۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
آشنایی با انواع پیچ و مهره صنعتی

آشنایی با انواع پیچ و مهره صنعتی

اتصالات نقش مهمی در زندگی ما در عصر حاضر بازی می‌کنند، به‌گونه‌ای که اگر نگاهی کوتاه و اجمالی به اطراف خود بیندازید، همه جا ردی از اتصالات را خواهید دید.

بازار; گروه صنعت: اتصالات نقش مهمی در زندگی ما در عصر حاضر بازی می‌کنند، به‌گونه‌ای که اگر نگاهی کوتاه و اجمالی به اطراف خود بیندازید، همه جا ردی از اتصالات را خواهید دید. یکی از انواع اتصالات، اتصالات موقت هستند که پیچ و مهره‌ها اجزای ایجاد این نوع اتصال هستند. پیچ و مهره‌ها دارای کاربردهای گسترده‌ای در همه صنایع از ساختمان‌سازی گرفته تا صنایع هوا فضا هستند. این گستردگی و تنوع در کاربرد سبب طراحی انواع مختلف پیچ و مهره متناسب با هرکاربرد شده است. به عنوان مثال پیچ آلن که یکی از پرکاربردترین انواع پیچ است، ویژگی‌های خاصی دارد که این ویژگی‌ها متناسب با کاربردهای خاصی است؛ این ویژگی‌ها متفاوت از ویژگی‌های پیچی مانند پیچ استوانه ای است، بنابراین این دو نوع پیچ در کاربرد با هم متفاوتند. ویژگی‌های مختلف پیچ و مهره‌ها مانند سایز، وزن، جنس و... توسط استاندارد پیچ و مهره صنعتی تعریف می‌شوند.

 این استانداردها توسط بزرگترین و معتبرترین شرکت‌های تولید کنند این محصولات تهیه و ارائه می‌شوند. جهان پیچ صنعت از معتبرترین مجموعه‌های تولیدکننده و عرضه کننده انواع پیچ و مهره صنعتی باکیفیت و مطابق با آخرین استانداردهای جهانی است. در این مقاله برخی از محصولاتی که جهان پیچ صنعت عرضه می‌کند را معرفی خواهیم کرد.

پیچ و مهره چیست

پیچ و مهره‌ها  یکی از ساده‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین ابزارهای صنعتی هستند که وظیفه ایجاد اتصال را به عهده‌ دارند. اتصالات معمولا به دو نوع اتصالات موقت و دائمی تقسیم‌بندی می‌شوند. اتصالات دائمی که معمولا توسط جوشکاری، لحیم‌کاری و... انجام می‌شوند، نسبت به اتصالات موقت که همان پیچ و مهره‌ها هستند، اتصالات محکم‌تری را فراهم می‌کنند. اما مزیت پیچ و مهره این است که در صورت نیاز به تعمیر قطعه و یا بروز عیب در اتصال به راحتی قابل باز و بسته کردن و تعمیر کردن هستند. پیچ و مهره‌ها دارای کاربردهایی بسیار گسترده در بسیاری از صنایع هستند که این کاربردهای گسترده این محصول، سبب طراحی آن در انواع مختلف شده است. پیچ و مهره‌ها در مدل، سایز و جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند. جهان پیچ صنعت نامی آشنا در صنعت پیچ و مهره است که ارائه دهنده انواع پیچ مهره در جنس و سایز متفاوت و بالاترین کیفیت است. در ادامه این مقاله محصولات مختلف این برند را از منظر نوع پیچ و مهره و جنس سازنده آن‌ها بررسی خواهیم کرد.

آشنایی با انواع پیچ و مهره صنعتی

معرفی انواع پیچ و مهره صنعتی

همانطور که گفته شد کاربرد گسترده پیچ و مهره در صنایع مختلف سبب شده است که پیچ و مهره‌های مختلف با ویژگی‌های متفاوتی طراحی و ساخته شوند. هر نوع پیچ و مهره با توجه به ویژگی‌های خاص خود برای استفاده در کاربردی خاص مناسب است. در ادامه به معرفی انواع پیچ و مهره صنعتی که جهان پیچ صنعت تولید و عرضه می‌کند، خواهیم پرداخت.

پیچ آلن

پیچ آلن یکی از پرکاربردترین انواع پیچ است که دارای حفره‌ای شش گوش در قسمت سر یا گل پیچ است. نکته موردتوجه در رابطه با پیچ آلن این است که برای باز و بسته کردن آن از نوعی آچار مخصوص که کلید آلن نام دارد، استفاده می‌شود و نیازی به استفاده از آچارهای معمولی و چرخاندن سر پیچ نیست؛ بنابراین برای کاربردهای تنگ بسیار مناسب است. پیچ آلن استحکام کششی بالایی را فراهم می‌کند، بنابراین در کاربردهایی که استحکام بالا نیاز است به وفور استفاده می‌شود. پیچ آلن خود انواع مختلفی دارد که هر نوع در سایزهای مختلف موجود هستند. پیچ آلن استوانه‌ای، سرتخت، مغزی، شولدری از جمله پرکاربردترین انواع پیچ آلن هستند. برای اطلاع از قیمت انواع پیچ آلن با کارشناسان جهان پیچ صنعت تماس بگیرید.

پیچ استوانه

یکی دیگر از انواع پیچ، پیچ استوانه‌ای است که دارای کاربردهای زیادی در صنایع است. این پیچ که به پیچ ماشینی هم شناخته می‌شود، دارای سر استوانه‌ای شکل است. پیچ استوانه دارای بدنه رزوه شده است که این رزوه‌ها در ابعاد مختلف ریز، استاندارد و درشت موجود هستند. پیچ‌های استوانه‌ای در ابعاد مختلف تولید و عرضه می‌شوند که این ابعاد توسط استانداردهای مختلف تعریف می‌شوند. همچنین باتوجه به کاربرد این پیچ‌ها از گریدهای مختلف فولاد، استیل و پلاستیک ساخته می‌شوند. جهان پیچ صنعت از معتبرترین برندهای عرضه کننده انواع پیچ استوانه با کیفیت است.

آشنایی با انواع پیچ و مهره صنعتی

پیچ خشکه

پیچ خشکه نوعی دیگر از پیچ‌های پرکاربرد است که توسط جهان پیج صنعت عرضه می‌شود. پیچ خشکه همان پیچ فولادی است که در صنعت پیچ و مهره تحت عنوان پیچ خشکه شناخته می‌شود. این پیچ در گریدهای مختلف استحکامی ساخته می‌شود. گریدهای پرکاربرد این نوع پیچ شامل گریدهای ۸/۸، ۹/۱۰ و ۹/۱۲ است. مفهوم این اعداد به این صورت است که مثلا گرید ۹/۱۰ دارای استحکام کششی ۱۲ مگاپاسال است و استحکام تسلیم آن ۹۰ درصد استحکام کششی آن است. با این تفاسیر گریدهای ۹/۱۰ و ۹/۱۲ استحکام بالاتری دارند و برای موقعیت‌هایی که استحکام بالا نیاز است استفاده می‌شوند.

پیچ خودکار

پیچ خودکار به دسته‌ای از پیچ‌ها گفته می‌شود که به پیش حفاری نیازی ندارند و مستقیما وارد سطح اتصال می‌شوند. پیچ‌های خودکار شامل دو دسته پیچ‌های نوک تیز و پیچ‌های سرمته‌ای می‌شوند. در پیچ‌های نوک تیز، تیز بودن سر آن موجب می‌شود به راحتی و بدون نیاز به سوراخ اولیه در محل اتصال وارد شود. این نوع پیچ به‌طور عمده در کاربردهای چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیچ سرمته‌ای هم به عنوان پیچی خودکار دارای سرمته مانند است که درهنگام اتصال در سر ابزار مناسب مانند دریل قرار می‌گیرد و مستقیما در محل اتصال قرار می‌گیرد. کاربرد اصلی پیچ‌های سرمته در ساختمان سازی و انواع سازه‌هاست. پیچ خودکار هم همچون سایر پیچ‌ها در سایزهای مختلف و از مواد مختلف ساخته می‌شود. انتخاب سایز آن و نوع مواد سازنده به کاربردی که پیج در آن استفاده می‌شود، بستگی دارد.

آشنایی با انواع پیچ و مهره صنعتی

پیچ سازه ساختمانی

منظور از این نوع پیچ درواقع پیچ‌هایی است که در ساختمان سازی و یا در واقع اسکلت فلزی انواع سازه‌ها اعم از ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. پیچ و مهره‌ها نقشی اساسی در ایجاد اتصالات سازه‌های فلزی دارند. این نوع پیچ‌ها تحت بارگزاری هستند و در واقع مقداری از بار سازه را تحمل می‌کنند، بنابراین باید از استحکام و دوام بالایی برخوردار باشند. بنابراین از پیچ‌های با گریدهای استحکامی بالا برای این کاربردها استفاده می‌شود. از انواع پیچ سازه ساختمانی می‌توان به پیچ شش گوش سنگین، پیچ سرمته، پیچ کنترل تنش و... اشاره کرد.

انواع پیچ و مهره از نظر جنس سازنده

استفاده از پیچ و مهره در صنایع و محیط‌های متفاوت باعث شده است، پیچ و مهره‌ها از مواد مختلفی جهت تناسب با محیط کاربرد ساخته شوند. در زیر به دو نوع از پرکاربردترین پیچ و مهره‌ها از نظر جنس سازنده اشاره می‌کنیم:

· پیچ و مهره فولادی

پیچ و مهره فولادی فراوان‌ترین و پرکاربردترین انواع پیج و مهره‌ها هستند. این نوع پیچ و مهره دارای خواص مکانیکی عالی هستند. منظور از خواص مکانیکی استحکام کششی و فشاری و مقاومت به ضربه پیچ است. یکی از ویژگی‌های موردنظر برای پیچ و مهره‌ها همین خواص مکانیکی خوب است چرا که در کاربردهای ، سنگین و در کاربردهایی که اتصال تحت بارگذاری است استحکام کششی و فشاری بالا نیاز است. پیچ و مهره‌ها خود نیز در گریدهای استحکامی مختلفی موجود هستند. پرکاربردترین گرید پیچ و مهره گریدهای ۸/۸، ۹/۱۰ و ۹/۱۲ هستند. گرید ۸/۸ دارای استحکام متوسط است و برای کاربردهای معمولی استفاده می‌شود اما گریدهای ۹/۱۰ و ۹/۱۲ استحکام بالایی دارند و در کاربردهای سنگین و تحت بارگذاری، مورد استفاده قرار می‌گیرند. تفاوت این گریدها در میزان کربن استفاده شده در ریزساختار فولاد است. در گریدهای مستحکم‌تر درصد کربن بیشتری استفاده شده است.

· پیچ و مهره استیل

یکی دیگر از انواع پیچ و مهره پرکاربرد، پیچ و مهره استیل و یا درواقع همان استینلس استیل (فولاد ضد زنگ) است. گاهی در کاربردهایی اتصال در معرض رطوبت و یا مواد و بخارات خورنده قرار دارد، در این حالت در صورت ساخت پیچ و مهره از فولاد، اتصال دچار خوردگی شده و معیوب می‌شود. بنابراین در این کاربردها مقاومت به خوردگی پیچ و مهره فاکتور اصلی موردنظر است. استینلس استیل به دلیل داشتن درصد بالای کروم در ساختار خود، لایه‌ای بسیار مقاوم در برابر خوردگی از اکسید کروم روی سطح آن تشکیل می‌شود که موجب ایجاد خاصیت مقاومت به خوردگی بالای این نوع فولاد می‌شود. بنابراین در کاربردهایی که اتصال تحت رطوبت است مانند کاربردهای بیرونی و دریایی و در کاربردهایی که اتصال در معرض مواد و مواد خورنده است مانند صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، پیچ و مهره استیل بهترین انتخاب است.

کلام آخر

به جرات می‌توان گفت پیچ و مهره کاربردی‌ترین ابزار صنعتی است که وظیفه آن ایجاد اتصال موقت است. این ابزار در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که این موضوع سبب طراحی انواع مختلفی از پیچ و مهره‌ها شده است. یکی از پیشگامان و در واقع یکی از برندهای معروف پیچ و مهره در داخل کشور، بورس پسچ و مهره جهان پیچ صنعت است. جهان پیچ صنعت ارائه دهنده انواع مختلف پیچ و مهره با کیفیت بالا و قیمت مناسب است. در این مقاله به تعدادی از محصولات ارائه شده توسط این برند معتبر اشاره کردیم. برای اطلاع از لیست محصولات، دریافت راهنمای خرید و اطلاعات تکمیلی می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

کد خبر: ۱۱۷٬۱۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha