۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۲
اشکال تراشی برخی ادارات ایران، تاجران افغانستانی را دلسرد کرده است| کیفیت کالای ایرانی بالاست
گفتگو با معاون شرکت حمل و نقل بین المللی افغانستان؛

اشکال تراشی برخی ادارات ایران، تاجران افغانستانی را دلسرد کرده است| کیفیت کالای ایرانی بالاست

سید ناصر عطایی می گوید: در شرایط کنونی که طالبان به تشکیل امارت اسلامی پرداخته و هنوز مشروعیت و ثباتی وجود ندارد، طبیعی است که تجار ایرانی نگران تجارت و سرمایه گذاری در افغانستان باشند.

تهمینه غمخوار؛ بازار: جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در طول صد سال گذشته، روابط سیاسی و مبادلات تجاری مطلوبی را به‌ عنوان دو کشور دوست و همسایه با یکدیگر داشته اند، اما با این وجود، این مناسبات در مقایسه با روابط ایران با دیگر کشورهای همسایه، کمتر مورد توجه کارشناسانه قرار گرفته در حالی که افغانستان یکی از بازارهای عمده برای کالاهای ایرانی است.

از طرفی، تفکر در رابطه با افغانستان یادآور مسائلی چون جنگ، درگیریهای نظامی، فقر و اقتصاد شکننده آن می باشد و در واقع، کمتر کسی به فکر صادرات به افغانستان یا حتی تجارت با آن خواهد بود، در حالی که این کشور به لحاظ ذخایر زیرزمینی، معادن، محصولات ساختمانی و کشاورزی از جمله میوه جات و خشکبار ظرفیت های اقتصادی مطلوبی دارد.

همچنین، بخش قابل‌توجهی از تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز مربوط به افغانستان و صادرات به این کشور بوده به طوری که بهترین کالاهای صادراتی افغانستان می توانند بازار هدف خوبی برای ایران باشند، هرچند که در سالهای اخیر رقبایی جا پای تجار و سرمایه گذاران ایرانی گذاشته و بازار افغانستان را به دست گرفته اند.

لذا گسترش مناسبات تجاری دوجانبه با توجه به شرایط تحریمی و اوضاع داخلی افغانستان و تمایل امارت اسلامی و جمهوری اسلامی برای توسعه این روابط، می تواند برای هر دو کشور به دلیل همسایگی و اشتراکات زبانی، فرهنگی، هویتی و تاریخی  و... سودآور باشد.

در همین راستا و بر اساس اهمیت موضوع، خبرنگار بازار گفتگویی را با «سید ناصر عطایی» معاون شرکت ترانسپورت بین المللی سادات عطایی در افغانستان و مدیر عامل شرکت حمل و نقل و واردات_صادرات بین المللی سینا عطا سپیدار در ایران در خصوص روند تجارت تجار ایرانی و افغان و مشکلات پیش روی آنها ترتیب داده که در ادامه میخوانیم: 

*شما در چه صنف و از چه زمانی مشغول به تجارت در افغانستان هستید؟
من در صنف حمل و نقل کالا و واردات و صادرات بیش از ۱۳ سال است که فعالیت دارم.

* از دیدگاه شما روابط اقتصادی و به خصوص مراودات تجار افغان و ایرانی در طی سالهای تجارت شما چگونه بوده است؟
از نظر من این تجارت دوجانبه مطلوب بوده، اما در رابطه با طی شدن روند و مراحل اداری مربوط به تجارت، گاهی اوقات در ادارات ایران برخوردهای دوگانه ای نسبت به تجار افغانستانی صورت گرفته در حالی که بعضا قوانین تجارت بین الملل نیز گاهی اوقات رعایت نشده است. با این حال، نظر من این است که این مشکلات قابل حل بوده است. 

* روابط گروه تجاری شما در همکاری با برخی از شرکتهای ایرانی چگونه بوده است؟
در یک کلمه می توانم بگویم که انصافا عالی بوده در حالی که گروه ما همواره تلاش کرده تا این روابط را مستحکم نگه دارد و افزایش داشته باشد زیرا اشتراکات دو کشور تا حدی زیاد است که تجار ایرانی و افغانستانی را برای همکاری بیشتر ترغیب می نماید. 

* مهمترین چالش های پیش روی کار با بازرگانان ایرانی و حتی با سایر کشورها از نظر شما چیست؟
مهمترین چالش ها عدم آگاهی نسبت به قوانین کشور دوم و گاها هم اشکال تراشی و برخوردهای متناقض برخی از کارمندان ادارات مربوطه با امور تجارت بوده است. همچنین، عدم تمدبد اقامت، ویزا و سایر مدارک در ادارات زیربط دولتی هم میتوان به این مشکلات اضافه کرد.

عدم ورود مستقیم تجار ایرانی به بازار افغانستان می تواند چالشهایی را ایجاد کند زیرا بی اعتمادی میان طرفین شکل می گیرد

علاوه بر آن، عدم ورود مستقیم خود تجار ایرانی به بازار افغانستان هم می تواند چالشهایی را ایجاد کند زیرا بی اعتمادی میان طرفین شکل می گیرد.

* از دید شما چه نگرانی هایی متوجه تاجرانی ایرانی در تجارت با تجار افغان وجود دارد؟
به نظر من نگرانی تاجران ایرانی بیشتر ناامنی و عدم ثبات در افغانستان و اوضاع داخلی کشور است. همچنین، عدم وجود یک سیستم درست الکترونیکی و عدم برخورداری گمرکات افغانستان از یک سیستم منظم از دیگر نگرانیهایی است که متوجه تجار ایرانی می باشد.

در حکومت گذشته رشوه دادن، رشوه ستانی و بروکراسی به وفور قابل مشاهده بود که همین مسئله دلیلی برای نگرانیهای تاجران ایرانی در خصوص انجام تجارت بود

پیش از این و در حکومت گذشته رشوه دادن، رشوه ستانی و بروکراسی به وفور قابل مشاهده بود که همین مسئله دلیلی برای نگرانیهای تاجران ایرانی در خصوص انجام تجارت بود، در شرایط کنونی هم که طالبان به تشکیل امارت اسلامی پرداخته اند و هنوز مشروعیتی وجود ندارد و کشورها این امارت را به رسمیت نشناخته اند، طبیعی است که تجار کشورهای مختلف من جمله ایران هم نگران تجارت با تجار افغانستان و سرمایه گذاری باشند.

* با توجه به صادرات کالاهای ایرانی به افغانستان، بازار این کالاها در کشور شما چگونه است؟
کالای ایران نسبت به کالاهای چینی و پاکستانی کیفیت بالاتری دارد ضمن اینکه به دلیل راه های ترانزیتی کمتر سریعتر به بازار وارد می شود. همچنین، این کالاها به دلیل اشتراکات قومی و زبانی و تاریخی پدبرش بیشتری دارد به طوری که ۹۰ درصد مردم افغانستان از کالاهای ایرانی استقبال کرده اند و بیشتر به خرید این کالاها پرداخته اند هر چند که کشورهایی مانند ترکیه و چین در تلاشند تا بازار را قبضه کنند.

کد خبر: ۱۱۶٬۱۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha