۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶
تکمیل پروژه های عمرانی دارای توجیه اجتماعی در اولویت دولت قرار گیرد
رئیس فراکسیون توسعه متوازن کشور مجلس:

تکمیل پروژه های عمرانی دارای توجیه اجتماعی در اولویت دولت قرار گیرد

رئیس فراکسیون توسعه متوازن کشور مجلس گفت: مطالبه من و همکارانم در مجلس این است که طرح هایی که دارای اهمیت هستند و توجیه اجتماعی دارند در کنار طرح هایی که پیشرفت فیزیکی دارند، در اولویت قرار گیرند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمد خدابخشی رئیس فراکسیون توسعه متوازن کشور در برنامه زنده «در مسیر توسعه» که پیش از ظهر روز (دوشنبه، ۱۷ آبان ماه) از شبکه رادیویی فرهنگ با موضوع «اجرای طرح های عمرانی در مناطق کمتر توسعه یافته و توسعه متوازن» پخش شد، در این خصوص گفت: اجرای طرح های دارای توجیه فنی، اقتصادی و اجتماعی یکی از اقدامات لازم برای رسیدن به توسعه در کشور است بنابراین این طرح ها باید مبتنی بر مزیت های نسبی مناطق، توسط دولت یا بخش خصوصی اجرا  شود.

برنامه ای برای مناطق محروم که نیاز به زیرساخت سازی دارند اندیشیده شود     
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در قانون بودجه سنواتی، ۲۷۰۰ طرح دارای توجیه اقتصادی وجود دارد که دارای ردیف ملی مستمر یا متغیر هستند که ردیف های مستمر برای همیشه وجود دارند و شامل یک مقطع زمانی نمی شوند اما برخی ردیف ها مخصوص یک بازه زمانی هستند، در قانون بودجه ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۷۰ هزار میلیارد تومان منابع برای اجرای این طرح ها پیش بینی شده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: یکی از مشکلات کشور توسعه نیافتگی برخی مناطق است که نیازمند زیر ساخت سازی در این مناطق که کمتر مورد توجه قرار گرفتند هستیم، وقتی همکاران ما یک طرحی را پیگیری میکنند تا به مرحله اجرا در آورند با سدی به نام ماده ۲۳ قانون الحاق مواجه می شوند  که با توجه به محدودیت های موجود در منابع، اجازه تعریف طرح به نمایندگان نمی دهد و اگر طرحی نیز در قانون بودجه اضافه شود مجوز ماده ۲۳ اعطا نمی کنند بنابراین در دولت برنامه ای برای مناطق محروم که نیاز به زیرساخت سازی دارند اندیشیده شود.          

دولت از ظرفیت قرارداد های بی او تی استفاده کند
رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس با اعلام اینکه یکی از موانع اجرای پروژه های عمرانی محدودیت های منابع مالی است، افزود: برای اینکه فشارهای مالی موجود برای اجرای طرح ها کمتر شود دولت باید بعضی از طرح هایی که لازم است اجرا شود مانند نیروگاه ها و سد ها را با بانک های علاقمند رایزنی کند و این طرح ها را بصورت بی او تی اجرا کند و اگر این اقدام توسط دولت قبلی جدی گرفته می شد می توانست قطعی های برق کشور را به حداقل رساند یا حتی به کلی از بین ببرد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت نباید فقط به دنبال اجرای طرح های توجیه دار اقتصادی باشد، گفت: طرح هایی که توجیه اجتماعی قوی دارند نیز باید مورد استقبال دولت قرار گیرد وقتی یک هموطن به دلیل مارگزیدگی در یک منطقه ای به دلیل نبود درمانگاه جان خود را از دست می دهد، در اینجا آیا ساختن درمانگاه باید توجیه اقتصادی داشته باشد و نباید جان هموطنانمان برای ما مهم باشد؟

تکمیل طرح هایی که از نظر اجتماعی داری اهمیت هستند باید در اولویت دولت قرار بگیرند
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به سفرهای استانی رئیس جمهور، عنوان کرد: در این سفرها مشاهده کردیم که طرح های عمرانی که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند در اولویت تکمیل قرار می گیرند اما باید این نکته را هم در نظر بگیریم ممکن است یک طرحی پیشرفت فیزیکی پایینی داشته باشد ولی از نظر  اجتماعی برای مردم دارای اهمیت بالایی باشد بنابر این این نوع طرح ها باید در اولویت باشند.

وی ادامه داد: هر ساله در قانون بودجه اعتباراتی برای طرح های عمرانی پیش بینی می شود و مقدار تخصیص آن حتی ممکن است کمتر باشد با این وجود حجم طرح های عمرانی برای این مقدار اعتبار بسیار بالاست و حتما باید در این خصوص فکر اساسی کرد و دنبال محل های مختلف برای تامین منابع بود و از ظرفیت های مختلف نهایت استفاده را کرد.

برنامه ریزی منطقه ای در کشور مغفول مانده است
خدابخشی ادامه داد: برنامه ریزی منطقه ای در کشور مغفول مانده است مثلا یک منطقه ای نیاز به بیمارستان دارد، نظام برنامه ریزی ما این مناطق را شناسایی نمی کند تا به صورت خودکار طرح را اجرا کند زیرا نظام برنامه ریزی ما به گونه ای است که برنامه ها در سطح ملی مصوب می شود و به مناطق ورود نمی شود و این حلقه مفقود نظام برنامه ریزی ماست که باید حل شود.

وی ادامه داد: مطالبه من و همکارانم این است که طرح هایی که دارای اهمیت هستند و توجیه اجتماعی دارند در کنار طرح هایی که پیشرفت فیزیکی دارند در اولویت قرار گیرند.

رئیس فراکسیون توسعه متوازن کشور در پایان تاکید کرد: با توجه به تعداد بالای طرح های ملی در کشور که اعتبار موردنیاز آن بسیار سنگین است باید نحوه تامین منابع مورد بازنگری قرار گرفته و از روش های مختلف برای تامین منابع را استفاده شود و روش های مشارکت عمومی و خصوصی را بررسی کرده و از ظرفیت های موجود مانند "بی. او. تی" نهایت استفاده را برد.

نباید در توزیع فعالیت های اقتصادی بین استان ها تبغیض شود
در ادامه  محمدرضا دشتی اردکانی رییس فراکسیون گردشگری مجلس در خصوص اهمیت توجه به مناطق مختلف کشور در قانون اساسی گفت: در اصل ۴۸ قانون اساسی تاکید شده است که بهره برداری از منابع طبیعی و استفاده از درامد های ملی در سطح استان ها و توزیع فعالیت های اقتصادی نباید تبعیضی باشد و هر منطقه بر اساس نیازها و استعدادهای خود باید امکانات لازم را در اختیار داشته باشد.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی افزود: طی سالیان گذشته متاسفانه این اتفاق رخ نداده و باعث شده برخی مناطق کشور بسیار برخوردار بوده و در مقابل برخی مناطق نیز برخوردار نباشند.

وی ادامه داد: برای بودجه سال ۱۴۰۱ جلسات مختلفی را  در سازمان برنامه و بودجه و  کمیسیون برنامه برگزار شده تا یک عدالت نسبی در بودجه۱۴۰۱ برقرار شود و اگر این عدالت نسبی رخ دهد امیدواریم یک توسعه متوازن را در سطح کشور اجرا کنیم.

مناطق محروم همیشه در اولویت بوده اند
در ادامه حمیدرضا عدل معاون امور زیربنایی سازمان برنامه و بودجه در خصوص توجه دولت به مناطق محروم  گفت: ۱۴ درصد از کل بودجه کشور مربوط به اعتبارات عمرانی است که بین تمام طرح های ملی و استانی تقسیم می شود و از این مقدار نیز درصدی باید به مناطق محروم تعلق بگیرد که طی سالیان گذشته مناطق محروم همیشه در اولویت بوده اند.

عدل ادامه داد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که در حال حاضر در استان ها حدود۵۰تا ۶۰ هزار پروژه ناتمام در حال اجرا می باشد و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آنها ۴۰۰هزار میلیارد تومان برآورد شده است این در حالی است که کل منابع مالی  بودجه ای کشور برای طرح های عمرانی در کشور ۳۱ هزار میلیارد تومان است و این آمار در سطح ملی بسیار بدتر است.

وی ادامه داد: برای طرح های تملک دارایی و سرمایه ای که شامل۲۶۵۴طرح است که در قانون بودجه امسال حدود ۵۸ هزار میلیارد تومان منابع مالی در نظر گرفته شده است در حالی که برای تکمیل همین طرح ها در صورتی که هیچگونه تورمی در کشور نداشته باشیم ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی در خصوص عدم اجرای طرح هایی که توجیه  اقتصادی ندارند، گفت: بخش عمده طرح های نیمه تمام کشور پروژه هایی هستند که توجیه اقتصادی ندارند اما برخی طرح هایی که علیرغم اینکه توجیه اقتصادی ندارند اما به دلیل اینکه زندگی مردم یک منطقه به آن وابسته است مانند راه روستایی قطعا انجام می شود و این از وظایف دولت محسوب می شود.

منابع طرح های دارای توجیه اقتصادی از سایر طرح ها جدا شود
در ادامه امیر محمد غفاری معاون برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی در خصوص تعریف طرح های عمرانی بر اساس توجیه های اجتماعی گفت: سقف بودجه کشور محدود است و باید  هنر ما این باشد که این بودجه را به بهترین شکل ممکن هزینه و عدالت را رعایت کنیم، زمانی که ما هزینه طرح هایی که توجیه اقتصادی دارند را از بودجه عمومی هزینه می کنیم طبیعی است که برای طرح هایی که توجیه اجتماعی دارند بودجه ای نمی ماند، از این رو باید در کشور بین دو طرح دارای توجیه اقتصادی و اجتماعی  و محل تامین اعتبار آنها تفکیک قائل شویم تا  دولت بر توسعه عدالت اجتماعی تمرکز کند.

کد خبر: ۱۱۶٬۳۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha