۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
رمز ارزها روی خط بلاتکلیفی| غیرمجازها بازار را در دست گرفتند
گزارش بازار از خراسان جنوبی؛

رمز ارزها روی خط بلاتکلیفی| غیرمجازها بازار را در دست گرفتند

بیرجند- با وجود پایان زمان ممنوعیت استخراج رمز ارز به‌دلیل کمبود برق، صنعتگران این حوزه هنوز نتوانسته‌اند پروانه بهره‌برداری دریافت کنند و سامانه بهین‌یاب برای آن‌ها مسدود است.

بازار؛ گروه استان‌ها: اوایل خرداد، حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین کشور، اعلام کرد به‌دلیل کمبود برق، استخراج رمز ارزها تا پایان شهریور ممنوع است. روحانی در آن زمان با استناد به آمار وزارت نیرو، گفت مراکز مجاز استخراج رمز ارزها  ۳۰۰ مگاوات، اما مراکز غیرمجاز ۲۰۰۰ مگاوات برق مصرف می‌کنند که این موضوع مشکل جدی در تأمین برق ایجاد می‌کند.

در اوایل پاییز نیز دوباره زمزمه‌های کمبود برق و گاز به‌گوش رسید و مسئولان احتمال دادند دوباره شاهد قطعی‌هایی باشیم. همین موضوع باعث شد که حجت الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور فعلی، درباره ایجاد مشکلاتی در شبکه برق کشور به‌دلیل استخراج غیرقانونی رمزارز">رمزارز هشدار دهد و خواستار بازنگری مقررات ماینینگ با همکاری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط شود.

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که ماینرهای ارز دیجیتال در ایران با وجود پایان‌گرفتن تابستان، هنوز نتوانسته‌اند پروانه بهره‌برداری دریافت کنند و وزارت صمت این صنعتگران را بلاتکلیف رها کرده است.

سرمایه ما خوابیده است
کاظم ابراهیمی، یکی از بهره‌برداران رمزارز">رمزارز استان خراسان جنوبی در این باره به خبرنگار بازار گفت: از ابتدای فروردین ماه جواز تأسیس را از سازمان صمت دریافت کردیم و یک فرصت ۶ ماهه برای دریافت استعلامات، سرمایه‌گذاری و نیروی کار داده شده بود که همه انجام شده است.

وی ادامه داد: با این وجود زمانی که درخواست مجوز بهره‌برداری را کردیم گفتند سامانه بسته است و امکان آن وجود ندارد.

به گفتۀ وی اکنون تمام سرمایه من و امثال من که زندگی خود را در این راه سرمایه‌گذاری کرده‌اند خوابیده است و حمایت‌هایی لازم است که شروع فعالیت تسریع شود، چرا که ممکن است ۶ ماه دیگر قدرت ادامه راه وجود نداشته باشد.

ابراهیمی با اشاره به اخذ استعلام‌های مربوطه از شرکت برق، درخواست کرد: اجازه شروع فعالیت داده شود و در زمان های پیک مصرف برق، برق تولیدکنندگان استخراج رمز ارز قطع گردد و تنها در زمان‌هایی که از سوی شرکت برق منعی برای مصرف وجود ندارد فعالیت استخراج رمز ارز صورت پذیرد.

رمز ارزها روی خط بلاتکلیفی|غیرمجازها <a class=بازار را در دست گرفتند" height="363" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/07/14/4/83113.jpg" width="600" />

افزایش استخراج غیرمجاز
اسماعیل زارعی، یکی دیگر از فعالین حوزه رمز ارز نیز در این باره به بازار گفت: ما آمده‌ایم که به صورت قانونی کار کنیم و سرمایه‌ای حدود ۱۰ میلیارد تومانی گذاشته‌ایم، ولی چندی قبل از شهرک صنعتی حدود ۲۳۰ دستگاه ماینر غیرمجاز ضبط شد.

وی تصریح کرد: زمانی که افراد می‌بینند به طور قانونی اگر بخواهند کار کنند امکان آن وجود ندارد، به سمت کارهای زیرزمینی و غیرقانونی می‌روند که هیچ منفعتی برای اقتصاد استان و کشور ندارد.

مصطفی زنگویی، از دیگر صنعتگران این حوزه هم در گفتگو با بازار گفت: ما نیاز به یک راهکار داریم تا این سردرگمی تمام شود و سرمایه‌های خوابیده دوباره به چرخه اقتصاد بازگردد.

وی بیان کرد: اگر اداره برق می‌گوید استخراج کنندگان رمز ارزها را در تأمین برق اولویت آخر قرار داده‌ایم و در زمان نیاز ابتدا برق ما قطع می‌شود، مشکلی نداریم فقط اجازه شروع فعالیت داده شود حتی حاضر هستیم در شیفت شب کار کنیم.

صنایع آسیب نبیند
محمدعلی رمضانی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند نیز در پاسخ به این مشکلات در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه ما حامی صنعت هستیم و نمی‌توانیم به نفع فقط یک بخش حرف بزنیم، گفت: باید کلیه جوانب امر سنجیده شود چرا که کمبود انرژی برای صنایع استان از جمله سیمان، کاشی و فولاد مشکلاتی را ایجاد کرد و تولید رمز ارزها باید به گونه‌ای باشد که مشکلات صنایع بیشتر نشود.

وی اظهار کرد: طی سال گذشته به دلیل مشکلات انرژی ورود ژنراتورهای برقی به کشور ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است تا صنایع کسری خود را اینگونه رفع کنند.

رمضانی در ادامه با اشاره به تزریق ارز و دلار از طریق استخراج رمز ارزها به اقتصاد افزود: تصمیم‌گیری باید به گونه‌ای باشد که نه صنایع آسیب ببینند و نه فعالان اقتصادی که در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و سرمایه آنها راکد و بی‌استفاده مانده است.

رمز ارزها روی خط بلاتکلیفی|غیرمجازها بازار را در دست گرفتند

۳مگابایت مصرف برق ماینرهای غیرمجاز
محسن بخشایی، معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی هم در زمینه مشکلات کمبود برق و ماجرای رمزارزها در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: همیشه توصیه من به افرادی که این کار را شروع کردند این بود که کاری پر از ریسک است چرا که هنوز زیرساخت‌ها، قوانین و آیین‌نامه‌های آن به درستی لحاظ نشده است.

وی در زمینه تراز مصرف برق گفت: اکنون تراز مصرف برق با تولید برابری ندارد چرا که به دلیل مسائل مختلف مانند تحریم‌ها نیروگاه‌های جدید وارد چرخه نشده‌اند.

به گفتۀ وی در سال قبل افزایش حدود ۱۴ درصدی مصرف برق نسبت به تولید را داشتیم که متأسفانه در ابتدای سال ۱۴۰۰ این رقم به حدود ۲۴ درصد رسید.

بخشایی اضافه کرد: ۳ مگابایت مصرف برق برای ماینرهای غیر مجاز بود که تاکنون یک و نیم مگابایات آنها کشف و ضبط شده است.

کمبود زیرساخت و مشخص کردن محل تأمین برق
معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی اظهار کرد: به دلیل تراز نبودن میزان تولید و مصرف برق در سال گذشته و تابستان امسال شاهد قطعی برق صنایع مهم و در نتیجه کمبود تولیدات این صنایع در بازار بودیم و امسال نیز از آذرماه دوباره با مشکل کمبود انرژی مواجه خواهیم بود.

بخشایی بیان کرد: به دلیل همین مشکلات، صنایع بزرگ در سطح ملی ملزم شده‌اند که به دنبال تولید برق خود باشند چرا که اولویت ما در تأمین برق، مردم هستند.

دو راهکار بیشتر وجود ندارد یا اینکه براساس ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ها تمام این بهره‌برداران در یک منطقه جمع شوند تا پراکندگی توزیع را نداشته باشیم و دوم اینکه خود تولیدکننده برق باشند

وی تأکید کرد: در آیین‌نامه‌ها باید به درستی محل تأمین برق و نحوه آن دیده شود چرا که ما زیرساخت‌های لازم برای تأمین برق را نداریم.

به گفتۀ وی به دستور دادستان کشور ماینرهای کشف و ضبط شده دوباره به چرخه تولید بازگشت داده نمی‌شود.

معاون فروش و خدمات مشترکان شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی پیشنهاد داد: دو راهکار بیشتر وجود ندارد یا اینکه براساس ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ها تمام این بهره‌برداران در یک منطقه جمع شوند تا پراکندگی توزیع را نداشته باشیم و دوم اینکه خود تولیدکننده برق باشند.

رمز ارزها روی خط بلاتکلیفی|غیرمجازها بازار را در دست گرفتند

نواقص و کمبودهای آیین‌نامه‌ای
احمد نیک کار، رئیس اداره صنایع غیرفلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: این صنعت باعث افزایش شاخص‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در استان می‌شود و گلایه‌ها را کاملاً قبول داریم، چراکه فعالین اقتصادی این حوزه براساس قانون و آیین نامه‌های موجود درخصوص یک فعالیت اقتصادی اقدام کرده‌اند ولی مشکل در سطح ملی است و استان به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد.

وی با اشاره به نواقص طرح مجاز دانستن استخراج رمزارزها گفت: تا قبل از سال ۹۷ درخصوص استخراج رمز ارزها آیین‌نامه و قانونی وجود نداشت ولی از آبان سال ۹۷ تصمیم بر این شد که استخراج رمز ارزها به صورت قانون‌مند باشد و آیین‌نامه‌ای در این خصوص تدوین شد.

به گفتۀ وی این آیین‌نامه دچار نواقصی بود که مشکلات کنونی را به همراه داشت یکی از این نواقص دیده نشدن چگونگی و محل تأمین برق و انرژی این صنایع بود که در آن زمان گویا به دلیل اینکه مشکل کمبود انرژی نبود، به این نکته توجه نشده است.

نیک کار افزود: مورد دیگری که دیده نشده بود، مدیریت ارز حاصل از این کار بود که مبالغ بالایی دارد و هیچ برنامه‌ای وجود ندارد، حتی انواع ماینرها وجود دارد که حالت‌های مختلفی دارند که در آیین نامه قبلی ذکر نشده است.

ارائه راهکار به تهران برای راه‌اندازی اولویت‌دار
رئیس اداره صنایع غیرفلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اعلام کرد: به دستور رئیس جمهور سابق به دلیل کمبود برق، تعطیلی رمزارزها تا ابتدای مهر ماه بود ولی با تغییر دولت رئیس جمهور جدید دستور دادند تا زمان اصلاح آیین‌نامه رمزارزها، این صنعت تعطیل باشد.

نیک کار با بیان اینکه در خراسان جنوبی متقاضی کم است، عنوان کرد: برخی از استان‌ها به دلیل متقاضی زیاد با مشکلات بیشتری مواجه‌اند و در سطح ملی کشور به جد دنبال رفع این مشکل هستند، ما هم قول می دهیم پیگیر این موضوع باشیم.

وی در ادامه با اشاره به رصد فرایند استخراج رمز ارزها توسط ۱۱ دستگاه نظارتی بر لزوم فعالیت از مجاری قانونی تأکید کرد و افزود: حتما این مسائل را در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مطرح می‌کنیم و راهکارهایی ارائه خواهد شد.

نیک کار در زمینه پیشنهادات هم اظهار کرد: فعالان اقتصادی که نسبت به اخذ جواز تأسیس اقدام و در مرحله راه‌اندازی هستند، در دریافت مجوزه بهره‌برداری براساس قوانین و دستورالعمل‌های سابق در اولویت قرار گیرندف همچنین کسانی که جواز تأسیس گرفته و پیشرفتی نداشته‌اند نیز تا زمان تدوین آیین‌نامه جدید منتظر بمانند.

با توجه به مسائل و موضوعات مطرح شده برای رفع مشکلات پیش‌رو مانند تأمین برق و زیرساخت‌ها، همچنین مدیریت ارز آنها لازم است هر چه سریعتر برنامه‌ریزی‌های درستی انجام شود، چرا که هم مردم و صنایع دیگر نگران این هستند که با ورود رمزارزها با مشکل بیشتری در بخش کمبود انرژی مواجه شویم که باید به صورت شفاف این مسائل روشن شود، هم اینکه در هر صورت این صنعت به چرخه اقتصادی کمک می‌کند و راهکاری برای رفع مشکلات آنها به صورت درست و کاربردی دیده شود.

مجلس نیز هم‌اکنون در سه کمیسیون متفاوت در حال بررسی سه طرح برای سامان‌دهی صنعت استخراج رمزارز">رمزارز در کشور است؛ طرح‌هایی که پشت درهای بسته و بدون شنیدن نظرات بخش خصوصی در حال بررسی هستند و می‌توانند مشکلات عمیقی برای فعالان حوزه ایجاد کنند.

کد خبر: ۱۱۷٬۱۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha