۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
بازار خودروی بیرجند در جاده رکود| قانونی که جدی گرفته نشد
بازار گزارش می دهد؛

بازار خودروی بیرجند در جاده رکود| قانونی که جدی گرفته نشد

بیرجند- بازار خودرو بیرجند در حالی با دنده سنگین رکود در حال حرکت است که عدم اجرای قانون برگ سبز خودرو به عنوان سند مالکیت در بسیاری از دفاتر اسناد رسمی بیرجند مزید بر علت شده است.

بازار، گروه استان‌ها: خودروهای لوکس تا خودروهای معمولی، تولید داخل و یا وارداتی فرقی ندارد در کنار یکدیگر پارک شده‌اند و چند وقتی است در گوشه نمایشگاه خاک می‌خورند، خودروهایی که از دور به مشتری‌ها چشمک می‌زنند اما از نزدیک توانی برای خریدشان نیست، و نمایشگاه دارانی که این روزها همچنان از کسادی بازار خودرو می‌گویند.

چند وقتی است که بازار خودرو به رکودی عمیق کشیده شده و سطح معاملات بسیار پایین آمده است. همین نبود مشتری در بازار هم سبب شده تا قیمت‌ها تغییر چندانی نداشته باشد.

اگرچه برخی فعالان بازار تا پیش از انتخابات اذعان می‌کردند که نگاه خریداران و فروشندگان به روزهای پس از انتخابات است تا بلکه تغییری در این حوزه بزرگ اقتصادی رخ دهد، اما باز هم این روزها از رکودی خبر می‌رسد که انگار قرار نیست از بازار خودرو رخت بربندد.

در این شرایط رکود باز هم قیمت‌ها زیاد است و توانی برای خرید نیست. با این که در یک سال گذشته بارها قیمت خودرو افزایش یافته و از ابتدای سال هم چند بار نرخ‌ها تغییر داشته است.

رکود سنگین در بازار خودرو
یکی از نمایشگاه داران خودرو در بیرجند در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: این روزها جز معدود افرادی که نیاز واقعی به خودرو دارند کسی برای خرید مراجعه نمی‌کند و گویی رکودی سنگین بر بازار حاکم است.

علی اکبری با بیان اینکه قیمت‌ها در یک سال اخیر تا کنون رشد قابل توجهی داشته است، افزود: با وجود این بازار خودرو همچنان راکد است و با وجود فروشنده زیاد اما خریداری وجود ندارد و چندان معامله‌ای انجام نمی‌شود.

یکی از شهروندان هم در گفتگو با خبرنگار بازار از گرانی در بازار خودرو خبر داد و گفت: هرچند می‌گویند قیمت خودرو در چند وقت اخیر افزایش نداشته است اما از یکسال اخیر تا کنون به قدری قیمت‌ها افزایش داشته که در حال حاضر توان خرید برای مشتری نمانده است.

بازار خودروی بیرجند در جاده رکود| قانونی که جدی گرفته نشد

رضا ملکی بیان داشت: جالب‌تر این است که در این بازار راکد خودرو اما قیمت تعدادی از خودروها بین یک تا دو میلیون تومان افزایش پیدا کرده است و با این وجود مشتری توانی برای خرید ندارد.

محمدیان دیگر شهروند بیرجندی هم با بیان اینکه چرا باید در حال حاضر پراید ۱۱۱ که تولید داخل است با قیمت ۱۵۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ دو با قیمت ۲۳۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۵ تیپ پنج ۲۹۶ میلیون تومان قیمت شود، گفت: پژو پارس ۲۸۵ میلیون، سمند ال ایکس ۲۴۵ میلیون، تیبا دو ۱۶۱ میلیون، قیمت گذاری می‌شود و با این قیمت‌ها جز افرادی که نیاز ضروری دارند کسی نمی‌تواند خریداری کند.

قانونی که در بیرجند جدی گرفته نمی‌شود
اما یکی دیگر از نمایشگاه داران خودرو در بیرجند یکی از دلایل رکود بازار خودرو در بیرجند را قانون برگ سبز خودرو با عنوان سند مالکیت و عدم همکاری دفاتر اسناد رسمی برای وکالت عنوان کرد و گفت: این قانون بسیار خوبی است که از سوی دادستان کشور در چند وقت اخیر اعلام شد اما در بیرجند به ندرت دفاتر ثبت اسناد زیر بار اجرای آن می‌روند و همین روند سبب کسادی بازار خودرو شده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در بیرجند در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در بازار خودرو وضعیت خرید و فروش کساد است هرچند نسبت به ابتدای سال و تا قبل از انتخابات بهتر شده است.

دفاتر اسناد رسمی وکالت نمی‌دهند و می‌گویند باید پلاک خودرو و سند یکی باشد و در این شرایط ما از محضردارها بیرجند می‌خواهیم همراهی بیشتری داشته باشند که متأسفانه همکاری نمی‌کنند

مهدی راعی فرد با بیان اینکه بازار خودرو دو هفته ایست که نوسانات زیادی نداشته است اما همچنان راکد است هرچند با روی کار آمدن دولت جدید زمزمه کاهش قیمت خودرو بیان شده اما باید منتظر عملیاتی شدن این زمزمه‌ها بود.

وی با اشاره به یکی از مهم‌ترین مشکلات مردم در بازار خودرو در این روزها گفت: دادستان کشور چندی پیش اعلام کرد برگ سبز خودرو صادره از شرکت‌های تولیدی به عنوان سند مالکیت بوده و نقل و انتقال خودرو با ثبت مشخصات متعاملین و نیز مشخصات خودرو مندرج در برگ سبز در ادارات راهنمایی رانندگی بلامانع است و ضرورتی به مراجعه به دفاتر اسناد نیست مگر اینکه متعاملین خواهان ثبت در دفاتر باشند.

بازار خودروی بیرجند در جاده رکود| قانونی که جدی گرفته نشد

راعی فرد افزود: با این صحبت در واقع هزینه سند برداشته شده است و ملاک همان برگ سبز است اما دفاتر اسناد رسمی وکالت نمی‌دهند و می‌گویند باید پلاک خودرو و سند یکی باشد و در این شرایط ما از محضردارها بیرجند می‌خواهیم همراهی بیشتری داشته باشند که متأسفانه همکاری نمی‌کنند.

وی ادامه داد: روال قبل بر این بود که پلاک و سند باید به نام یک نفر بود اما با قانون جدید از سوی دادستان ملاک همان برگ سبز خودرو است در حالی که با چیزی که محضر دارها می‌گویند باید برای سند یک خودروی پراید فرد یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه کند و وکالت نمی‌دهند درحالیکه اگر وکالت داده شود و ملاک همان برگ سبز خودرو باشد هزینه کمتری دارد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در بیرجند با تاکید بر اینکه با وجود دستور صریح و قاطع دادستان کل کشور درباره سند خودرو و اینکه برگ سبز خودرو حکم سند رسمی را دارد و نیازی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نیست افزود: اما برخی از دفاتر اسناد در بیرجند همراهی لازم را برای وکالت نمی‌دهند و اصرار دارند که برگ سبز سند مالکیت نیست و تنها مرجعی که می‌تواند سند رسمی خودرو تنظیم و صادر کند دفاتر اسناد رسمی است.

راعی فرد در ادامه گفت: در حال حاضر خرید و فروش‌ها بسیار کم است در صورتی که قیمت اجاره، مالیات، عوارض و… برای نمایشگاه‌های خودرو چند برابر و همین موضوع سبب شده است که بسیاری از مالکان نمایشگاه‌ها با مشکل مواجه شوند.

 به هر روی مردم و نمایشگاه داران اتومبیل چشم به راه تصمیمات دولت جدید برای بازار خودرو هستند بازاری که طی چند سال گذشته خیزش های زیادی داشته و مردم گلایه مند از این وضعیت شده اند.

کد خبر: ۱۱۶٬۷۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha