۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۷
فرضیه دست‌اندازی دولت به بورس؛ مسیر تفحص از بازار سرمایه| جملاتی که بوی دستکاری می‌دهد!
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد

فرضیه دست‌اندازی دولت به بورس؛ مسیر تفحص از بازار سرمایه| جملاتی که بوی دستکاری می‌دهد!

صالحی عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس اظهار داشت: ما قصد داریم با تفحص از بورس بدانیم که آیا ریزش‌های بورسی در یک سال گذشته عمدی بوده و یا سهوی، و این چه به صورت عمدی و چه سهوی قابل پذیرش نیست.

مسلم صالحی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به تحقیق و تفحص از سازمان بورس اظهار داشت: در جریان این تحقیق و تفحص ما به دنبال احقاق حقوق سهامداران بورسی هستیم.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته بعضا تحلیل‌هایی مطرح می‌شد که دولت از ظرفیت بازار سرمایه در جهت تامین کسری بودجه خود استفاده می‌کند، گفت: البته این موارد در حد یک تحلیل بود و هیچ وقت اثبات نشد، لذا یکی از محورهای اصلی تحقیق و تفحص از سازمان بورس همین نکته است بنابراین ما می‌خواهیم پیرو این تحقیق و تفحص بدانیم در یک سال گذشته چه اتفاقاتی در بازار سرمایه رقم خورده است.

صالحی بیان داشت: ما قصد داریم پیرو این تحقیق و تفحص بدانیم که آیا ریزش‌های بورسی در یک سال گذشته عمدی بوده و یا سهوی، لذا چه به صورت عمدی و چه سهوی قابل پذیرش نیست و قطعاً نهادهای مرتبط با این قضیه باید پاسخگو باشند.

مجلس درباره بورس بیکار ننشست
عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس تأکید کرد: ما پیرو این تفحص می‌کوشیم این سیگنال را به مردم بدهیم که مجلس پای کار است البته برخی می‌گویند اقدام مجلس نوشدارو پس از مرگ سهراب است، اما بالاخره ما تا بخواهیم روندی را در مجلس شروع کنیم زمان‌بر خواهد بود هر چند که در این مدت یک سال هم مجلس بیکار ننشست و تذکراتی را مطرح و لیست متخلفین بورسی را مدنظر قرار داد و از ماده ۲۳۴ آیین‌نامه هم در جهت تخلفات بورسی استفاده کرد.

دولت نباید به طور مستقیم از بازار سرمایه حمایت کند و نباید به صورت مستقیم بگوید که مردم وارد بازار شوند و ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم؛ دولت تنها باید فضای بازار سرمایه را معرفی کند تا من نوعی تصمیم بگیرم که وارد بازار شوم  و یا خیر؟

صالحی تصریح کرد: امیدواریم در تفحصی که صورت می‌گیرد ضعف‌ها مشخص شود تا ما بتوانیم با برطرف کردن آن حداقل جلوی ضربات بعدی به بازار سرمایه را بگیریم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ریشه یابی مبحث دست اندازی دولت ها به بازار سرمایه اظهار داشت: به نظر بنده دولت نباید به طور مستقیم از بازار سرمایه حمایت کند و نباید به صورت مستقیم بگوید که مردم باید وارد بازار شوند و ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم لذا در هیچ جای دنیا به این شکل نیست. بنابراین دولت تنها باید فضای بازار سرمایه را معرفی کند تا من نوعی تصمیم بگیرم که وارد بازار شوم  و یا خیر؟

تضمین بازار سرمایه بسیار خطرناک است
صالحی بیان داشت: اینکه دولت‌ها بگویند مردم وارد بورس شوند و ما از آن‌ها حمایت خواهیم کرد، انتظاراتی را در بین سهامداران ایجاد می‌کنند و نشان از دخالت در بازار سرمایه دارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید بگذاریم بازار کار خود را کند، تصریح کرد: اینکه بازار را تضمین کنیم بسیار خطرناک است چرا که ماهیت بازار سرمایه هم صعود و هم سقوط را با هم دارد و نباید به هیچ وجه این آیتم به مردم تلقین شود که بازار سرمایه به طور صد در صد رو به رشد خواهد بود و سود خوبی خواهد داد.

وی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس سازمان بورس مبنی بر اینکه به زودی بازار شرایط خوبی را آغاز خواهد کرد، بیان داشت: این جملات شاید حائز این پیام باشد که ما یک کار و یا دستکاری در بازار می‌کنیم که بازار رو به بهبودی پیش رود به نظر بنده صحبت‌های این چنینی مفید نیست و ما باید اجازه بدهیم بازار کار خود را بکند.

سه ماه از شروع دولت می‌گذرد، اما پیامد خاصی در بورس مشاهده نشد
این نماینده مجلس تاکید کرد: مسئولین باید دست از سر بازار بورس بردارند و بگذارند بازار کار خود را بکند چراکه در این صورت مشکلات برطرف خواهد شد.

صالحی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر سه ماه از شروع به کار دولت می‌گذرد، اما هنوز نتیجه و یک پیامد خاصی در بورس مشاهده نشده است.

کد خبر: ۱۱۶٬۲۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha