۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱
اینجا سنگ لعل شود در مقام فنّ| بانوان خراسانی از سنگ نان در می‌آورند
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

اینجا سنگ لعل شود در مقام فنّ| بانوان خراسانی از سنگ نان در می‌آورند

مشهد- گویند سنگ «لعل» شود در مقام صبر؛ این مصرع شعر از حافظ مثال بارزی از تلاش یکی از بانوان کارآفرین در خراسان رضوی است که توانسته آن را به منصه ظهور برساند.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان خراسان رضوی یکی از قطب‌های تولید سنگ‌های قیمتی است که از دیرباز برخی محصولات آن مانند فیروزه و عقیق شهرت جهانی داشته است.

بنا بر آمار رسمی ۶۰ درصد سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی کشور در استان خراسان رضوی شناسایی‌شده و این استان علاوه بر بهره‌مندی از بهترین و باکیفیت‌ترین معدن سنگ فیروزه جهان استخراج انواع سنگ‌های کوارتز، عقیق، زئولیت، انواع گارنت و انواع ژاسپر در رنگ‌های متنوع  را دارد.

برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی لازم نیست که حتماً درسش را خوانده باشی کافی است مانند قهرمان گزارش ما کمر همت ببندید تا سنگ‌ها را به اسکناس و دلار تبدیل کنید!

سمیه مولوی یکی از بانوان جوان خراسان رضوی و متولد سال ۱۳۶۹  که در رشته کارشناسی حقوق تحصیل‌کرده یکی از افرادی است که بنا بر گفته خودش از این ظرفیت در استان برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال بهره برده  به‌گونه‌ای که حالا وی را به‌عنوان نخستین بانوی کارآفرین نمونه در منطقه خودش می‌شناسند.

او که ابتدا کارش را با تراشیدن سنگ‌های قیمتی آن‌هم به‌صورت دریافت اجرت آغاز کرده است به قول خودش زحمات بسیاری را متحمل شده تا توانسته حالا از به مقام لعل برسد البته با خون‌جگر که گفت‌وگوی ما با وی در همین رابطه و مسیری است که طی کرده تا به اینجا رسیده است.

* شما رشته حقوق خواندید چطور گوهر تراش شدید؟
در رابطه با مدرک تحصیلی به دلیل اینکه بازار کار خوبی نداشت و رقابت در آن زیاد بود لذا موفقیت چندانی کسب نکردم لذا به‌طور اتفاقی وارد بازار گوهرتراشی شدم.

اینجا سنگ لعل شود در مقام صبر | بانوان خراسانی از سنگ نان در می‌آورند

* کار گوهر تراشی از کجا و چگونه آغاز کردید؟
من سال ٩۵ ابتدا درتربت حیدریه به مدت ٣ ماه آموزش‌های لازم را فراگرفتم و سپس به‌طور رسمی وارد این فعالیت شدم.

* کار را با چه قدر سرمایه شروع کردید؟
در ابتدا برای خرید یک سری وسایل مانند دستگاه سنگ‌تراشی مبلغ ۶ میلیون تومان تسهیلات گرفتم و با همین سرمایه کارم را آغاز کردم.

* درآمدش خوب بود؟
در ابتدای کار به‌صورت اجرتی کار می‌کردم ، به یاد دارم اجرت هر کارم دوهزارتومان بود و سپس بعد از یک سال و نیم  فردی از تهران  به مشهد آمد و کار را در دست گرفتن که آن زمان اجرت را به  ۵ هزار تومان  افزایش داد.

* از شما به‌عنوان نخستین کارآفرین بانو گوهرتراش در شهرستان زاوه یاد می‌شود؟
بله من حدود یک سال نیم پیش شعبه زاوه را در دست گرفتم و به‌عنوان اولین خانم کارآفرین در آنجا معرفی شدم .

* برای چند نفر اشتغال‌زایی کردید؟
درهمان شروع  کار به آموزش حدود ۲۰نفر را در دستور کارم قراردادم و خوشبختانه با آموزش این ۲۰ هنرجو چرخه تولید به راه افتاد و برای آن‌ها کار ایجاد شد و حالا تعداد این کارآفرینان به ۲۰۰ نفر رسیده ست.

* چه بستر هایی برای کار در این رشته وجود دارد؟
زمینه برای اشتغال در این صنعت بسیار زیاد است زیرا از زمانی که سنگ‌ها از معدن استخراج می‌شوند زمینه سرمایه‌گذاری تا زمانی که با دستگاه به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شوند وجود دارد.

این سنگ‌های قطعه شده سپس به دست گوهر تراشان رسیده و لذا به میزان لازم تراش و صیقل می‌خورد. از این‌پس برخی از هنرمندان دیگر که درزمینهٔ ساخت انگشتر و یا صنایع‌دستی فعالیت دارند وارد این حوزه شده و با تلفیق چرم، نقره  و ابریشم آثاری خلق می‌کنند که مشتریان بسیاری در بازارهای داخلی و خارجی دارد.

* آیا برندی هم از تولیدات خود ایجاد کردید؟
بله نام برندما ما «کارن» است.

 * در حال حاضر برای راه‌اندازی این شغل چقدر سرمایه لازم است؟
خوشبختانه دستگاه گوهر تراشی  در تربت‌حیدریه  ساخته می‌شود .من برای شعبه زاوه دستگاه‌ها را از تربت‌حیدریه خریداری می‌کردم که قیمت آن ١٠ تا ١٢ میلیون تومان است و این در حالی است که اگر این دستگاه‌ها را از تهران خریداری می‌کردیم٣٠ تا ۴٠ میلیون تومان هزینه بر می داشت.اگرچه دستگاه‌های تهران پیشرفته تراست اما برای شروع کارایی همه دستگاه‌ها یکسان هست.

اینجا سنگ لعل شود در مقام صبر | بانوان خراسانی از سنگ نان در می‌آورند

* تا چه میزان توانستید کار خود را در سطح کشور توسعه دهید؟
از آنجاکه ما گروهی کارمی کنیم یک شعبه هم در شهر شیراز برپا کردیم.

* درآمد ماهانه این کار مناسب است؟
درآمد ماهیانه ما ثابت نیست و به‌سرعت عمل، قیمت مواد اولیه و میزان سفارش‌ها بستگی دارد.

* چه سنگ‌هایی بیشتر علاقه داشته و روی آن کار می‌کنید؟
ما بیشتر در گوهرتراشی سنگ عقیق کارمی کنیم چون هم قیمت آن مناسب تراست وهم در دسترس است اما در کنار آن روی سنگ‌های جواهری که از هند نیز وارد می‌شود یا به‌صورت مبادله سنگ با سنگ به دستمان می رسد نیز فعالیت داریم.

مثلا چه سنگ هایی؟
به‌طور مثال اوپال «آمیتیس زمرد» که از هند، کلمبیا و افغانستان  وارد می‌شود.

* برای تأمین مواد اولیه مشکلی دارید؟
ازآنجاکه تربت‌حیدریه قطب عقیق است و سایر شهرستان‌های اطراف نیز دارای گوهرسنگ هستند لذا برای تأمین مواد اولیه مشکل زیادی نداریم اما بازهم مشکلاتی از جمله نیاز به سرمایه‌گذاران برای برداشت گوهرسنگ‌ها از معدن وجود دارد که متأسفانه از این موضوع  زیاد استقبال نمی شود.

* چه موانع دیگری در مسیر کاری شما وجود دارد؟
در حال حاضر مانع بر سر راه ما بحث فروش محصول است که به دلیل شیوع بیماری کرونا و ریزش گردشگران بازار فروش به‌شدت کاهش داشته است.البته برای حل این مشکل  بازاریابی در فضا مجازی را در پیش گرفتیم و لذا فروش ما به‌صورت آنلاین از طریق اینستاگرام و یا سفارش‌هایی  است که از تهران می‌گیریم

* گرانی تا چه میزان بر روی کار شما تأثیر داشته است؟
برای مثال طی دو سال اخیر صفحه‌تراش از ٢۵ هزار تومان به ٢۵٠ هزارتومان رسیده است یا نقره خام از گرمی  ۲۲ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان رسیده اما قیمت کار و محصولی که ما به فروش می‌رسانیم ،تغییر نکرده و در واقع ما برای نگهداری مشتری مجبور شدیم تا سود خود را حتالمقدور کاهش داده تا امکان فروش را از دست ندهیم.

* آیا در حوزه صادرات هم  توفیقی داشتید؟
در حال حاضر در بحث صادرات فعلاً ما سنگ آماده شده را به هند صادرمی کنیم و به‌جای آن سنگ‌های دیگر تحت عنوان مبادله کالا می‌آوریم.حضور ما در نمایشگاه‌های مختلف تا پیش از کرونا حاکی از آن بود که مردم علاقه بسیاری به سنگ‌های قیمتی دارند و از آن جا که خراسان رضوی قطبی از معادن را در خود جای‌داده لذا بهترین فرصت برای ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری در این استان فراهم است به‌ویژه اینکه فاصله ما با بازارهایی مانند افغانستان و پاکستان و هم‌چنین ترکمنستان بسیار اندک و بستر صادرات کاملاً فراهم است.

کد خبر: ۱۱۶٬۸۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha