۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۶
برنامه‌ریزی هند برای «کربن صفر» شدن راه‌آهن این کشور تا سال ۲۰۳۰

برنامه‌ریزی هند برای «کربن صفر» شدن راه‌آهن این کشور تا سال ۲۰۳۰

دولت هند اعلام کرده است که بنا دارد نظام حمل‌ونقل ریلی این کشور را تا سال ۲۰۳۰ به وضعیت «کربن صفر» برساند.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، راه‌آهن هند بنا دارد به منظور دستیابی به اهداف کربن‌ صفر این کشور تا سال ۲۰۳۰ نسبت به استفاده از انرژی‌های جایگزین برای کاهش آلاینده‌های هوا اقدام کند.

آنطور که مجله اینترنتی «سواراجیا» گزارش داده است، راه آهن هند به منظور استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق مورد نیاز قطارهای این کشور، ۵۱ هزار هکتار زمین بدون بهره‌وری را شناسایی کرده تا در این زمین‌ها صفحات انرژی خورشیدی نصب شود. همچنین وزارت حمل‌ونقل این کشور به منظور حمایت از استفاده از انرژی خورشید و باد در صنعت حمل‌ونقل ریلی، شرکت مدیریت انرژی راه‌آهن را تاسیس کرده است.

به منظور جایگزینی لوکوموتیوهای دیزل با لوکوموتیوهای برقی، راه‌آهن هند نیاز به تامین ۲۰ گیگاوات انرژی برق دارد که از طریق صفحات انرژی خورشیدی و توربین‌های بادی تامین خواهد شد. در سال جاری، هند برای تامین ۳ گیگاوات انرژی خورشیدی و ۱۰۳ مگاوات انرژی باد برنامه‌ریزی کرده است.

آنطور که دولت هند می‌گوید، این برنامه باعث افزایش سهم ریل از حمل‌ونقل، ایجاد اشتغال، کاهش سطح آلایندگی و صرفه‌جویی گسترده در مصرف سوخت و هزینه‌های بهره‌برداری راه‌آهن خواهد شد.

گفتنی است، تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی که خطری برای آینده زندگی بشر در کره زمین محسوب می‌شود، دولت‌های جهان را وا داشته است که برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، که عامل اصلی این پدیده هستند، برنامه‌ریزی کنند و از آنجا که حمل‌ونقل ریلی ردپای کربنی کمتری از خود به جای می‌گذارد، تلفیق این مد حمل‌ونقلی با انرژی‌های پاک از جمله راهکارهای ارائه شده برای مقابله با گرمایش جهانی است.

هند، که دومین کشور پرجمعیت جهان محسوب می‌شود، پس از چین، ایلات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا چهارمین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای است، اما با توجه به جمعیت این کشور، تولید سرانه این گازها توسط هند پایین است. همچنین هند در کنار چین، از جمله کشورهایی است که با توجه تولید گسترده گازهای گلخانه‌ای توسط کشورهای غربی در سال‌های گذشته، بدهی زیست محیطی به جهان ندارند.

کد خبر: ۱۱۶٬۳۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha