۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
۲۹ سد خاکی زنجان آماده آب‌گیری شده است
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی زنجان:

۲۹ سد خاکی زنجان آماده آب‌گیری شده است

زنجان - معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی زنجان با بیان اینکه ۲۹ سد خاکی در مناطق مختلف استان آماده آب‌گیری است، گفت: این سازه‌ها با اعتبارات صندوق توسعه ملی احداث شده است.

به گزارش خبرنگار بازار، جعفر بیات ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران در محل اداره کل منابع طبیعی زنجان گفت: این اداره کل تاکنون ۲۹ سد خاکی را در مناطق مختلف استان با اعتبارات صندوق توسعه ملی احداث کرده که در حال حاضر مخزن دو سوم آن‌ها پر شده و در حال سرریز شدن است.

وی افزود: مدیریت مخازن این سدها امری ضروری بوده و با توجه به دستور وزارت نیرو و مدیریت بحران استان، لازم است بهره برداران آنها و به ویژه دهیاران و اعضاء محترم شوراهای اسلامی روستاهای بهره بردار این سدها مراقبت کنند تا ضمن باز بودن مسیر سرریز سدها، لوله های تخلیه آن‌ها هم باز و یک سوم حجم مخازن سدها برای مهار سیلاب‌های احتمالی فروردین ماه خالی باشد.

بیات خاطر نشان کرد: در محل سدها و سیل بندهای مخزنی احداث شده تابلوهای اطلاع رسانی و هشدار شنا و تردد ممنوع نصب شده است که متاسفانه بعضا توسط افراد ناآگاه مخدوش و یا از بین رفته است و مسئولیت وقوع حوادث ناگوار در محل، به عهده این افراد است چرا که این هشدارها در راستای پیشگیری از سقوط از ارتفاع  و یا غرق شدن در مخازن نصب شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی زنجان گفت، بستر سدها و بندهای مخزنی لغزنده و باتلاقی و دمای آب آنها پایین و شنا کردن در آنها اکیدا ممنوع بوده زیرا تاکنون مواردی از غرق شدن افراد در آنها اتفاق افتاده است.

بیات همچنین به نقش پوشش مراتع و جنگل ها در جلوگیری از وقوع سیلاب ها اشاره کرد و افزود : مطالعات صورت گرفته ثابت کرده که موثرترین و ارزانترین عامل حفاظت، تقویت و پایدارسازی منابع آب و خاک سرزمین، پوشش گیاهی آن بوده و یکی از مخرب ترین عوامل از دست رفتن این منابع ایجاد شخم موازی شیب در دامنه ها است.

وی همچنین از مردم خواست به توصیه های مدیریت بحران عمل کرده و از دخل و تصرف مسیر آبراهه ها و رودخانه ها به شدت پرهیز کنند.

کد خبر: ۱۱٬۷۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha