۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۲
۸۵ قطعه از ۳۰ هزار قطعه در خودرو مشمول مقررات استاندارد اجباری
مدیرکل اداره استاندارد استان تهران:

۸۵ قطعه از ۳۰ هزار قطعه در خودرو مشمول مقررات استاندارد اجباری

طاهری، مدیرکل اداره استاندارد استان تهران به رابطه استاندارد و قیمت اشاره کرد و گفت: از آنجا که استاندارد زیرساخت کیفیت است، کیفیت در قیمت‌گذاری نقش دارد، البته ما در قیمت گذاری دخیل نیستیم.

به گزارش بازار، محمودرضا طاهری، مدیرکل اداره استاندارد استان تهران با اشاره به اینکه تعریف کیفیت در هر شرایطی تورمی یا غیر تورمی یکسان است، گفت: در کشورهای پیشرفته گفته می شود هر زمانی که مشتری راضی بود یعنی کیفیت وجود دارد. در کشور ما نیز باید تعریف همین باشد، یکسری از کالاها وجود دارند که مردم از انها راضی هستند و یکسری از کالاها نیز از رضایت مردم برخوردار نیستند. بنابراین هم کالای با کیفیت در بازار داریم و هم کالای بدون کیفیت.

 استاندارد زیرساخت کیفیت است
وی موضوع اصلی را تفاوت میان استاندارد و کیفیت دانست و اظهار کرد: استاندارد زیرساخت کیفیت است. ما هیچ زمانی نمی گوییم هر کالایی که دارای استاندارد باشد یعنی یک کالای با کیفیت است. می گوییم زیرساخت را دارد و آن استانداردی که برایش در کشور ما تعریف شده مطابق با فرهنگ و زیرساخت های تولید تعریف می شود.

مدیرکل اداره استاندارد استان تهران با اظهار به اینکه در این زمینه در کشور زیرساخت ها موجود است، به ارائه مثالی پرداخت و گفت: استانداردی که برای زعفران در کشور ما تعریف شده از استاندارد های بین المللی بالاتر است. شاید بحث رنگ خدادادی باشد اما آنچه برای زعفران داریم در حوزه بسته بندی اش است.

فعالیت زیرپله ای ها در شرایط تورم مانع تولید است
وی متذکر شد: در بازاری که تورم ایجاد می شود، اصطلاحا زیرپله ای ها فعال می شوند. این ها هستند که مانع برای تولید ایجاد می کنند. تولید کننده ای که شیرآلات تولید می کند از سازمان استاندارد انتظار دارد تا زیرپله ای ها را جمع آوری کند و مانع تولیدشان شود.

طاهری افزود: در این شرایط کار برای سازمان استاندارد سخت تر شده است. ما به کمک انجمن ها داریم این کار را انجام می دهیم. مثلا با انجمن لامپ تفاهم نامه ای را بسته ایم و در سطح بازار لامپ هایی که اصطلاحا وارداتی هستند اما گاها غیر مجاز وارد می شوند شناسایی و اعلام می کنیم. در هفته گذشته ۵ برند لامپ را از بازار جمع آوری و اعلام کردیم که غیر استاندارد هستند. در سیم و کابل نیز این کار را داریم انجام می دهیم. در حوزه لوازم خانگی نیز این اقدامات در حال انجام است.

وی با بیان اینکه سازمان استاندارد در حوزه اجراییات دارای مشکلاتی است، عنوان کرد: در حوزه فراورده های گوشتی، یکسری افراد سودجو که به سلامت و ایمنی مردم رحم نمی کنند، در یک مغازه ای بدون اخذ مجوز از سازمان استاندارد و سازمان بهداشت شروع به تولید سوسیس و کالباس می کنند و تبلیغ می کنند که در حضور مشتری تولید می کنند.

مدیرکل اداره استاندارد استان تهران تاکید کرد: هر کسی که ادعا دارد در حضور شما تولید می کند، دروغ محض است. سوسیس و کالباس حداقل چهار ساعت طول می کشد تا تولید شود. جلوی شما میکس می کنند و از داخل یخچال کالای دیگری را به شما می دهند و می گویند آن را شب گذشته تولید کرده اند. ما داریم با این ها برخورد می کنیم و به طور مستمر اسامی شان را اعلام می کنیم. اینها جلوی کارخانجات ما ایستاده اند. قوه قضائیه و دادستانی دارد به ما کمک می کند تا این موانع را از پیش روی تولیدکننده برداریم.

کیفیت بر قیمت گذاری موثر است
وی به رابطه استاندارد و قیمت اشاره کرد و گفت: از آنجا که استاندارد زیرساخت کیفیت است، کیفیت خیلی در قیمت گذاری نقش دارد. البته ما در قیمت گذاری دخیل نیستیم. اگر شاخص های استاندارد تغییر کند مسلما قیمت ها تغییرها تغییر خواهد کرد.

۸۵ قطعه از ۳۰ هزار قطعه در خودرو مشمول مقررات استاندارد اجباری است
طاهری با اشاره به اینکه خودرو بیش از ۳۰ هزار قطعه دارد و تنها ۸۵ قطعه یا فرآیند آن مشمول مقررات استاندارد اجباری است، بیان کرد: این استانداردها، استانداردهایی هستند که به امنیت مربوط است مانند کمربند، ترمز و لاستیک که مشمول مقررات استاندارد اجباری است. این ۸۵ تا برای خودروهای وارداتی دارد اعمال می شود ولی برای بعضی از خودروهای داخلی فعلا به دلیل تحریم هایی که وجود داشته بنا به مصوبه شورای عالی دو یا سه فرآیند را فعلا انجام نمی دهند و تا اسفند امسال این کمک به تولیدکنندگان خودرو وجود دارد.

حذف نام تجاری از مدارک اخذ نشان استاندارد برای حمایت از تولید
وی خود تحریمی را از دیگر موانع تولید دانست و گفت: امسال سه بسته حمایت از تولید را هم برای تولید داخل، هم برای صادرات و هم برای واردات نوشته ایم. گرفتن نام تجاری از فرآیندهای سخت یک تولید کننده بود که باید شش ماه صبر می کرد و بعد از آن تازه می توانست پروانه استاندارد دریافت کند. ما نام تجاری را از مدارک اخذ نشان استاندارد حذف کرده ایم تا تولید کننده سریع تر بتواند پروانه اش را اخذ کند و کالایش را به بازار ارائه دهد.

کد خبر: ۱۱۶٬۰۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha