تصویب آیین نامه داخلی کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی
عصر امروز صورت گرفت؛

تصویب آیین نامه داخلی کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی

پنجمین نشست کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی برگزار و در این نشست کار بررسی آیین نامه داخلی کمیسیون به پایان و آیین نامه به تصویب اعضا رسید.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، پنجمین جلسه کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی (اصل ۸۵ قانون اساسی) عصر امروز (یکشنبه ۱۶ آبان) با حضور اعضا برگزار شد که در این نشست امروز کار بررسی آیین نامه داخلی کمیسیون مشترک پایان یافت و آیین نامه داخلی کمیسیون به تصویب اعضا رسد.

براساس مصوبه کمیسیون، ماده ۱۵ به بعد آیین نامه داخلی کمیسیون مشترک در جلسه امروز بدین شرح اصلاح شد؛

ماده ۱۵ نحوه رسیدگی به پیشنهادات:

 الف- ابتدا کلیات طرح هر یک از مواد و اجزاء توسط یکی از دبیران قرائت می شود. سپس پیشنهادهایی که در زمان مقرر در سامانه قانونگذاری ثبت شده است، به ترتیب حذف کل، اصلاح کل، حذف جزء (بند یا تبصره) و اصلاح جزء مطرح می شود و در صورت وجود مخالف پیشنهاد، یک مخالف و یک موافق و پس از آن کارشناسان مرکز پژوهشها و نمایندگان دستگاههای دولتی و بخش خصوصی به مدت حداکثر ۵ دقیقه نظر خود را بیان می کنند و بعد از آن پیشنهاد دهنده مجدداً به مدت ۵ دقیقه از پیشنهاد خود دفاع می کند و سپس در مورد پیشنهاد رأی گیری به عمل می آید. در این مرحله، پیشنهاد حذف کل یا جزء (بند با تبصره) تا قبل از ورود به ماده در کمیسیون پذیرفته می شود.

تبصره بند الف ماده ۱۵: بنا به تشخیص رئیس جلسه یا تقاضای حداقل ۵ نفر از اعضای کمیسیون، مخالفان و موافقان (حداکثر تعداد ۳ نفر) می توانند به مدت برابر صحبت کنند.

ب - چنانچه پیشنهاد ثبت شده ای مطابق جزء (۱) وجود نداشته باشد و پیشنهادهای حذف کل یا جزء یا اصلاح کل نیز تصویب نشود، اصل ماده به رأی گذاشته می شود.

پ - در صورت عدم تصویب موارد مذکور در اجزاء (۱) و (۲)، مجددا پیشنهاد حذف در جلسه پذیرفته و در مورد آن رأی گیری می شود.

ت - پس از مراحل فوق، برای ماده مورد بحث با اصلاحات انجام شده رأی گیری به عمل می آید و در صورت عدم تصویب، پیشنهادهای جدید در همان جلسه یا جلسات بعدی قابل طرح است.

 ث - پس از تصویب هر یک از مواد یا اصلاح کل آن، پیشنهادهای الحاقی مرتبط و غیرمغایر با مصوبه به تشخیص رئیس جلسه، در صورتی که در مهلت مقرر در سامانه قانونگذاری ثبت شده باشد، قابل طرح است.

تبصره: در صورت درخواست هر یک از افرادی که در جزئیات حق اظهارنظر دارند، رئیس جلسه می تواند وقت آنان را به میزان مقتضی تمدید نماید. تشخیص کفایت مذاکرات با رئیس جلسه است.

همچنین در ماده ۱۶ مقرر شد قبل از رأی گیری کلیات طرح، نظرات نماینده بخش خصوصی و مرکز پژوهش ها شنیده می شود و در صورت موافقت رئیس کمیسیون و یا درخواست ۳ نفر از اعضا، نظرات سایر ذینفعان هم شنیده می شود، سپس نماینده رسمی دولت اظهارنظر می کند و در نهایت ۳ نفر  از نمایندگان مخالف و ۳ نفر از نمایندگان موافق به ترتیب اظهارنظر می کنند که مدت زمان صحبت آنها ۵ دقیقه است.

ماده ۱۷ آیین نامه داخلی کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی نیز بدین شرح اصلاح شد که؛ مصوبات کمیسیون غیرقابل تجدید نظر است، جز در صورت ابهام در مصوبات، یا مغایرت یا تعارض میان دو یا چند ماده یا اجزای یک ماده که با تشخیص رئیس کمیسیون و یا حداقل ۱۰ نفر از اعضاء و موافقت دو سوم اعضای کمیسیون نظرات صحن قابل طرح است.

در ماده ۱۸ مقرر شد که؛ محل تشکیل جلسات رسمی کمیسیون در محدوده مجلس شورای اسلامی باشد.

طبق ماده ۱۹؛ آیین نامه داخلی کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی در ۱۹ ماده و ۶ تبصره در جلسه روز یکشنبه مورخ ۱۶ آبان ۱۴۰۰ به اتفاق آرای کلیه اعضای کمیسیون مشترک به تصویب رسید.

همچنین در ادامه نشست کمیسیون پس از تصویب آیین نامه داخلی، گزارشی از مرکز پژوهش های مجلس درخصوص تجربه بین المللی سایر کشورها در زمینه مدیریت فضای مجازی ارائه شد.

براساس گفته سیاهکلی سخنگوی کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی، اعضای کمیسیون جلسه آینده پس از استماع ادامه گزارش مرکز پژوهش های مجلس وارد دستور کار رأی به کلیات طرح مذکور خواهند شد.

گفتنی است این نشست به صورت زنده از طریق سایت و درگاه اینترنتی خبرگزاری خانه ملت و همچنین اپلیکیشن تلوبیون پخش می شد.

کد خبر: ۱۱۶٬۱۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha