دفتر مجازی تا ۹۰ درصد هزینه ها را کاهش می‌دهد| رگولاتوری در این حوزه خیلی کند است
گفتگوی «بازار» با مدیر استارت آپ دفتر مجازی؛

دفتر مجازی تا ۹۰ درصد هزینه ها را کاهش می‌دهد| رگولاتوری در این حوزه خیلی کند است

علی دشتی، مدیر استارت آپ دفتر مجازی می گوید: بحث قانونگذاری (رگولاتوری) بسیار چالش برانگیز است. فرآیندها قدیمی است و کند اجرا می شود در واقع فرایند بخصوصی وجود ندارد.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: دفتر مجازی یکی از واژگانی است که طی دوران پاندمی کرونا بیشتر به گوش مان خورده است. دفتری که بر اساس فناوریهای هوشمند بر روی خطوط تلفن ثابت باعث شده تا یک مدیر کسب و کار بدون اختصاص دادن یک فضایی به یک دفتر فیزیکی بتواند با مشتریان و مخاطبان خود ارتباط برقرار کند. در عین حال که با این فناوری هزینه ها تا ۹۰ درصد هم کاهش می یابد. البته به گفته علی دشتی مدیر یک استارت آپ دفتر مجازی همچنان این حوزه با چالش رگولاتوری که به صورتی بسیار کند در حال انجام است، روبرو است.

در همین راستا برای آگاهی از کارکرد چنین پلتفرمهایی در ایران و سایر نقاط و همچنین چالشهایی که در این حوزه وجود دارد؛ خبرگزاری بازار گفتگویی با علی دشتی مدیر استارت آپ «دفتر شما» که در حوزه دفتر مجازی فعالیت می کند، انجام داده است که می توانید در ادامه بخوانید.

*در ابتدا مختصری از فعالیت تان بفرمایید دفتر مجازی بر اساس چه فناوری شکل گرفته است؟ چه خدماتی ارایه می دهد؟
 استارت آپ ما «دفتر شما» است که در حوزه دفتر مجازی فعالیت می کند؛ البته بهتر است اول شفاف کنم که دفتر مجازی چیست؟ دفتر مجازی یعنی که می توانید خارج از یک محل فیزیکی کارهای خود را انجام بدهید که شاخه های زیادی هم دارد در عین حال الان هم خیلی زیاد شده و مورد استقبال افراد قرار گرفته است.

برای مثال فضای کار اشتراکی یک مثالی از این نوع است که بدون اینکه دفتری جداگانه داشته باشید می توانید کارهایتان در آن مکان انجام دهید؛ از طرف دیگر یک نوع دیگر، نوع ارتباطی است؛ چراکه برای کسب و کارها راه ارتباط صوتی مخصوصا تلفنی مهم است و همچنان برای مشتریان که می خواهند تماس بگیرند. در عین حال کسب و کارها با دفتر مجازی راه ارتباط پایدار با مشتریان برقرار می کنند؛ چراکه برای زمانیکه محل فیزیکی ندارند می توانند این ارتباط را داشته باشند.

مخصوصا اینکه در بستر تلفن ثابت مزیتهای خاص را دارند؛ از خدمات دفتر مجازی مثل استارت آپ ما می توان از سرویس تلفن گویا، صندوق صوتی یا منشی نام برد. به طوری که نیاز عمده شان که برای داشتن یک دفتر فیزیکی که بتوانند تلفن هایشان را جواب بدهند بر طرف می شود و به نحوی دفترشان را مجازی می کنند. از طرفی باید اشاره کنم به طور کلی تمرکز ما روی ارتباط بر بستر تلفن است و در نظر داریم که درآینده روی بستر اینترنت هم خدمات می دهیم که مشاغل بتوانند با هزینه پایین ارتباط صوتی مناسب را با مشتریان شان ایجاد کنند.

*در چه کسب و کارهایی با استفاده از چنین پلتفرمهای می توانند نتیجه بهتری را به دست آورند؟ یا به بیانی دیگر این پلتفرم بیشتر برای چه کسب و کارهایی مناسب تر است؟
بازه گسترده ای از کسب و کارها هستند مثل کسب و کارهای کوچک و خانوادگی یا استارت آپ ها همچنین کسب و کارها در حال رشد یا حتی کسب و کارهای بزرگ که مشتریان بیشتر را دارند می توانند از این پلتفرم استفاده کنند که از مشتریان ما هم هستند. اما از طرفی فروشگاههای اینترنتی که از محل خانگی هم فعالیت کنند از عمده مشتریان ما هستند و می توانند تماسها یشان را مدیریت کرده و جواب دهند و جوابگوی نیروهایشان به شکل دورکار باشند به طوری که لازم نیست نیروهای آن کسب و کار یک جا جمع شوند.

همینطور در دوران کرونا با وجود چنین پلتفرمهایی خیلی از کسب و کارها تصمیم گرفتند دورکار شدند. همچنین کسب و کار شخصی یا بیزنس های تولیدی که در محل استقرار شان کسی نیست که جواب گو باشد یا در حومه های شهر هستند یا کسانی که می خواهند مشاوره دهند یا به دلیل فعالیت شان شاید نتوانند همه تماسها را جواب بدهند در عین حال که برای آنان مهم است که تماسهایشان از دست نرود.

*با استفاده از چنین پلتفرمهایی چه میزان از هزینه های یک کسب و کار کاسته می شود؟
اگر حساب کنیم از خدمات دفتر مجازی استفاده کنیم هزینه فضا اداری یا هزینه تلفن و نیرو مربوطه را نباید بپردازیم. شاید نزدیک ۹۰ درصد کاهش یابد که هزینه قابل توجهی است، به خصوص برای کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها مهم است که این هزینه ها را صرف توسعه و تبلیغات خود کنند تا اینکه صرف زیر ساخت تلفنی یا فضای اداری شود.

*برای آشنایی مدیران با چنین پلتفرمهایی چه راهکاری پیشنهاد می دهید تا بیشتر به استفاده از آن ترغیب شوند؟
بطور کلی خدمات نوینی که باعث سود دهی کسب و کارها بشود در عین حال که جدید باشند اطلاع رسانی شان سخت است. البته ما طی این سالها روشهای مختلفی را انجام داده ایم و کار را را جلو برده ایم؛ همچون حضور مستمر در نمایشگاه ها قبل همه گیری کرونا یا در دوران کرونا همایشها همراه با رعایت پروتکلهای بهداشتی و حضور در وبینارها یا ارسال ایمیل به افرادی که مرتبط هستند و برایشان مهم است این فناوری را بدانند و چگونه به آنها در روند بهبود کسب و کارشان کمک می کند.

همینطور از طریق رسانه های اجتماعی به اَشکال مختلف؛ یا با اختصاص دادن سرویسهای رایگان جهت آشنایی کسب و کارها برای یک مقطع که بخواهند هزینه هایشان را کاهش دهند.

*کشورهای پیشرو در این حوزه چه کشورهایی هستند؟ چند سال از راه اندازی چنین پلتفرمهایی در دنیا می گذرد؟
در حالی که استارت آپ ما حدود هفت، هشت سال است که راه اندازی شده است؛ اما در دنیا عمر این تکنولوژی نزدیک به ۲۰ سال می رسد و حوزه ای ارتباطی که بسیار استقبال شده است. همانطور که میدانید با رشد تکنولوژی موبایل، استفاده از تلفن ثابت هم کم شده است. این درحالی است که افراد برای ارتباطات خود بیشتر از موبایل استفاده می کنند به طوری که بر اساس یک گزارشی میزان نفوذ تلفن ثابت کاهشی بوده است.

البته این کاهشی بودن ضریب نفوذ در کشور ما به این دلیل است که تکنولوژی خطوط ثابت همزمان با فناوری ارتباطی دنیا بر بستر اینترنت توسعه نیافته است؛ چون که خیلی از امکانات که روی موبایل وجود ندارد همچنان روی تلفن ثابت است؛ مثل اینکه همیشه شما در دسترس هستید همیشه تماسها را می توانید جواب بدهید نه اینکه تنها یک تماس به خصوص؛ درحالی که این موارد برای کسب و کارها خیلی مهم است چراکه دیگر فضای ثابت نمی خواهند. برای مثال بزرگترین شرکت پلتفرم خطوط ثابت مثل پلتفرم ما برای امکانات سانترالی توئیلو است یک پلتفرم روی زیر ساخت ارتباط مخابراتی قرار دارد باعث شده در هر جای دنیا بنا به مشتریان اش این زیر ساخت را در آن کشور داشته باشد. که حداقل ۲۰ سال راه اندازی شده و سهامش هم در بورس خرید و فروش می شود و دفتر مرکزی آن در آمریکا است.

در عین حال کمک کرده به استفاده زیرساخت تلفن ثابت و استفاده کسب و کارها در سراسر دنیا که ارتباط موثری با مخاطبان برقرار کند چراکه همچنان هم افراد تمایل دارند تلفنی با مدیران کسب و کارها صحبت کند همینطور امکان می دهد کسب و کارها تلفن گویا و فکس بگیرند.

*چالشها در حوزه راه اندازی دفترهای مجازی در کشور چه مواردی است؟
می توانم به چالش های عمومی که برای یک کسب و کاری نوپا وجود دارد مثل بیمه و مالیات اشاره کنم. همچنین عدم تفکیک شرکتهای دانش بنیان با شرکت معمولی است؛ چراکه هزینه بیشتری روی تحقیق و توسعه برای بهبود محصولات شان صرف می کنند.

 اما به صورت اختصاصی روی استارت آپ ما که در حوزه خدمات ارتباطی است بحث قانونگذاری (رگولاتوری) بسیار چالش برانگیز است. این درحالی است که طی این سالها با شرکتهای مختلف مخابراتی جلسه داشته ایم و صحبت کرده ایم سعی می کنیم کمک کنیم مشکلات رگولاتوری این حوزه را برطرف کنیم. اما این مورد خیلی به کندی دارد انجام می شود. هرچند تعداد کسب و کارهای این حوزه چندین برابر شده است.

چراکه موقعی که ۸ سال پیش شروع کردیم شاید ۲ شرکت در این حوزه بودند اما الان بالای ۳۰ شرکت در این حوزه فعالیت می کنند. بازهم به دلیل مشکلات نظارتی رگولاتوری خیلی از این شرکتها در مقیاس کوچک هستند یا از ادامه کار منصرف شده اند؛ نبود این ساماندهی در این حوزه باعث شده بسیاری از کسب و کارها دچار چالش بشود؛ مثلا کسب و کاری را فرض بگیرید به دلیل هزینه بالا، می خواهد دورکاری کند لازم دارد ارتباط مناسب تلفنی صوتی با مخاطبان برقرار کند و ازا ین طریق بتوانند خدمات پشتیبانی ارایه بدهد. از این رو امیدوارم این مشکل برطرف شود و شرکتهای بیشتری در این حوزه وارد شود چراکه کمک بزرگی به رشد استارت آپ ها خواهد بود.

*رگولاتوری از طرف کدام سازمانها باید حل شود مثل وزارت ارتباطات یا مخابرات یا سایر؟
 یک کار مشترک است مثل شرکت مخابرات ایران شرکتهای مخابراتی دیگر. که البته این مشکل با کمک ما می تواند رفع شود البته جلسات متعدد داشته ایم اتفاقات خوبی افتاده است اما هرچند فرآیندها قدیمی است و کند اجرا می شود در واقع فرایند به خصوصی وجود ندارد.

*اگر سخنی مانده که تمایل دارید در پایان این گفتگو بیان کنید بفرمایید.
توضیحی درباره دفتر شما بدهم که در این ۸ سال از ۳ نفر شروع کردیم الان ۵۰ نفر پرسنل نزدیک به ۵۰۰۰ مشتری فعال داریم و شرکت دانش بنیانی است که در حوزه ارتباطی فعالیت می کنیم. همچنین دنبال راه حلهایی هستیم تا ارایه بدهیم تا با فناوری دنیا رقابت و رشد کند؛ در این مدت تلاش کرده ایم تا با نهادهای ذیربط ارتباط داشته باشیم همچنین باید اشاره کنم تیم ما دورکار هستند و در هزینه ها و راحتی پرسنل کارایی بالایی دارد.

همچنین سعی داریم تا بتوانیم به پلتفرمی تبدیل بشویم که هموطنان در هر کجای دنیا با زبان خودشان وارد پلتفرم شده و ارتباط بگیرند حتی تماس بین المللی پاسخگو باشند. چراکه می تواند ارزآوری هم به دنبال داشته باشد. امیدوارم بتوانیم سرعت رگولاتوری را بیشتر کنیم چراکه هم برای کسب و کارها و اقتصاد کشور سودآوری به همراه دارد.

کد خبر: ۱۱۷٬۰۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha