۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۲
ضرورت مشارکت جمعی در زمینه ارتقای استاندارد| ساختار اعطای جایزه ملی کیفیت تغییر می کند
رییس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد

ضرورت مشارکت جمعی در زمینه ارتقای استاندارد| ساختار اعطای جایزه ملی کیفیت تغییر می کند

شریعتی، رییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه رعایت استانداردها در حوزه تولید کالا و خدمات ضرورت است، گفت: مشارکت جمعی در زمینه ارتقای کیفیت و استانداردها، کشور را در مسیر تعالی قرار می دهد.

بازار؛ گروه صنعت: غلامرضا شریعتی، در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری جایزه ملی کیفیت که با حضور معاونان وزرا، روسای سازمان ها، اساتید دانشگاهها، نمایندگان انجمن های علمی کشور و ارزیابان جایزه ملی کیفیت به صورت مجازی در سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد با تبریک فرارسیدن روز ملی کیفیت گفت: با خرد جمعی در جهت فرهنگ سازی برای ارتقاء کیفیت تولیدات، خدمات و سایر حوزه ها گام های موثری برداریم.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت باید به عنوان یک مطالبه عمومی در کشور مطرح باشد افزود: اگر به دنبال توسعه صادرات غیرنفتی، تنوع تولید، کارآفرینی و اشتغالزایی و رفاه اجتماعی هستیم باید بیش از گذشته به کیفیت اهمیت دهیم.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به نارضایتی ارباب رجوع از ادارات دولتی گفت: اگر خدمات ارایه شده در سایر بخش ها از کیفیت لازم برخوردار باشد دیگر شاهد این حجم از گله مندی نخواهیم بود.

شریعتی با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان متولی کیفیت در جامعه در جهت همگانی کردن و استقرار نظام کیفیت در کشور تلاش می کند اظهار داشت: اگر از توان و تجارب اقشار مختلف در زمینه کیفیت استفاده شود به طور حتم کیفیت به فرهنگ عمومی تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به عملکرد کشورهایی که در زمینه کیفیت پیشتاز هستند اظهار داشت: تجارب کشورهای دیگر بیانگر آن است که جایزه ملی کیفیت را پایه و اساس عمل و رفتار سازمانی دانسته و آن را به عنوان یک علم که حاصل خرد جمعی است پذیرفته اند.

برای روزآمد شدن مدل جایزه و روش اجرایی آن باید ساختار اعطای جایزه ملی کیفیت را تغییر داد و از انحصار خارج کرد تا رضایت نسبی را در پی داشته باشد

رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به تغییر مسیر اعطای جایزه ملی کیفیت ایران و سرعت بخشی به نظام کیفیت در کشور توضیح داد: برای روزآمد شدن مدل جایزه و روش اجرایی آن باید ساختار اعطای جایزه ملی کیفیت را تغییر داد و از انحصار خارج کرد تا رضایت نسبی را در پی داشته باشد.

وی با اشاره به دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت در اعطای جایزه ملی کیفیت ایران اظهار داشت: در برنامه کوتاه مدت با کمک متخصصان، نخبگان و افراد صاحبنظر دستور العملی با کمترین اشکال داشته باشیم.

شریعتی با اشاره به طراحی «نظام جامع کیفیت» کشور در دانشگاه صنعتی شریف گفت: این طرح مبنای برنامه بلند مدت(در مدت سه سال تعریف شده) در جایزه ملی کیفیت خواهد بود که مجری آن دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف است که به عنوان یکی از طرح‌های ملی و در پنج مرحله انجام می شود.

وی اظهار داشت: مراحل طرح شامل طراحی نقشه جامع کیفیت، تدوین سند جامع راهبرد ملی کیفیت کشور، تدوین و طراحی نظام ارزیابی ملی کیفیت سازمان‌ها، طراحی مدل سنجش نرخ کیفیت و طراحی سامانه الکترونیکی و یکپارچه سنجش نرخ کیفیت است که در نهایت همه این مراحل در کنار هم، «نظام جامع کیفیت کشور» را تشکیل خواهند داد.

شایان ذکر است که در راستای اجرای بند ۲۰ ماده ۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد کشور مصوب ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی، سازمان ملی استاندارد ایران در چند مرحله فراخوان برای تعیین مجری فرآیند های اجرایی جایزه ملی کیفیت ایران از بین سازمان، نهاد ها، انجمن یا تشکل های علمی، تخصصی و حرفه ای که در زمینه مدیریت کیفیت و براساس ارزیابی کیفی و احراز صلاحیت واجد شرایط بودند سازمان مدیریت صنعتی ایران را به عنوان مجری جایزه ملی کیفیت ایران انتخاب کرد.

بر این اساس، سازمان مدیریت صنعتی بنا به سوابق و تجارب متعدد در طراحی و اجرای فرایندهای رتبه‌بندی و اعتباربخشی موظف شد تا نسبت به تجهیز گروه ارزیابان و مدرسان در قالب یک تفاهم‌نامه سه‌ساله با سازمان ملی استاندارد ایران، فرایند های اجرایی جایزه ملی کیفیت را عهده دار شد.

این جایزه یکی از معتبرترین جوایز ملی با پشتوانه قانونی است که در قالب یک نظام‌نامه با مدل و روش‌شناسی ویژه به‌منظور ارزیابی کیفیت محصولات و خدمات اجرا می‌شود.

همچنین مقرر شد مراسم تجلیل از برگزیدگان جایزه ملی کیفیت در سطوح اهتمام، اشتهار و تندیس مقارن با ایام دهه فجر برگزار و از برندگان جایزه قدردانی شود.

کد خبر: ۱۱۶٬۳۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha