۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
اسرائیل همه نمایندگان کنگره را خریده است؛  اکثر تحریم ها باقی می ماند!
مدیرارشد پیشین آژانس در گفتگو با بازار:

اسرائیل همه نمایندگان کنگره را خریده است؛ اکثر تحریم ها باقی می ماند!

«طارق رئوف» معتقد است با توجه به نفوذ اسرائیل در آمریکا، اکثر تحریم ها علیه ایران باقی خواهند ماند و لغو نمی شوند.

بازار؛ گروه بین الملل: علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران اخیرا اعلام کرد: در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در وین مورد موافقت قرار گرفت.

در این راستا حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه اخیرا در توئیتی اعلام کرد: ما به‌دقت رفتار آقای بایدن را می‌سنجیم. هدف «مذاکره» حرف زدن محض نیست؛ بلکه توافق ملموس و احترام به منافع متقابل است.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: ۱+۴ برای مذاکره مبتنی بر رعایت منافع و حقوق متقابل آماده باشد.

خبرنگار بازار در گفتگو با «طارق رئوف» رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می آید.

«رئوف» مشاور پیشین هسته ای هیات کانادا و در حال حاضر رئیس برنامه خلع سلاح، کنترل سلاح و عدم اشاعه موسسه صلح استکهلم(سیپری) است.

*«علی باقری کنی» معاون وزیر خارجه ایران اعلام کرد که روز ۸ آذرماه گفتگوها در وین با هدف لغو تحریمهای غیر قانونی شروع خواهد شد. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
این یک پیشرفت دیرهنگام و خوشایند خواهد بود. ما نیمی از ریاست جمهوری بایدن را طی کرده ایم و برجام نزدیک به ۳ سال است که در مشکلات باقی مانده است. آمریکا سیاست مستقل در خصوص ایران یا سیاست خاورمیانه ای ندارد.

به گفته یکی از دستیاران سابق وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، این توسط اسرائیل هدایت می شود - و لابی طرفدار اسرائیل AIPAC در ایالات متحده تقریباً همه نمایندگان کنگره را خریداری کرده است - از این رو سیاست آمریکا در خصوص ایران عموماً تحت نفوذ اسرائیل است. به این ترتیب، اکثر تحریم ها علیه ایران باقی خواهند ماند و لغو نمی شوند.

*ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران اعلام کرده است که ما میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد و خواهان مذاکره نتیجه محور هستیم تا تحریمهای امریکا لغو شود. آیا تصور می کنید نتیجه مد نظر ایران در مذاکرات وین به مطالبات دولت امریکا نزدیک می شود؟
در این مرحله، بازگشت کامل برجام به فرمت ۱۵ جولای ۲۰۱۵ دیگر امکان پذیر یا عملی نیست. از این رو بیهوده و اتلاف وقت است برای بحث در این مورد. راه پیش رو در حال حاضر ادامه برنامه هسته ای ایران تحت راستی آزمایی آژانس، بازگشت ایران به اجرای پروتکل الحاقی، بستن پرونده «بایگانی هسته ای» ربوده شده از ایران توسط اسرائیل و استفاده ایران از اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد برای سوخت زیر دریایی هسته ای است.

برای زیردریایی‌های هسته‌ای، ایران می‌تواند از معافیت بند ۱۴ تحت موافقتنامه پادمان‌های NPT/IAEA استفاده کند، درست همانطور که استرالیا در حال برنامه‌ریزی برای تامین زیردریایی‌های هسته‌ای توسط ایالات متحده/بریتانیا است.

*«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمانهای بین المللی اعلام کرده است که همه طرفها در مذاکرات وین به دنبال مذاکره نتیجه محور هستند. او گفته است به طورت محتاطانه به نتایج دور بعدی مذاکرات خوشبین است. به نظر می رسد صحبتهای وی واکنشی به سخنان ابراهیم رئیسی باشد که گفته بود ایران به دنبال مذاکرات نتیجه محور است. ارزیابی شما از سخنان وی چیست؟
روسیه باید به قراردادهای خود برای واحدهای ۱ و ۲ نیروگاه اتمی بوشهر و سومین راکتور انرژی هسته ای در دارخوین ادامه دهد. از این رو، روسیه برای مقابله با فشارهای آمریکا و اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد پایبندی خود به برجام را عادی کند. اما روسیه هیچ اهرمی بر آمریکا و اتحادیه اروپا در مذاکرات برجام وین ندارد.

*جمهوری خواهان کنگره امریکا اعلام کرده اند اگر اکثریت کنگره را به دست آورند توافق بین بایدن و ایران را لغو خواهند کرد. آنها اعلام کرده اند که پیام صریح ما این است که بایدن هر توافقی در جهت لغو تحریمها انجام دهد را از بین خواهند برد. بر این اساس بایدن چگونه می خواهد به ایران برای رفع تحریمها ضمانت بدهد؟
بله، پایبندی ایالات متحده به برجام را نه دموکرات ها و نه جمهوری خواهان نمی توانند تضمین کنند. همانطور که در بالا اشاره شد، سیاست آمریکا در قبال ایران عمدتاً در اسرائیل است. در هر صورت، آمریکا به بسیاری از تعهدات خود عمل نکرده است.

ایران باید در برابر خرابکاری های سایبری و دیگر تاسیسات هسته ای، ترور دانشمندان، و به طور کلی رعایت امنیت بسیار بالا و ایجاد یک بازدارندگی قوی در برابر هرگونه حمله نظامی، مراقب باشد. علاوه بر این، ایران باید روابط خود را با سعودی ها و امارات بهبود بخشد.

کد خبر: ۱۱۶٬۴۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha