۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
وجود خلاء نظارتی در کسب و کار اینترنتی همدان| اداره پست و سازمان صمت ورود پیدا کنند
گزارش خبری؛

وجود خلاء نظارتی در کسب و کار اینترنتی همدان| اداره پست و سازمان صمت ورود پیدا کنند

همدان- بیشترین کلاهبرداری ها در استان همدان حین خریدهای اینترنتی رخ می دهد تا آنجا که مسئولان در این زمینه از خلاء نظارتی در حوزه فعالیت های کسب و کار اینترنتی سخن می گویند.

به گزارش خبرنگار بازار، مدیرکل دفتر امور امنیتی، انتظامی و اتباع استانداری همدان ظهر امروز دوشنبه در دومین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان که با محوریت بررسی جرائم حوزه مجازی و کلاهبرداری اینترنتی و ساماندهی کسب و کار اینترنتی در استان همدان در سالن جلسات دادگستری استان همدان برگزار شد، با اشاره به افزایش خریدهای اینترنتی در دوران شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: در راستای این وضعیت، شاهد مشکلات پیش آمده در سایت دیوار و شکایات پیش آمده در این عرصه هستیم.

مهدی اخوان با تاکید بر لزوم آگاه سازی و تنویر افکار عمومی، عنوان کرد: در بحث صیانت از فضای مجازی راهکارهایی برای جلوگیری از جرائم فضای مجازی دیده شده و راهکارهایی در این عرصه مدنظر قرار گرفته است.

هر چند فعالیت در فضای مجازی نیازمند کسب مجوز است با این وجود تمامی مجوزهای کسب و کار فضای مجازی در مرکز صورت می گیرد و استان‌ها دسترسی، ابزار نظارتی و ساز و کار لازمی در این باره ندارند و این موضوع در استان ها رها شده است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان نیز با بیان اینکه یکی از حوزه هایی که به شدت مورد تهدید و آسیب است، بحث کسب و کارهای اینترنتی است، اظهار کرد: هر چند فعالیت در فضای مجازی نیازمند کسب مجوز است با این وجود تمامی مجوزهای کسب و کار فضای مجازی در مرکز صورت می گیرد و استان‌ها دسترسی، ابزار نظارتی و ساز و کار لازمی در این باره ندارند و این موضوع در استان ها رها شده است.

عباس نجفی با بیان اینکه پرونده هایی در راستای واحدهای صنفی غیرمجاز یا واحدهای صنفی مجوز دار وجود دارد اما بدون وجود نظارت ادامه فعالیت می دهند، گفت: پرونده های متشکله در دادگستری گویای افزایش تخلفات در فضای مجازی است که باید راهکارهای پیشگیرانه در این زمینه پیش بینی شود.

ابزار نظارتی در اینجا در استان عقیم است و این خلا از سوی سازمان صمت هم تایید شده است و به راستی که ساز و کاری در این حوزه نداریم

وی با تاکید بر اینکه هرگونه فعالیت های کسب و کار اینترنتی در فضای مجازی مستلزم اخذ پروانه است، عنوان کرد: ابزار نظارتی این مقوله در استان عقیم است و این خلا از سوی سازمان صمت هم تایید شده و ساز و کاری در این حوزه نداریم.

نجفی در ادامه این موضوع به قانون تجارت الکترونیک و قانون جرائم رایانه ای و ضمانت اجراها در این عرصه نیز اشاره کرد.

نجفی با بیان اینکه پیگیری ها از سازمان صمت استان همدان نیز انجام شد و مطرح کردند که بستر فروش های اینترنتی واحدهای صنفی از بستر شرکت پست صورت می گیرد، گفت: بیشترین فروش‌های اینترنتی با بهره گیری از ظرفیت اداره کل پست صورت می گیرد و این اداره به عنوان شرکت دولتی می‌تواند از پذیرش محموله‌های پستی واحدهای غیرمجاز خودداری کند چراکه نظارت بر این فرآیند خرید و فروش اینترنتی برعهده اداره پست است.

وجود خلاء نظارتی در کسب و کار اینترنتی همدان| اداره پست و سازمان صمت ورود پیدا کنند

وی با تاکید بر اینکه هم اینک دامنه جرائم رایانه‌ای تنها مربوط به فضای مجازی نیست، عنوان کرد: باید جرائم حوزه کسب و کار و مسائل مربوط به فیشینگ (تله‌گذاری) برای مردم توضیح داده شود و با اطلاع رسانی دقیق در این عرصه گام برداریم.

نجفی با بیان اینکه در حوزه نشر اکاذیب و هتک حیثیت در فضای مجازی با رشد ۲۰۳ درصدی در سال گذشته نسبت به سال ۹۸ در استان همدان روبرو بوده ایم، گفت: این زنگ هشداری در موضوع اخلاق نیز محسوب می شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان همدان یادآور شد: هم اکنون مردم با انبوهی از کانال‌های تبلیغاتی مواجه هستند اما فرآیندی برای تشخیص مجاز یا غیرمجاز بودن این کانال ها و نظارت کافی بر روی آن ها وجود ندارد.

دادستان عمومی و انقلاب همدان نیز مطرح کرد: از نظر یونسکو دیگر خواندن و نوشتن ملاک باسوادی نیست و اگر کسی با رایانه و فضای مجازی آشنایی نداشته باشد بی‌سواد است که با این تعریف بخشی از جامعه بی سواد محسوب می شوند.

حسن خانجانی موقر با بیان این موضوع مطرح کرد: در گذشته افرادی که سواد خواندن و نوشتن نداشتند بیسواد محسوب شده و نهضت سواد آموزی برای این قشر راه اندازی شد و حال با تعریف جدید یونسکو از مقوله سواد، راه اندازی نهضت سواد آموزی در حوزه فضای مجازی و سایبری ضروری است.

وی ادامه داد: در حال حاضر زندگی هایمان را تنها بخش حقیقی تشکیل نداده بلکه بخشی از زندگی به فضای مجازی معطوف شده و باید موضوع ارتقای سواد رسانه ای مورد توجه بوده و با جدیت دنبال شود.

دادستان عمومی و انقلاب همدان با تصریح بر اینکه با این روند نیاز است تا در مسیر ارتقای سواد رسانه ای و فضای مجازی از افراد توانمند و متخصص بهره گرفته شود، افزود: نباید در این مسیر افرادی که اطلاعات ناقصی در این حوزه دارند، وارد کار شوند هر چند تعداد افراد زبده و فنی متخصص فضای مجازی نیز بسیار اندک است.

وجود خلاء نظارتی در کسب و کار اینترنتی همدان| اداره پست و سازمان صمت ورود پیدا کنند

مدیرکل دادگستری استان همدان هم با بیان اینکه فضای مجازی واقعیت غیر قابل انکاری است، عنوان کرد: گریزی از آن نیست و فضای سایبر باید مورد مطالعه قرار گیرد تا فرصت ها و تهدیدهای آن مشخص و بتوان تهدیدها را به فرصت ها تبدیل کرد.

محمدرضا عدالتخواه با تاکید بر اینکه استفاده از فضای سایبر بدون مدیریت و نظارت آسیب زا است، عنوان کرد: افرادی که نتوانسته اند قبل از استفاده از این فضا، آگاه باشند در این مسیر آسیب خواهند دید و با جرائم مختلفی روبرو خواهند شد.

عدالتخواه در ادامه عنوان کرد: در استان همدان در بحث های مرتبط فضای مجازی با هتک حیثیت و نشر اکاذیب با رشد ۲۰۳ درصدی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ روبرو هستیم.

مدیرکل دادگستری استان همدان با تاکید بر اینکه این روزها بحث های پدافند عامل باید در فضای سایبر مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: آموزش ها در جهت پیشگیری و توام با آگاهی بخشی بایستی در پیش گرفته شود.

مسئولان ما در خصوص فضای مجازی نگاه تدافعی دارند تا تهاجمی
معاون دادستان عمومی و انقلاب در حقوق عامه نیز با بیان اینکه ما به خوبی از علل بروز جرایم مطلع هستیم اما چرا اقدامات مناسبی صورت نمی‌گیرد، عنوان کرد: متأسفانه امروز مسئولان ما در فضای مجازی نگاه تدافعی دارند تا تهاجمی و منتظر هستند حتما جرمی واقع شود سپس به دنبال حل آن باشیم این در صورتی است که باید به دنبال پیشگیری باشیم.

سیدهادی مصطفوی مطرح کرد: سال گذشته توسط دادگستری استان آسیب‌شناسی در حوزه فضای مجازی انجام شده و همه به آن واقف هستیم و دستورالعمل ساماندهی فضای مجازی، شیوه اقدام پلیس فتا و در هر حوزه به صورت جزیی مصدایق مجرمانه شناسایی شده همچنین تهیه بانک اطلاعاتی و اجرای طرح شناسایی مدیر کانال‌ها، کانال‌های تبلیغاتی و واسطه‌های مالی نیز صورت گرفته است.

وی با بیان این موضوع خاطرنشان کرد: انسداد سیم کارت‌های اتباع خارجی، ساماندهی دستگاه‌های پز، الزام ادارات پست به ساماندهی بسته‌های پستی، به‌روزرسانی اطلاعات شرکت‌های واسطه مالی، الزام احراز هویت مدیران آپ‌های بازار و شیپور در سامانه انتها، بحث آگاه سازی مسئولین قضایی و امنیتی در خصوص استفاده از اپلکیشن‌ارتباطی از جمله اقدامات اثرگذار در پیشگیری از بروز این جرایم است.

مصطفوی تصریح کرد: اینکار با وجود تخصصی بودن نباید خیلی سخت و پیچیده شود و به سادگی می‌توان با شناسایی ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی مانند برنامه شاد وغیره آموزش‌های لازم در راستای آگاه‌سازی عموم جامعه را ارائه کرد.

وجود خلاء نظارتی در کسب و کار اینترنتی همدان| اداره پست و سازمان صمت ورود پیدا کنند

سرپرست دایره مبارزه با جرائم پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان همدان نیز با بیان اینکه سال ۹۸ حدود ۶۵ درصد پرونده های پلیس فتا مربوط به برداشت های غیرمجاز از حساب های بانکی بود که این آمار در سال گذشته با فعال شدن رمز پویا به ۲۰ تا ۲۳ درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: در سال جاری این روند مجدداً افزایشی شده است.

بیشترین کلاهبرداری ها حین خریدهای اینترنتی از سایت دیوار و حراج آنلاین رخ داده است

میلاد نوروزی با بیان اینکه بیشترین کلاهبرداری ها حین خریدهای اینترنتی از سایت دیوار و حراج آنلاین رخ داده است، اظهار کرد: در سال گذشته تعداد ۶۶۶ پرونده در پلیس فتا تشکیل شد اما در سال جاری این پرونده ها تاکنون به یک هزار و ۱۷۵ فقره رسیده است.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد ۶۳۵ مورد مربوط به کلاهبرداری اینترنتی است، اظهار کرد: در این زمینه می توان از افزایش دوبرابر جرائم سخن گفت.

سروان نوروزی با تاکید بر اینکه باید در خصوص مسائل مربوط به بورس و سوق پیدا کردن مردم به سمت رمزارزها نیز برنامه داشته باشیم، عنوان کرد: با این روند شاهد جرائم نوظهوری هستیم که پرونده هایی نیز در این راستا تشکیل شده و حتی ارزش ریالی بیشتر پرونده های مربوط به رمزارزها بیش از یک میلیارد تومان است.

سرپرست دایره مبارزه با جرائم پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان همدان با تاکید بر اینکه در این مسیر، رهگیری متخلفان این حوزه بسیار دشوار است، گفت: اگرچه صرافی هایی در این راستا با ما همکاری دارند اما صرافی های داخلی نمی توانند در این باره کمک چندانی به پلیس داشته باشند.

وی در ادامه صحبت های خود به موضوع هک اینستاگرام و مسائلی در این راستا نیز اشاره کرد و افزود: در طول دو ماه گذشته بالغ بر ۱۰۰ مورد هک اینستاگرام در استان همدان رخ داده است.

کد خبر: ۱۱۶٬۳۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha