۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
فرش قرمز اصناف استان مرکزی برای کرونا/ «فاصله گذاری اجتماعی» اجرا نمی‌شود
وقتی کرونا را جدی نمی گیریم؛

فرش قرمز اصناف استان مرکزی برای کرونا/ «فاصله گذاری اجتماعی» اجرا نمی‌شود

اراک - تعداد قابل توجهی از اصناف استان مرکزی در حالی به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی بی‌اعتنا بوده و مغازه‌هایشان را تعطیل نمی‌کنند، که خطر کرونا بیش از هرچیز این افراد را تهدید می‌کند.

خبرگزاری بازار - گروه استان ها: سرپیچی برخی اصناف از طرح فاصله گذاری اجتماعی همچنان و پس از چند روز از اجری این طرح در استان مرکزی در حالی به چشم می خورد، که قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، این روزها به یک وظیفه اجتماعی تبدیل شده است.

البته اگر در خیابان های اصلی اراک، ساوه و بسیاری از شهرهای استان مرکزی به گشت زنی بپردازید، ظاهر شهرها از تعطیلی اصناف حکایت دارد، اما کافی است، چند کوچه از مرکز شهر و معابر اصلی فاصله بگیرید، تا متوجه بی توجهی برخی از اصناف به طلح فاصله گذاری اجتماعی شوید، هرچند اکثریت اصناف استان مرکزی از این طرح در راستای حفظ سلامت خود، خانواده و همشهریان تبعیت کردند، اما هستند، عده ای که تعدادشان هم کم نیست و این طرح را با توجیهات غیر منطقی دور می زنند.

یک موبایل فروشی در اراک که به ظاهر تعطیل بود، پس از تماس خبرنگار بازار در خصوص خرید گوشی موبایل به وی گفت: مغازه باز است و پشت کرکره بسته فروشنده ها در حال فعالیت هستند و اگر گوشی می خواهید، باید مبلغ را به شماره کارت واریز کنید، تا گوشی را برایتان آماده کنیم.

وی اضافه کرد: پس از واریز مبلغ کرکره را بالا می دهیم و به داخل بیایید، رسید وجه را نشان داده و گوشی موبایل را تحویل بگیرید.

تامین معیشت بهانه‌ای برای مغازه داران متخلف

پوشاک فروش دیگری که در خیابان « شهید آوینی» ساوه فعالیت می کند، در توجیه دلیل فعالیت خود به خبرنگار بازار می گوید: اگر فروش نداشته باشیم، مخارج زندگی را از کجا تامین کنیم؟

وی که برای تغییر میزان فروش خود نسبت به سال گذشته عبارت « کاهش فاحش» را به کار می برد، گفت: درست است، که فروشی نداریم، اما اگر حتی یک جنس بفروشیم و در حد در آوردن کرایه مغازه و کمی برای خرج خانه و زندگی به دست بیاوریم برای ما کافی است.

این کاسب ساوه ای اضافه کرد: همه کسبه سرمایه دار نیستند و بسیاری از ما مجبوریم، بفروشیم تا بتوانیم، کرایه مغازه های سرسام آور را بدهیم و چکهایمان را پاس کرده و یا از پس خرج های سرسام آور زندگی برآییم، درست است، باید به فکر کرونا و قطع زنجیره ویروس باشیم، اما گمان نکنید، همه موجرها کرایه ها را بخشیده اند، خیر، صاحب ملک ما چند روز به عید تماس گرفت و اصرار داشت، چند روز زودتر کرایه اش را بگیرد، تا بتواند، خریدهایش را کند.

وضعیت اصناف در دیگر شهرستان های استان مرکزی نیز به همین ترتیب است و تعداد کسبه ای که طرح فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکرده و در پی دور زدن آن بوده اند، کم نیست، البته مسئولان استانی و شهرستانی بر پلمب اصناف متخلف و برخورد قاطع با آن ها تاکید دارند.

اصناف یاری نکنند، ویروس ماه ها میهمان استان مرکزی خواهد بود

رییس اتاق اصناف استان مرکزی یکی از این مسئولانی است، که برای اصناف متخلف خط و نشان کشیده و در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: در چند روز گذشته بیش از ۲۰۰ واحد صنفی که اقدام به باز کردن مغازه ها و تخلف از مصوبات قرارگاه پدافندزیستی استان کرده بودند، پلمب شده و یا اخطار دریافت کردند.

جمشید زند با بیان این که بازرسی از واحدهای صنفی در استان مرکزی شدت بیشتری گرفته است، اظهار می دارد: همه اصناف غیر ضروری در استان مرکزی موظف به تعطیلی مغازه های خود در راستای مصوبه قرارگاه پدافندزیستی استان و در راستای حفظ سلامت خود و دیگر شهروندان هستند.

وی در پاسخ برخی اصناف که تعطیلی مغازه ها را برای تامین مخارج خود رعایت نمی کنند، گفت: من خود از بدنه اصناف هستم و مشکل را درک می کنم، اما باید بپذیریم، که اولا از قوانین پیروی کنیم، ثانیا سلامتی از هرچیز دیگر واجب تر است و ثالثا باید بدانیم، اگر زنجیره این ویروس منحوس قطع نشود، ماه ها گرفتار این مشکلات اقتصادی خواهیم بود، اما اگر همه رعایت کنیم، به زودی شاهد رهایی از این اپیدمی هستیم و می توان زودتر به بازیابی اقتصادی پرداخت.

زند از مردم خواست در راستای همکاری با اتاق اصناف و حفظ سلامتی خود، از مغازه های متخلف که ممنوعیت فعالیت دارند، خرید نکنند و افزود: از مردم می‌خواهیم درصورت مشاهده هر صنفی که تا ۱۵ فروردین ممنوعیت فعالیت دارد، اما مصوبات را دور زده و به خلاف اقدام به باز کردن مغازه خود کرده است، را به اتاق اصناف اطلاع دهند.

طبق اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک، در حال حاضر شهرستان های ساوه و زرندیه، اراک، دلیجان و محلات به ترتیب پرخطرترین شهرستان های استان مرکزی بوده و بیشترین مبتلایان را داشته اند، اما وضعیت حضور مردم در خیابان ها و خرید از اصناف و نیز تردد در این شهرستان ها به خوبی نشان می دهد، هنوز این ویروس در این شهرستان ها نیز جدی گرفته نشده است.

کد خبر: ۱۱٬۶۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha