنایع در تولید نهال مقرر شده تا با شناسایی نهالستان­‌های واجدالشرایط با نظارت و عقد قرارداد از سوی ادارات کل استان‌ها، شرکت‌­های معتبر با سرمایه‌­گذاری و تولید نهال مورد نیاز، توزیع نهال از سوی ادارات کل انجام شود.

میرعرب با اشاره به تدوین راهنمای اجرای طرح ملی توسعه زراعت چوب و ابلاغ به ادارات کل برای اجرا در سال جاری، گفت: راهنمای اجرای طرح ملی توسعه زراعت چوب شامل شناسایی اراضی مستعد، مبانی اجرایی، بهره مالکانه، انتخاب مجری، فرایند کاشت، داشت و برداشت، عرصه‌های واجدالشرایط درختان سرپا و درنهایت نظارت و پایش است.

وی ادامه داد: در این خصوص با هماهنگی بخش­‌های مختلف ستادی اعم از شورای عالی، بخش حقوقی، معاونت حفاظت و همچنین استان‌­های مختلف کشور جلسات هماهنگی برگزار و نسبت به اخذ نظرات کارشناسی در جهت تدوین جامع راهنمای اجرای طرح ملی توسعه زراعت چوب اقدام شده است.

مجری طرح توسعه زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین به توزیع ۱ میلیون قلمه اصلاح‌شده و استاندارد از ارقام سازگار در ۵ استان کشور اشاره کرد و گفت: با هماهنگی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، ارقام سازگار برای هر استان، در استان‌های آذربایجان شرقی، البرز، تهران، کردستان و کرمانشاه توزیع شده است.

وی درباره عملکرد طرح ملی توسعه زراعت چوب در سال ۹۸ گفت: با توجه به عدم تخصیص اعتبارات مصوب، عملکرد طرح ملی توسعه زراعت چوب تا تاریخ ۲۵ اسفندماه سال جاری در ۲۹ استان کشور برابر با ۳ هزار و ۴۱۷ هکتار بوده است.

میرعرب افزود: استان‌های ایلام، کرمانشاه، گیلان و همدان، بیشترین سطح طرح ملی توسعه زراعت چوب را اجرا کرده‌اند.

وی با اشاره به وقفه کاشت نهال به علت شیوع بیماری کرونا و تاثیر آن بر روند توسعه طرح ملی توسعه زراعت چوب، گفت:  امید می­‌رود  مابقی توسعه این طرح در زمان باقیمانده از فصل کاشت انجام شود.

مجری طرح توسعه زراعت چوب در بخش دیگری از صحبت‌های خود به شناسایی ۹۲۰ هزار هکتار عرصه‌های مستعد با هماهنگی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع اشاره و تصریح کرد: این طرح‌ها شامل اراضی مستعد زراعت چوب در پهنه حاشیه رودخانه‌های دائمی در خارج از مناطق شمالی کشور، اراضی غیر جنگلی در استان­های شمالی کشور، کشت اکالیپتوس در استان خوزستان و توسعه گونه­‌های سریع الرشد زراعت چوب در حاشیه کلان‌شهرها با استفاده از آب فاضلاب اقدام و در جهت اجرایی شدن  توسعه طرح در این چهار منطقه برنامه‌ریزی‌شده است.

وی گفت: برای توسعه زراعت چوب با ارگان­ها و نهادهای دولتی از جمله آستان قدس رضوی، نیروهای نظامی، شهرداری‌­ها، سازمان اوقاف و بنیاد مستضعفان هماهنگی شده است.

میرعرب در پایان با اشاره به تدوین مدل اکولوژیکی برای ارقام مختلف گونه‌های سریع الرشد جهت تعیین متدولوژی استعدادیابی اراضی مستعد. و مطالعات تکمیلی طرح، گفت: کارگروه تخصصی زراعت چوب با حضور محققین، دانشگاهیان و بخش خصوصی ذیل ستاد زراعت چوب هماهنگی با مرکز مکانیزاسیون جهت استفاده بهینه از ماشین‌آلات و ادوات در فرآیند زراعت چوب تشکیل‌شده است.

کد خبر: ۱۱٬۷۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha