۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
ردای قرمز بر تن نحیف بازار بورس؛ روند سینوسی همچنان ادامه دارد
بازار گزارش می‌دهد؛

ردای قرمز بر تن نحیف بازار بورس؛ روند سینوسی همچنان ادامه دارد

اردبیل- بورس؛ بازاری که روزی با چراغ سبز خود خیلی ها را به سمت خود کشاند به یکباره و در آنی، رنگ عوض کرد و با ردای قرمزش دل بسیاری را به درد آورد.

نرگس محمدی؛ بازار: بازار بورس؛ بازاری که به اذعان بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصادی، می توانست نقطه اتکای حرکتی دولت سیزدهم برای برون رفت از مشکلات اقتصادی فعلی و البته تلطیف کننده فضای سیاسی_روانی حاصل از همین مشکلات در کشور باشد.

بازاری که روزی با چراغ سبز خود خیلی ها را به سمت خود کشاند اما به یکباره و در آنی، رنگ عوض کرد و با ردای قرمزش دل بسیاری را به درد آورد.

این خلاصه ای از روزگار بازاری بود که حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم آن را نقطه امید برای افزایش مشارکت مردم در اقتصاد می دانست.

رئیس جمهور سابق ایران تاکید می کرد که باید شورای عالی و سازمان بورس مراقبت لازم را انجام دهند که این فضای مطمئن برای مردم بیش از پیش امیدآفرین باشد و باید تلاش کرد بازار بورس با قدرت به کار خود ادامه دهد.

بازار بورس؛ روند سینوسی همچنان ادامه دارد" height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/02/10/4/66809.jpg" width="600" />

روحانی بر این باور بود همانطور که کرونا با همراهی مردم مدیریت شده، بورس و بازار سرمایه نیز با مشارکت مردم رونق گرفته است.

اما همه این اظهارات تنها بازخورد رسانه ای داشت و عملا بازار سرمایه، نابود کننده سرمایه مردمی شد که با هزار امید و آرزو دار و ندارشان را به حراج گذاشته بودند و به امید کسب درآمد در بازار نابسامان اقتصادی کشور وارد بورس شدند.

اهمیت این مسئله و توجه به مسئله بورس به حدی بود که کاندیداهای سیزدهمین دوره ی انتخابات ریاست جمهوری همگی بالاتفاق روی این موضوع مانور خبری داشته باشند.

دولت دوازدهم جای خود را به دولت سیزدهم داد؛ این بارقه ای امیدی در دل میلیونها مردمی بود که  حالا بوی تغییر را استشمام می کردند.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و البته ناجی احتمالی وضعیت اسفبار بورس معرفی شد. زمان گذشت اما بورس همچنان روی همان خط قرمزی حرکت کرد که دولت روحانی آن را ترسیم کرده بود.

روند سینوسی بازار بورس تا آنجایی پیش رفت که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی کم کم انتقادات خود را از وزیر اقتصاد، آغاز کردند.

افتضاح به وجود آمده در بورس نگران کننده است
در همین رابطه سیدکاظم موسوی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: ۵۵ میلیون ایرانی بخش عظیمی از سرمایه خود را در بورس گذاشته اند در حالی که ضرر و زیان آن بسیار زیادتر از منفعت بوده است.

ردای قرمز بر تن نحیف بازار بورس؛ روند سینوسی همچنان ادامه دارد

وی افتضاح به وجود آمده در بورس را نگران کننده خواند و اظهار کرد: لازم است تا علل و عوامل این شرایط نگران کننده بورس مورد بررسی قرار گیرد.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: ما از وزیر اقتصاد انتظار داریم تا با یک راهکار کوتاه مدت و میان مدت بورس را از حالت متزلزل به سمت وضعیت باثبات بکشاند تا بیش از این سرمایه های مردم از دست نرود.

سازمان بورس به جای این که نظاره‌گر باشد، ‌دست دلالان را از بازار کوتاه کند
سیدغنی نظری‌خانقاه دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر مهم‌ترین مسئله کنونی مردم مربوط به بورس است و در طول یک سال گذشته، هیچ اقدام جدی برای حمایت از سرمایه‌داران خرد محقق نشد که این مسئله نارضایتی عدیده مردم را نیز به دنبال دارد.

ردای قرمز بر تن نحیف بازار بورس؛ روند سینوسی همچنان ادامه دارد

وی اظهار کرد: شرکت‌های صوری نیز از طرفی به اعتماد مردم ضربه زدند که بایستی سازمان بورس به جای این که نظاره‌گر باشد، ‌دست دلالان را از بازار کوتاه نماید و این ریزش شدید را هر چه سریع‌تر از وضعیت اسفناک و روبه زوال خارج کند.

نظری‌خانقاه بیان کرد: لازم و ضروری است، برای جلوگیری از ضرر طبقات پایین و مستضعف جامعه هر چه سریع‌تر اقدامات مناسب و اساسی انجام یابد تا این نوسان‌ها و نابسامانی‌ها هر چه سریع‌تر بهبود پیدا کند.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حقوقی‌ها، سهامداران خرد را بیچاره کرده اند که این ظلم و اجحاف بزرگی برای مردم عادی شد، حتی شرایط به وضعیتی رسیده که بورس کالا نیز در دست سهامداران عمده بوده و سقفی نیز برای آن تعیین نشده است.

بازار سرمایه، به عنوان ویترین اقتصاد کشور، آشفته است و از بی‌برنامگی رنج می‌برد
وضعیت اسفبار بورس اعتراض صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس را نیز به همراه داشت.

صدیف بدری، نماینده مجلس درخصوص وضعیت فعلی بورس به احسان خاندوزی وزیر اقتصاد تذکر کتبی داد و اعلام داشت:بازار سرمایه، به عنوان ویترین اقتصاد کشور، آشفته است و از بی‌برنامگی رنج می‌برد. این بلاتکلیفی به منزله نشان دادن چراغ سبز به خروج پول حقیقی از بازار سرمایه، بدتر شدن اوضاع بورس و آب شدن سرمایه‌های خرد شهروندان است.

ردای قرمز بر تن نحیف بازار بورس؛ روند سینوسی همچنان ادامه دارد

در تذکر کتبی بدری سوالاتی مبنی بر اینکه، در این جایگاه بورس در برنامه‌های اقتصادی دولت سیزدهم چیست؟

چرا سیاست مشخص دولت در قبال بازار سرمایه را با صراحت اعلام نمی‌کنید؟

چرا علی‌رغم وعده‌های داده شده و انتظارات ایجاد شده در خصوص احیای بازار بورس و صیانت از سرمایه‌های مردم، هیچ اقدام موثری در این راستا صورت نمی‌گیرد؟ مطرح شده است.

منطق بازار و چشم انداز آینده بورس تبیین شود
همه این اتفاقا باعث شد تا سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم نیز بر ضرورت ساماندهی بازار بورس تاکید کند.

رئیس جمهوری در جلسه هیات دولت با اشاره به وضع شاخص بازار بورس در روزهای اخیر گفت: ادامه نوسانات بورس در زندگی مردم تاثیر می‌گذارد، لذا باید تدبیری اندیشید تا آرامش بر این بازار حاکم شود و مردم و سرمایه گذاران خُرد دچار نگرانی نشوند.

ردای قرمز بر تن نحیف بازار بورس؛ روند سینوسی همچنان ادامه دارد

آیت الله رئیسی از سخنگوی اقتصادی دولت خواست در این زمینه با مردم و سهامداران سخن بگوید تا منطق بازار بورس و چشم انداز آینده بهتر تبیین شود.

حال با تمام اوصاف در این روزها به ایده آل رسیدن شرایط بازار بورس انتظاری است که وعده ی تحقق آن از سوی رئیس جمهور کشورمان داده شده بود و بی شک باتوجه به عزم جدی دولت برای تغییر وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و البته استفاده از نیروهای جوان، باانگیزه و با برنامه در بدنه دولت، شاید کمی دیر، اما بی شک، محقق شدنی است.

در این میان انتظار می رود سیاست ها، برنامه ها و اقدامات بورسی دولت و بالاخص کابینه اقتصادی، به صورت شفاف و روشن برای مردم تبیین شود تا حداقل برای روزهای آتی، سهامداران خرد بتوانند برنامه ریزی مناسبی داشته باشند تا بیش از این متحمل خسران و زیان نشوند.

کد خبر: ۱۱۷٬۰۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha