۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
افت فشار گاز پارس جنوبی تهدیدی جدی برای صنایع پایین‌دستی| خطر تعطیلی پتروشیمی‌ها
رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با بازار مطرح کرد:

افت فشار گاز پارس جنوبی تهدیدی جدی برای صنایع پایین‌دستی| خطر تعطیلی پتروشیمی‌ها

بوشهر- رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به افت فشار گاز پارس جنوبی، این موضوع را خطری جدی برای صنایع پایین دستی دانست و نسبت به تعطیلی پتروشیمی‌های مستقر در پارس جنوبی هشدار داد.

بازار؛ گروه استان‌ها: پارس جنوبی از مناطق مهم و تاثیرگذار در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی است و از سال ۱۳۷۷ شاهد استحصال گاز از این میدان گازی هستیم.

با راه‌اندازی فازها و پالایشگاه‌های مختلف در این منطقه، تولید گاز و سایر محصولات جانبی در مجتمع گازی پارس جنوبی روز به روز بیشتر شد و اکنون روزانه بالغ بر ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز در پارس جنوبی برداشت و شیرین سازی می‌شود.

کارشناسان و متخصصان صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، پیش‌بینی کرده‌اند که با برداشت مداوم از این میدان و کاهش ذخایر گازی، در سنوات آینده با افت فشار گاز در پارس جنوبی مواجه خواهیم شد که خطری جدی برای صنعت نفت است.

به اعتقاد کارشناسان و متخصصان صنعت نفت و گاز، باید نسبت به نصب تجهیزات فشارافزایی در سکوهای دریایی اقدام شود تا افت فشار نتواند بر برداشت گاز اثری بگذارد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به خطر افت فشار گاز در پارس جنوبی، راهکارهای عملی برای غلبه بر این مشکل نیز بیان کرده و همچنین توضیحاتی در ارتباط با مسئولیت اجتماعی وزارت نفت در قبال ساکنان بومی پارس جنوبی و محیط پیرامونی ارائه کرده است.

زنگ خطر جدی برای پارس جنوبی
فریدون حسنوند در این گفتگو با تاکید بر اهمیت نگهداشت سرمایه پارس جنوبی اظهار داشت: پارس جنوبی در سال‌های آینده با کاهش ذخایر گازی و نهایتا با افت فشار گاز مواجه خواهد شد و این زنگ خطری جدی است.

وی افزود: برای غلبه بر این مشکل باید راهکارهای کارشناسی و تخصصی را به کار گرفت و به گونه‌ای عمل کرد که مشکل افت فشار رفع شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تقویت سکوهای دریایی به منظور تسهیل انتقال گاز از دریا، امری لازم و ضروری است و اگر نتوانیم سکوها رو تقویت کنیم، گاز را نمی‌توانیم از دریا به خشکی منتقل کنیم.

حسنوند تصریح کرد: مجتمع‌های پتروشیمی مستقر در عسلویه نیز نیاز مبرم به تقویت فشار گاز دارند و چنانچه مشکل افت فشار در سال‌های آینده رفع نشود، صنایع پایین دستی و مجتمع‌های پتروشیمی با خطر تعطیلی مواجه می‌شوند.

تجهیزات و امکانات فشارافزایی باید در سکوهای پارس جنوبی نصب شوند تا علاوه بر انتقال گاز از دریا به خشکی، مشکل افت فشار نیز رفع شود

وی ابراز داشت: تجهیزات و امکانات فشارافزایی باید در سکوهای پارس جنوبی نصب شوند تا علاوه بر انتقال گاز از دریا به خشکی، مشکل افت فشار نیز رفع شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در راستای نصب تجهیزات فشارافزایی، نکات مهمی باید مورد توجه قرار گیرد که زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و همچنین روش‌های تامین مالی پروژه و روش‌های تامین تجهیزات باید مورد توجه و حساسیت قرار گیرد.

حسنوند اضافه کرد: پارس جنوبی بیش از ۷۰ درصد گاز کشور را تامین می‌کند و زمستان امسال بخش عظیمی از تامین نفت کشور، توسط پارس جنوبی انجام می‌شود که امیدواریم با تدابیر انجام شده، زمستان را بدون مشکل سپری کنیم.

وی افزود: تولید روزانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز در پارس جنوبی نشانه جایگاه و موقعیت این منطقه است و با تکمیل فاز ۱۴ پارس جنوبی، این میزان افزایش نیز خواهد داشت.

نرخ بیکاری در بوشهر به هیچ وجه پذیرفتنی نیست
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بر لزوم توجه به محیط پیرامونی پارس جنوبی تاکید کرد و گفت: نرخ بیکاری در استان بوشهر به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و وزارت نفت متعهد به توجه بیشتر به این منطقه است.

حسنوند اضافه کرد: مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت، مساله بسیار مهمی است و باید میزبانان پروژه‌ها، رضایت خاطر لازم را داشته باشند.

وی بیان کرد: وزارت نفت در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی در جنوب استان بوشهر سرمایه گذاری کرده و باید به نسبت فعالیتی که انجام می‌دهد نسبت به خدمات‌رسانی به جامعه هدف اقدام کند و نباید کم‌کاری صورت گیرد.

هدف‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های نفت و گاز و پتروشیمی در عسلویه مورد تاکید وزارت نفت است و کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در تامین منابع مالی پروژه‌های پارس جنوبی موظف به همکاری است

حسنوند یادآور شد: هدف‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های نفت و گاز و پتروشیمی در عسلویه مورد تاکید وزارت نفت است و کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در تامین منابع مالی پروژه‌های پارس جنوبی موظف به همکاری است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: در سفر به استان بوشهر از فاز ۱۴ و چند سکوی فازهای مختلف بازدید کردیم و همچنین از سکوهای دریایی و پایانه خارگ نیز بازدید و در جریان آخرین وضعیت قرار گرفتیم.

حسنوند در ارتباط با سهم ۱۴.۵ درصدی شرکت نفت از محل فروش نفت نیز گفت: این سهم باید پرداخت شود تا شرکت ملی نفت ایران بتواند به تعهدات خود به طور کامل عمل کند و از سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم به وظایف خود به طور دقیق عمل کند.

وی بیان کرد: کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از منافع مردم دفاع می‌کند و در توسعه پارس جنوبی نیز مهم‌ترین تاکید ما، به رسمیت شناختن حق ساکنان بومی و محیط پیرامونی است.

کد خبر: ۱۱۶٬۹۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha