۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
 لزوم تسهیل شرایط گمرکی برای تقویت تجارت بین ایران و پاکستان
در نشست با هیات تجاری پاکستان مطرح شد

لزوم تسهیل شرایط گمرکی برای تقویت تجارت بین ایران و پاکستان

فعالان اقتصادی ایران در نشستی با هیات تجاری پاکستان، پیشنهادات خود را برای توسعه همکاری‌های مشترک مطرح و به تشریح مشکلات و راهکارهای برون‌رفت از آنها پرداختند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس گمرک پاکستان پس از دیدار با رئیس اتاق ایران به همراه هیات تجاری این کشور در جمع فعالان اقتصادی ایرانی حاضر شد. در این نشست روسای اتاق‌های زاهدان و کویته، مدیر کل آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت، جمعی از روسا و نمایندگان تشکل‌ها و کمیسیون‌های مرتبط حضور داشتند به تشریح مشکلات، فرصت‌ها و ظرفیت‌های تجاری موجود بین دو کشور اشاره کردند.

غلامحسین جمیلی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران با بیان این مطلب که شرایط اخیر و نشانه‌های اشتیاق مسئولان و اتاق‌های بازرگانی دو کشور برای توسعه همکاری‌های اقتصادی، نوید آغاز فصل جدیدی را در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور می‌دهد.

او ادامه داد: در این راستا لازم است پتانسیل‌های فراوان همکاری‌ها از قوه به فعل درآمده و با همکاری هم شاهد جهش تعاملات تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک باشیم.

به اعتقاد او امروز حجم تجارت و همکاری‌های اقتصادی دو طرف از سطح انتظارات فاصله داشته و قابل قبول نیست تا آنجا که سهم هر یک از دو کشور از بازار یکدیگر بیشتر از دو سه درصد برآورد نمی‌شود.

جمیلی با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، تصریح کرد: به نظر می‌رسد در قالب این چارچوب، فرصت همکاری‌های دو کشور دو چندان شده و این خود انگیزه‌ای بر تقویت سطح مناسبات تجاری بین ایران و پاکستان است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران به توان بخش خصــوصــی ایران در زمینه‌های صــنعتی و تجاری از جمله داروســازی و تجهیزات پزشــکی، محصــولات کشــاورزی و موادغذایی و نوشــیدنی، مواد شــوینده و بهداشــتی، مصــالح ســاختمانی و همچنین در بخش خدمات در حوزه فنی مهندسی، گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد و گفت: آمادگی لازم از سوی بخش خصوصی ایران برای همکاری با فعاالان اقتصادی پاکستان وجود دارد.

جمیلی تاکید کرد: پاکستان در خصوص صادرات مواد و ماشین‌آلات نساجی، برنج، انواع میوه‌های گرمسـیری، محصـولات زراعی و کشـاورزی و تجهیزات پزشـکی در بازار ایران دارای جایگاه ویژه‌ای است.

این فعال اقتصادی در ادامه به تجارت تهاتری با تعیین سقف و کالاهای مشخص و مورد نیاز دو کشور اشاره و تاکید کرد: در این رابطه بین مقامات دو کشور تفاهمی صورت گرفته و باید با برقراری همکاری بین بانک‌های مرکزی و سازمان‌های توسعه تجارت دو کشور مکانیسـم لازم را تعریف کرده و از توان بخش خصوصی برای اجرای باکیفیت آن استفاده کرد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران در ادامه از موانع موجود در برابر تجارت بین دو کشور سخن گفت. به باور او یکی از موانع اعمال تعرفه‌های بالا از ســوی دو کشــور و عدم اجرای توافقات تجارت ترجیحی اســت.

جمیلی امضــای توافق‌نامه تجارت آزاد بین ایران و پاکســتان و ایجاد ثبات تجاری در مقررات وعدم اعمال ممنوعیت‌ها از ســوی هر دو طرف در اقلام توافق شده را مورد توجه قرار داد و افزود: در حال حاضرمذاکرات تجارت آزاد در حال انجام است و نیاز به تسریع و نهایی شدن دارد.

این عضو هیات رئیسه اتاق ایران به ضرورت تجهیز بازارچه‌های متعدد مرزی و تسریع در تکمیل تجهیزات گذرگاه‌های مرزی جدید (ریمدان-گّبد و پیشین-مند)، ایجاد تسهیلات در تردد تجار و رانندگان کامیون‌های حامل کالا و اجرای تفاهم‌نامه‌های امضا شده بین دو کشور اشاره کرد.

به اعتقاد او در صورتی که موانع موجود برداشته شود، سطح مناسبات تجاری بین ایران و پاکستان به هدف اولیه تعیین شده ۵ میلیارد دلار می‌رسد. البته در این وادی موارد دیگری از قبیل همکاری‌های بندری، مرزی و ریلی، رفع مشــکلات تجهیزات و لجســتیک در مرزها، تنوع تولید کالا و تسـهیل مقررات صـادراتی نیز در روند افزایشـی مناسـبات تجاری، بسـیار تاثیرگذار است.

سید محمد طریق هدی، رئیس گمرک پاکستان به ظرفیت‌های موجود برای همکاری‌های اقتصادی و گردشگری بین دو کشور اشاره و با بیان این نکته که امروز حجم تجارت رسمی بین دو کشور بیش از یک میلیارد دلار است و امکان افزایش آن تا ۵ میلیارد دلار وجود دارد، گفت: باید تبادلات تجاری و همچنین رفت‌وآمدها و سفرها در حوزه گردشگری و زیارتی بین دو کشور افزایش یابد.

او از اشتراکات فرهنگی و پتانسیل‌های پاکستان در جذب گردشگر سخن گفت و ادامه داد: ایرانیان کمی از پاکستان بازدید می‌کنند. با این حال پاکستانی‌ها سفرهای زیارتی به ایران دارند. باید طبق یک استراتژی دقیق زمینه رفت‌وآمدها را افزایش دهیم.

طریق هدی با بیان این نکته که گمرک پاکستان در آیند هنزدیک در راستا تسهیل پروسه‌های گمرکی اقداماتی را انجام می‌دهد، تصریح کرد: گمرک پاکستان در زمان شیوع کرونا تسهیلاتی را در مرزهای مشترک با ایران قائل شد تا همکاری‌ها متوقف نشود. امروز پاکستان این آمادگی را دارد تا با همکاری با یکدیگر روند صدور روادید را تسهیل کنیم.

 رئیس گمرک پاکستان توسعه روابط تجاری و حضور شرکت‌های ایرانی در پاکستان را خواستار شد و افزود: شرکت‌های ایرانی در پاکستان می‌توانند تولیدات خود را به چین صادر کنند.

در ادامه، عبدالحکیم ریگی، رئیس اتاق زاهدان و فدا حسین دشتی، رئیس اتاق کویته و همچنین تعدادی از روسای کمیسیون‌ها و انجمن‌های تخصصی و فعالان اقتصادی در زمینه ظرفیت‌های موجود برای همکاری مشترک پیشنهاد دادند و راهکارهایی برای رفع مشکلات و موانع تجاری مطرح کردند.

مشکلات بانکی و نبود کانال ایمن برای انتقال ارز، عدم تمایل شرکت‌ها برای همکاری به دلیل تحریم‌ها، لزوم توسعه مرزها و تجهیزات مورد نیاز، حمایت کشورها از فعالیت بازارچه‌های مرزی، افزایش ساعات فعالیت گمرکات، لزوم همکاری دو کشور در زمینه پذیرش کارنه تیر، آمادگی اعزام و پذیرش هیات تجاری از جمله در حوزه کشاورزی و مواد غذایی، ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی و ایجاد فروشگاه‌هایی برای تولید در کشور پاکستان، لزوم کاهش قاچاق کالا بین دو کشور و حمایت از تبادلات رسمی و مشکل ارسال نمونه کالا برای پاکستان از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست بود.

کد خبر: ۱۱۶٬۶۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha