۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
 تورهای مجازی «عیدگردشی»؛ از دهکده افسانه ای تا لانه عقاب ها
بازار گزارش می دهد؛

تورهای مجازی «عیدگردشی»؛ از دهکده افسانه ای تا لانه عقاب ها

ساری - کرونا گردشگری یا پاشنه آشیل مازندران را از نفس انداخت و این استان به‌جای نوروز، میزبانی را به وقتی دیگر موکول کرد ولی با تورهای مجازی می‌توان از این شاهکارهای خلقت دیدن کرد.

گروه استان‌ها- نام مازندران که می‌آید، جاذبه‌های رؤیایی‌اش از جاذبه پرپیچ‌وخم زیبای چالوس گرفته تا آبشارهای منحصربه‌فرد، دهکده‌های ییلاقی، تالاب ارواح گون، آشیانه عقاب‌ها و چشمه‌های هزار رنگش در ذهن تداعی می‌شود.

در آستانه بهار، مازندران رخت گردشگری از تن برون می‌کند و دل‌خوش به روزگاری است تا دوباره، مسافرانش را در آغوش گیرد و آوای خوش پرندگان همانند لالایی گوش‌نوازی است که همپای بهار طنین‌انداز شده است.

گذری بر جاذبه‌های گردشگری مازندران در آستانه نوروز که به دلیل شیوع مسافر ناخوانده کرونا خزان گردشگری شده است، می‌تواند داشته‌های این دیار همیشه بهشت را بهتر معرفی کند.

گلوگاه و قبرستان سفید چاه

نام گلوگاه که به میان می‌آید قبرستان تاریخی ۱۲۰۰ ساله با نقش و نگارهای عجیب‌وغریب روی سنگ‌ها که اولین قبرستان تاریخی مسلمانان است، در ذهن تداعی می‌شود.

آدرس این قبرستان تاریخی را از هر گلوگاهی و مازندرانی بپرسید، یانه سر بهشهر، روستای سفید چاه را می‌دهند و برای رفتن به این قبرستان دوره تیموریان که سنگ‌های عمودی و حکاکی آن عجیب و شگفت‌آور است باید به شهرستان گلوگاه سفر کرد و ازآنجا بخش یانه سر رفت.

سیف الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قبرستان سفید چاه اولین قبرستان مسلمانان در ایران به شمار می‌رود، ازاین‌رو در تمامی فصول از جمله نوروز جاذبه دیدنی به شمار می‌رود، اظهار داشت: امسال نوروز به دلیل شرایط خاص امکان سفر به آن وجود ندارد اما از طریق مجازی و آنلاین می‌توان تصاویر مربوط به این جاذبه را دید.

وی با اظهار اینکه روستای سفید چاه از جمله اماکن گردشگری استان به شمار می‌رود و تصاویر نمادین ایرانی، مفاهیم پیچیده‌ای از مرگ و رستاخیز را در قبرستان تاریخیان می‌توان به نظارت نشست، اظهار داشت: گردشگری مجازی به عنوان یکی از المان‌های سفر باید مورد توجه قرار گیرد.

دهکده رؤیایی کندلوس با افسانه کهن ایرانی

نام دهکده ییلاقی کندلوس در غرب مازندران که به گوش می‌رسد، قصه کهن‌ترین افسانه ایرانی در ذهن تداعی می‌شود، قصه‌ای که اینک نیز لالایی کودکان منطقه است و بزرگ‌ترها آن را برای جوان‌تر تعریف می‌کنند.

دیدن دهکده کندلوس حتی به صورت مجازی نیز زیبا است، این دهکده در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان نوشهر در بخش تاریخی کجور که به عنوان اولین سکونتگاه‌های انسان در مازندران است، رخ می‌نمایاند.

برای سفر به کندلوس باید مسیر نوشهر به کجور را یا از طریق جاده زیبای کندوان و یا آزادراه چالوس – مرزن آباد طی کرد و پس از عبور از قریه دوآب، حسن‌آباد، کینس، دشت نظیر، چشمه زیبای عواض، به دوراهی کندلوس در دهستان میخ ساز رسید.

این دهکده ییلاقی با موزه تاریخی و مردم‌شناسی آن و خانه ییلاقی مینا و پلنگ که افسانه زیبایی به همین نامه نیز در آن رقم خورده، شهره آفاق است.

علی‌اصغر جهانگیری روستازاده‌ای که به عشق زادگاه و نیاکانش موزه زیبا کندلوس را بنانهاده و این موزه مقصد گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور و جهان حتی به صورت مجازی است، می‌گوید: این روستا با خانه‌های قدیمی نمای چوبی، سقف‌های چوبی، دیوارهای کاه‌گلی، چشمه‌های آب معدنی و کوچه های سنگفرشش میزان گردشگران به صورت حقیقی و مجازی است.

وی با اشاره به قدمت این روستا درباره موزه تاریخی می‌گوید: در این موزه دست‌ساخته‌ها، آداب‌ورسوم، آیین‌ها و سنن مردم منطقه در قالب نمادهای انسانی و تصویری به نمایش درآمده است و در تمامی فصول میزبان گردشگران است.

قصه مینا و پلنگ در دهکده رؤیایی کندلوس، حکایت زیبایی از عشق دختر آوازه‌خوان به پلنگ است، این دختر که آواز زیبایی داشت هر روز کنار پنجره شروع به آواز خواندن می‌کرد و پلنگی که در جنگل حاشیه روستا زیست می‌کرد، عاشق صدای زیبا دختر می‌شود و هر روز غروب برای شنیدن آواز مینا به روستا می‌آمد تا آنکه یک روز دیگر خبری از پلنگ نشد و مینا درپی یافتن پلنگ دل به جنگل می‌زند و هنوز ردی از وی و عشقش در دل جنگل پیدا نشده است.

تالاب ارواح

تالاب ارواح در دریاچه ممرز که به طول ۷۰۰ متر و عرض ۳۰۰ متر گسترانده شده از دیگر جاذبه‌هایی است که سفر مجازی به آن نیز رؤیایی و دیدنی خواهد بود. برای دیدن این جاذبه که میان جنگل‌های انبوه دهکده چلندر نوشهر گمشده، کافی در اینترنت و فضای مجازی گشتی بزنیم، دریاچه‌ای با درختانی خشک‌شده و افتاده که به تالاب ارواح شهره شده است.

محمد نعیمایی از بلدهای گردشگری غرب مازندران با اشاره به اینکه بازدید گردشگران در نوروز امسال به دلیل شیوع کرونا از دریاچه ارواح به صفر رسیده است، می‌گوید: برای دسترسی به این دریاچه باید وارد جاده فرعی صلاح‌الدین کلای سفلی و چلندر شوید و پس از عبور از روستا و محیط‌بانی حدود ۱۰ کیلومتر مسیر را ادامه دهید تا به دریاچه ممرز که به تالاب ارواح نیز معروف است، برسید.

وی با اظهار اینکه تالاب ارواح در فصول مختلف گردشگران و طبیعت گردان خاص خود را دارد، ادامه می‌دهد: این تالاب تلاقی زیبایی از طبیعت، جنگل و دریا است که بکر و ناشناخته مانده است.

موزه تاکسیدرمی در خشکه‌داران

در تنکابن از توابع غرب مازندران، آدرس موزه خشکه‌داران را از هرکسی بگیرید و یا گشتی در فضای مجازی زده شود، به راحتی می‌توان به این جاذبه طبیعی و زیستی دسترسی پیدا کرد و این موزه در واقع از آخرین بازمانده‌های اکوسیستم جنگله ای جلگه‌ای کرانه خزری به شمار می‌رود.

مرجان محمدی از اعضای سازمان مردم‌نهاد محیط زیستی درباره موزه تاریخی طبیعی خشکه‌داران می‌گوید: در این موزه مجموعه تاکسیدرمی شده از وحوش طبیعت شمال ایران به نمایش گذاشته‌شده است و در روزهای اخیر بازدیدهای مجازی از آن افزایش‌یافته است.

وی با اشاره به اهمیت موزه می‌گوید: این موزه علاوه براین از نظر تاریخی و طبیعی دیدنی است همواره مورد علاقه محققان و دانش‌پژوهان برای انجام کارهای تحقیقاتی است.

آشیانه عقاب‌ها در آلاشت

سفر مجازی از آلاشت در بلندای سوادکوه با خانه‌هایی که درشیب کوه‌ها بناشده‌اند، کوچه‌های باریک و سنگ فرش شده و دیوارهای کاه‌گلی عریض دارد، را نمی‌توان نادیده گرفت.

جاجیم آلاشت دست‌ساخته زنان ییلاقی و روستایی این منطقه، محیط بکر و روستایی، کوهستان سرد و پرجاذبه آلاشت حتی به صورت مجازی نیز دیدنی است، خانه‌هایی که سقف و نمای چوبی دارند و هنوز رد و پای ساخت‌وسازهای شهری و جدید به آن نرسیده است. آلاشت یا آشیانه عقاب همواره چه مجازی و چه حقیقی دیدنی است.

چشمه هزار رنگ سورت

سفر مجازی به مازندران بدون دیدن چشمه سرخ و پرنقش‌ونگار سورت، انگار چیزهایی کم دارد، چشمه‌ای زیبا و جادویی که در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا واقع‌شده است و از شاهکارهای خلقت به شمار می‌رود.

برای رسیدن به این چشمه باید به سورت در شرق مرکز مازندران سفر کرد تا جاذبه‌ای زیبا و سحرانگیز را به نظاره نشست و نوروزگردی مجازی در این چشمه پرنقش‌ونگار که از سه چشمه با آب‌های مختلف از نظر رنگ، بو و مزه تشکیل‌شده است، خاطرات زیبای مازندران و شمال را برای همیشه در خاطره‌ها باقی نگه می دار.

برای دیدن جاذبه سورت به صورت مجازی است کافی است کلیدواژه سورت، چشمه سورت. باداب سورت و مازندران را وارد کنید تا صفحات زیبای نگاری و تصویری از این جاذبه پیش رویتان باز شود.

اگرچه گردشگری مازندران در نوروز به صورت سفر حقیقی تعطیل‌شده اما دیدن مجازی این جاذبه‌ها سبب می‌شود تا سفر به این جاذبه‌ها در روزهای غیرکرونایی مورد توجه و برنامه‌ریزی قرار گیرد.

کد خبر: ۱۱٬۶۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha