۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
با مصرف بهینه، زمستان را پشت سر می‌گذاریم
وزیر نفت:

با مصرف بهینه، زمستان را پشت سر می‌گذاریم

اوجی، وزیر نفت: با مصرف بهینه گاز، می‌توانیم زمستان امسال را بدون چالش در تامین گاز بخش خانگی پشت سر بگذاریم.

به گزارش بازار، سید جواد اوجی با اشاره به اینکه زمستان امسال از هم اکنون شروع شده و سرمای زودرس داریم گفت: پیش بینی‌های سازمان هواشناسی حاکی از این است که زمستان امسال دمای هوا کاهش محسوسی خواهد یافت که این امر نشانه افزایش مصرف است ضمن این که در روزهای آتی هم این دما ۷ تا ۸ درجه کمتر از امروز خواهد بود.

وی افزود: مصرف امروز شبکه گاز کشور نزدیک به ۴۹۰ میلیون مترمکعب در بخش تجاری، مسکونی و صنایع غیر عمده است در حالی که در روز مشابه سال قبل، این میزان ۳۵۰ میلیون مترمکعب بود که حاکی از افزایش ۱۴۰ میلیون مترمکعبی مصرف است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در ۲۳ سال گذشته در بخش سرمایه گذاری تولید گاز، اتفاق خاصی نیافتاده و تولید گاز ما مشابه سال قبل است گفت: در همین مدت مصرف بخش خانگی ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش یافته که گذراندن زمستان سال در گرو همکاری همه مردم است.

وی افزود: هم اکنون نیازمند سرمایه گذاری در بخش افزایش تولید گاز هستیم و در مدت سه ماهی که از استقرار دولت جدید گذشته، جلسات متعددی در سطح وزارتخانه، دولت و تیم اقتصادی دولت داشته ایم و برنامه ریزی‌های خوبی انجام شده و حتی عملیات اجرایی توسعه برخی میادین گازی هم آغاز شده است.

وزیر نفت توسعه میدان گازی پارس شمالی، تکمیل میدان گازی کیش و فازهای باقیمانده از میدان گازی پارس جنوبی را از جمله برنامه‌های وزارت نفت برای توسعه میادین گازی در کشور دانست و گفت: این سرمایه گذاری‌ها بین ۲ تا ۳ سال زمان خواهد برد تا به افزایش تولید گاز منجر شود و بنابراین نیاز است که مصرف گاز در کشور هم بهینه شده و کنترل شود.

اوجی همچنین از هموطنان خواست در بهینه سازی مصرف گاز، نهایت دقت را داشته باشند و با اشاره به اینکه هم اکنون ۲۵ درصد مشترکان ۵۰ درصد گاز کشور را مصرف می‌کنند گفت: در وزارت نفت و دولت تصویب شد که برای آن دسته از مشترکان پر مصرف جرایمی دیده شود و همین امروز می‌گوییم که فردا از خادمان خود در شرکت گاز گلایه نکنند.

وزیر نفت افزود: با چند کار ساده می‌توان مصرف گاز را بهینه کرد که از جمله آنها، تنظیم دمای خانه بین ۱۸ تا ۱۹ درجه سانتیگراد است و یا اینکه هنگام ترک خانه یا محل کار می‌توان وسایل گرمایشی را خاموش کرد و همچنین پوشیدن لباس گرم در منزل، کمک خیلی بزرگی به کاهش مصرف گاز می‌کند و امیدواریم که بتوانیم زمستان امسال را بدون چالش در بخش تامین گاز خانگی پشت سر بگذاریم.

اوجی افزود: امسال با زحمات شبانه روزی همکاران ما در صنعت نفت، حداکثر توان تولید گاز رقم خورده است و بازدید امروز من از مرکز دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران برای بررسی آخرین روند تولید از میادین مستقل و مشترک گازی در دریا و خشکی، خطوط لوله انتقال گاز و فرآورش آن در پالایشگاه‌ها و میزان مصرف در شبکه بود.

کد خبر: ۱۱۷٬۰۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha