۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۳
رویکرد عراق در برنامه اصلاحات جاه طلبانه انرژی؛ انتخاب تجدیدپذیرها در راه اندازی ایستگاههای برق
بازار گزارش می دهد؛

رویکرد عراق در برنامه اصلاحات جاه طلبانه انرژی؛ انتخاب تجدیدپذیرها در راه اندازی ایستگاههای برق

عراق از ماههای گذشته در حال امضای قراردادهایی با شرکت های بین المللی برای تولید انرژی پاک است تا از منحنی فزاینده آلودگی جلوگیری کرده و ایستگاههای تولید برق بدون وابستگی به همسایگان را راه اندازی کند.

تهمینه غمخوار؛ بازارپروژه های عراق برای توسعه تولید ۷.۵ گیگاوات انرژی تجدیدپذیر قبل از سال ۲۰۲۳ مطابق با تصمیم شورای وزیران انرژی در مسیر درستی قرار دارد. این موضوع در بیانیه ای توسط احسان عبدالجبار اسماعیل وزیر نفت عراق در ماههای اخیر مورد تایید قرار گرفته است.  

بر اساس اظهارات احمد موسی سخنگوی وزارت برق، این پروژه ها بخشی از یک طرح اصلاحی در سیستم انرژی است که هدف آن تولید ۶۳ درصد برق از انرژی پاک در مدت پنج سال است. تاکنون، دولت عراق قراردادهایی را با گروهی از شرکت های بین المللی متخصص در زمینه انرژی پاک در جهت ایجاد نیروگاه هایی با ظرفیت ۳.۵ گیگاوات، به عنوان بخشی از برنامه تولید ۱۲ گیگاوات، منعقد کرده است.

همچنین، بر اساس اعلام عبدالجبار اظهار، عراق گام های عملی برای تضمین تغییر تدریجی به سمت انرژی های سبز و تجدیدپذیر برداشته است.

همچنین، اخیراً این کشور با شرکت دولتی مصدر ابوظبی قراردادی برای توسعه پروژه های فتوولتائیک خورشیدی با ظرفیت ترکیبی یک گیگاوات امضا کرده است. عراق به دنبال توسعه ۷.۵ گیگاوات انرژی تجدیدپذیر است، زیرا دومین تولیدکننده بزرگ اوپک توافقنامه دو گیگاواتی را با شرکت انرژی پاک امارات منعقد کرده و در مرحله اولیه این قرارداد، یک گیگاوات در عراق توسعه خواهد یافت.

بر همین اساس، مرحله اول این پروژه ها هم اکنون در حال اجراست که شامل یک نیروگاه ۴۵۰ مگاواتی در ذی قار، یک نیروگاه ۳۵۰ مگاواتی در انبار، یک نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی در نینوا و یک نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی دیگر در میسان هستند.

 دولت عراق همچنین چندی پیش قراردادی با شرکت نفت فرانسوی توتال انرژی برای ساخت نیروگاه خورشیدی یک گیگاواتی در منطقه بصره امضا کرده است. این قرارداد علاوه بر توافق با کنسرسیومی به رهبری شرکت نروژی «اسکاتک»  برای ساخت یک پروژه خورشیدی ۵۲۵ مگاواتی متشکل از یک نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی در کربلا و یک نیروگاه ۲۲۵ مگاواتی در بابل با هزینه ۳.۶ سنت در هر کیلووات ساعت است.

بر همین اساس، دفتر رسانه ای نخست وزیر در ماه گذشته اعلام کرد که عراق و پاورچاینا دولتی نیز توافق اولیه ای را برای توسعه تا دو گیگاوات نیروگاه های خورشیدی امضا کرده اند، زیرا دومین تولیدکننده بزرگ اوپک به دنبال کاهش وابستگی خود به واردات برق از ایران است.

علاوه بر آن، اولین نیروگاه خورشیدی که به سیستم ملی تولید برق اضافه شد، نیروگاه توتال یک گیگاواتی است.  این پروژه، در پایان سال آینده پیش بینی می شود. همچنین، سایر نیروگاه های خورشیدی قرار است در سال ۲۰۲۳ به تدریج اضافه شوند.

عبدالجبار اسماعیل که همچنین رئیس شورای وزیران انرژی است، اعلام کرده که عراق برنامه های متعددی برای انتقال انرژی به سوی انرژی پاک دارد و تاکنون سه قرارداد برای ایجاد نیروگاه های برق خورشیدی منعقد کرده است.

عراق سالانه به ۱۵ میلیارد دلار برای دستیابی به خودکفایی برق نیاز دارد و درآمدهای این کشور با توجه به مخارج بالای بخش عمومی نمی تواند پاسخگوی نیازهای بخش برق باشد

وی با اشاره به اینکه عراق تاکنون ۴۰ درصد از برنامه ایجاد پروژه های انرژی های تجدیدپذیر را اجرا کرده است، بر رعایت محدودیت های آلاینده های زیست محیطی توسط کشورش به منظور کاهش انتشار و کاهش آلودگی تاکید کرده است زیرا عراق از مدتها پیش از کمبود شدید برق رنج می برد و کمتر از ۲۱۰۰۰ مگاوات برق تولید می کند در حالی که ۳۰۰۰۰ مگاوات نیاز دارد. این موضوع، علاوه بر کمبود گازی است که موجب راه اندازی نیروگاه ها شده است.

عراق سالانه به ۱۵ میلیارد دلار برای دستیابی به خودکفایی برق نیاز دارد و درآمدهای این کشور با توجه به مخارج بالای بخش عمومی نمی تواند پاسخگوی نیازهای بخش برق باشد. واقعیت این است که طی سال های گذشته تلاشی برای ایجاد هیچ ایستگاه برق با انرژی پاک نکرده و تلاش‌های کنونی این کشور به دنبال الحاق آن به توافقنامه آب و هوای پاریس برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در ابتدای سال جاری است.

نباید این موضوع را نادیده گرفت که تغییر به سمت تولید انرژی خورشیدی در عراق دارای مشکلاتی است که نیاز به مطالعات تخصصی دارد.  به عنوان مثال، سیستم برق فرسوده کشور قادر به مقاومت در برابر نوسانات تولید انرژی نیست. این امر علاوه بر کاهش راندمان حرارتی با افزایش دما همراه است.

تغییر رویکرد عراق به سمت انرژی پاک می‌تواند سالانه بیش از پنج میلیارد دلار به بودجه کشور اضافه کند که حاصل بهره‌ برداری از نفت خام است و همچنین می‌تواند ایستگاه‌های برق را راه‌اندازی کند و به واردات گاز از ایران پایان دهد

با این حال، باید توجه داشت که عراق از سطوح تابش بسیار بالایی برخوردار است که بیش از ۱۸۹۹ کیلووات ساعت بر متر مربع (تقریباً ۱۱ فوت مربع) تخمین زده می شود. در نتیجه، برخورداری از یک شبکه انتقال و توزیع منظم و قابل اعتماد برای فعال کردن نیروگاه های خورشیدی به طور منظم و بدون مشکل ضروری است.

چالش دیگر این است که برنامه‌ های دولت‌ های متوالی قبلی همگی بر تولید متمرکز بوده و در عین حال توزیع، حمل‌ و نقل و وصول هزینه‌ها را نادیده گرفته اند. تغییر رویکرد عراق به سمت انرژی پاک می‌تواند سالانه بیش از پنج میلیارد دلار به بودجه کشور اضافه کند که حاصل بهره‌ برداری از نفت خام است و همچنین می‌تواند ایستگاه‌های برق را راه‌اندازی کند و به واردات گاز از ایران پایان دهد.

دولت عراق در حال حرکت به سمت اتصال برق خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه و اردن است تا به انحصار ایران پایان دهد

به نظر می رسد دولت عراق در حال حرکت به سمت اتصال برق خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه و اردن است تا به انحصار ایران پایان دهد. این کشور روزانه پنج میلیون مترمکعب برق از تهران را با قیمتی بالاتر از قیمت جهانی و با هزینه حدود هشت دلار برای هر میلیون واحد حرارتی انگلیس وارد می کند.

این موضوعات در حالی مطرح است که وزارت برق از نفت خام برای تولید برق استفاده می‌کند، زیرا روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت مصرف می‌کند که هزینه‌ها را سالانه به بیش از پنج میلیارد دلار می‌رساند. عراق در مقیاس آلودگی زیست محیطی در رتبه بالایی قرار دارد که این موضوع به دلیل افزایش تولید نفت و گازسوزی، افزایش تعداد خودروها و ژنراتورهای خصوصی و همچنین بیابان زایی گسترده است.

همچنین، این امر منجر به یک بحران بزرگ شده و هزاران مورد جدید ابتلا به سرطان در سال شده است. بدتر از همه، دمای هوا در تابستان گذشته به بالای ۵۰ درجه سانتیگراد (۱۲۲ درجه فارنهایت) رسید.

بر همین اساس، در تلاش برای رسیدگی به این بحران، دولت مصطفی الکاظمی وزارت محیط زیست را بازگرداند در حالی که حیدر العبادی، نخست وزیر سابق، آن را با وزارت بهداشت ادغام کرده بود.

در همین راستا و در یک توسعه موازی، بانک مرکزی عراق یک طرح وام دهی از طریق بانک ها برای تشویق شهروندان به نصب پنل های خورشیدی در منازل و مجتمع های مسکونی خود، تولید برق، کاهش انتشار گرما و کاهش تعداد ژنراتورهای خصوصی پراکنده در محله های مسکونی آغاز کرده است.

همچنین،   دولت عراق در ۲۲ سپتامبر با تشکیل یک کمیته عالی رتبه بر اساس توافقنامه آب و هوای پاریس و با هدف کاهش آلودگی، آغاز حرکت به سمت انرژی های جایگزین و تکیه بر اقتصاد سبز را اعلام کرد که بر همین اساس، جاسم الفلاحی وزیر محیط زیست اعلام کرد که عراق ۱۰ ماه آفتاب دارد که می توان از آن برای تولید برق برای شهروندان از طریق پنل های خورشیدی که توسط دولت یا شهروندان ایجاد می شود استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد که قیمت انرژی پاک در نتیجه توسعه و افزایش رقابت بین شرکت ها به تدریج شروع به کاهش کرده در حالی که از ادارات دولتی و مدارس عراق خواست تا از انرژی پاک برای تولید برق استفاده کنند که به کاهش بار روی سیستم برق کمک می کند و به تدریج استفاده از سوخت های فسیلی را کاهش می دهد.

به نظر می رسد که تغییر به سمت انرژی پاک برای تولید برق به یک روند عمومی در میان شهروندان عراق تبدیل شده است

این وزیر معتقد است که عراق می تواند از منابع مالی بین المللی برای تأمین مالی و توسعه پروژه های انرژی پاک استفاده کند.

از این رو، به نظر می رسد که تغییر به سمت انرژی پاک برای تولید برق به یک روند عمومی در میان شهروندان عراق تبدیل شده است. با این حال، قیمت چنین انرژی همچنان بالاست و این امر مستلزم آن است که دولت مالیات گمرکی بر مواد انرژی پاک را کاهش یا لغو کند تا قیمت آنها را کاهش دهد و در دسترس همگان قرار دهد.

کد خبر: ۱۱۷٬۰۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha